Helmi Wahtramäe
10-10-2004, 12:35
Hej alla kunniga!!
Fick veta idag av folk på kolonilotten att man skall klippa bort bladen på jordgubbarna på hösten?? Har aldig gjort det tidigare. Ligger det något i det att det blir mer bär om man gör så?
Nej bladen skall Du inte klippa bort. Jag brukar ta bort alla revor. En del använder jag till nyplantering eller utbyte av gamla plantor.
Yin o Yang
11-10-2004, 11:40
Jag tar också bara bort revorna. Bladen vissnar ner och kan lätt tas bort när vårsolen värmer

. Mina jordgubbar blommar just nu - men det lär väl inte hinna bli någon mer skörd, för i natt hade vi drygt 4 minus
Helmi Wahtramäe
11-10-2004, 17:16
Tack för era svar! Då var jag inte helt ute och cyklade!
Anna i Örsjö
12-10-2004, 08:45
Jag har en söderslänt som består av ren grus kan man ha jordgubbar där? Slänten är brant eftresom den kom till när vi schaktade runt jorden för att få en plan gårdplan på baksidan. Då upptäckte vi att backen består av grus med en del lera i. Tänkte i så fall låta revorna bli kvar år från år och bara rensa bort gamla plantor när det blir för mycket. Kan jag göra så?
Anna i Örsjö
Gittan i Zon5
12-10-2004, 12:33
Hej Helmi!
Du var inte alls ute och cyklade, målet var däremot ett annat

. Så här står det i Odla.nu "Fakta Odla bärväxter":
Det bästa sättet att undvika sjukdomar är att välja motståndskraftiga sorter och inte vattna på kvällarna.
Efter skörden klipps gamla blad bort några centimeter ovanför kronorna.Så vad jag kan förstå så är det inte för att det ska bli rikligare med bär.
MRLINDELL
12-10-2004, 14:29
Kaniner och andra småkryp tar gärna emot friska jordgubbsblad innan frosten tagi dem.
Är det inte med jordgubbar som med perenna blommor - att de klarar vintern bättre om det inte klipps ner.? Jag tror på det och klipper bort "skräpet" på våren.
Jag har också för mig att jordgubbsblad helst ska vara kvar, precis som andra perenner som bara får vissna ned.
Är bladen fläckiga av någon svampsjukdom, som dom blev efter denna regniga sommar, klipper jag alltid bort alla blad i augusti och slänger i soptunnan. Dom fryser inte bort ett dugg av det, bättre det än sjukdommar som övervintrar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.