Catten
Hej
Jag har fått en stickling av "Mor med barn". Hur rotar jag den bäst?
/Catten
Annki
Hurdå stickling? Fick du inte ett "avploppat" barn som hamnat i krukan och redan fått rötter? Det brukar vara det vanliga. I så fall är det bara att plantera den i sandblandad jord och sköta den som andra sticklingar. Om det är en "stickling=stickling", dvs en krake utan rötter skulle jag plantera den också i sandblandad jord, vattna sparsamt och ställa den i en plastpåse som inte riktigt knyts ihop upptill utan lämnar lufthål. Då borde den rota sig.
Ina
Jag har hört namnet mor-och-barn på två olika växter. Dels en sort som får fullt med "bebisar" på bladkanterna, dels en sort där de nya plantorna kommer precis vid skaftet på bladet. Den sista sorten är lika lätt att föröka som den första! Klipp av bladskaftet så det blir ca. en cm. Sen är det bara att trycka ned det avklippa i jorden så att själva bladet ligger på jordytan. Plastpåseväxthus ett litet tag. Färdigt!!

Det kanske finns ännu fler växter med samma populärnamn.... huh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Den växten som har det svenska namnet Mor & Barn är Tolmiea menziesii.

Men i folkmun brukar ofta Livsblad (Kalanchoë daigremontiana) kallas Mor & Barn/Mor med barn
Eva i Skåne
Livsblad hade min arbetskamrat på sitt rum. Jag har bara sett den en gång. Så väldigt vanlig är den väl inte? rolleyes.gif
Det var dumt att jag inte tog ett par små barn innan hon slutade.
Berith
Jag har en - eller hade - eller har! - modern skrumpnade men hade släppt några barn som jag nu försöker hålla liv i. I det närbelägna växtvaruhuset finns en stor, mycket större än min moder var. Finns dom kanske i olika storlekar? Den här är säkert tallriksstor (min var som ett litet tefat ohmy.gif ) och jag funderar starkt på att låta några små barn följa med hem.

Det där med självbehärskning är svårt när lockelsen är stor! sad.gif
Alpiner i Halmstad
Vi har en rugge av Tolmiea menziesii i vårt lundparti. Plantan blir lite ful under vintern, annars klara den vintern bra. Vi täcker med en granrisruska.
M.v.h. Bernt
Eva i Skåne
CITAT (Berith @ 22-02-2003, 10:24)
jag funderar starkt på att låta några små barn följa med hem.

Det är klart du ska göra Berith wub.gif Det kanske lossnar en liten en precis när du går förbi och då skulle den ju bara dö om nte du förbarmar dig biggrin.gif

Finns det inte något gammalt talesätt om att "knyckta" sticklingar ger bäst växter? Jag minns inte riktigt, men något har jag hört.

Jag tror också det finns olika varianter för den jag sett hade mycket rundare blad än den på bilden.
Ina
Det finns åtskilliga varianter av livsblad

Här finns lite info; http://www.captain.at/capages/index.php?p=bryo
Berith
CITAT (Eva i Skåne @ 22-02-2003, 10:53)
Det är klart du ska göra Berith wub.gif

Då ska jag klappa den lite försiktigt på bladen nästa gång jag är där. sleep.gif

Det är nästan lite tur att inte Wille läser det här, han blir ju så attans arg på 'damer' som nallar i blomsterhandeln! huh.gif
Berith
På Inas tipssida finns den här länken där det finns äääännnnu mera matnyttigt! ohmy.gif
Ina
CITAT (Alpiner i Halmstad @ 22-02-2003, 10:39)
Vi har en rugge av Tolmiea menziesii i vårt lundparti. Plantan blir lite ful under vintern, annars klara den vintern bra. Vi täcker med en granrisruska.
M.v.h. Bernt

ohmy.gif Går den att odla utomhus i Sverige? ohmy.gif

Det hade jag ingen aning om... Skulle det gå bra i zon 4 också, tro??? Jag har alltid tyckt att Mor & barn inte verkar trivas inomhus - den kanske ska vara utomhus?
Åsa, mälardalen zon 2
Enligt info man hittar på nätet så verkar den gå att odla i amerikansk zon 6 + en sida hävdade att det gick bra i am. zon 5 så en -20-25C verkar de ju klara, den kanske går att odla högre upp med tjockt snötäcke + väldränerad jord, det brukar ju fungera på många andra växter som är sådär härdiga i södra sverige.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon