Miaa
Idag finns björk och tall på tomten och jag skulle gärna vilja komplettera med något som inte växer sig så högt och som har härligt röda blad på hösten. Tänkte även att det ska fungera lite som insynsskydd mot grannen.

Har sett så fina bilder här på forumet på olika rönntyper. Har ni några förslag på rönntyper (eller annat) som jag skulle kunna plantera?

Har försökt leta information själv -är Sorbus rönnens samlingsnamn?

Alla tips och ideér tas tacksamt emot! smile.gif

/Mia

Ps. Vilken inspirationskälla detta forumet är. Jag bara lääängtar tills jag kan sätta igång!!! Ds
Lajo
Sorbus (rönn) har som sagt fina höstfärger men även lönnar brukar vara fina på hösten. En av mina höstfavoriter är benved, de är större buskar eller mindre träd med både fina frukter och sprakande höstfärger (obs giftig).
/Lasse.
Dzad
Vanliga rönnar är fina på sensommaren och tidig höst, men runt den här tidpunkten tycker jag inte alls om dem. Bladen blir så bruna, mörka och hängiga.
Lönnarna däremot har vackra färger så här sent på hösten.

Fast småträd är de väl inte direkt.
Sommartorparn
Titta på i e-plantas sortimentslista
www.eplanta.com
Där finns beskrivning och bild på flera olika sorters rönnar lönnar och oxel (både rönn och oxel är sorbus)
Du kan ju också gräva upp plantor i naturen och låta trädets individuella egenskaper bli en överraskning.
kerstin z5-6
Acer ginnala smile.gif Fin höstfärg o röda näsor
Yin o Yang
Just hemkommen från en långweekend i Danmark är jag helt nyförälskad i pärlrönn wub.gif wub.gif wub.gif . Otroligt vacker med sina röda blad kombinerade med vita bär. Den är visst härdig upp t o m zon V, långsamväxande och så vacker. Måste försöka få tag i en med det snaraste smile.gif
Hannele
Ginnalalönn.
Maria R
Hej!
Hannele -Undrar om busken på bilden inte är Acer tataricum, rysk lönn? Den har rundare och mindre inskurna blad än ginnala. De är rätt lika varandra och lätta att förväxla.

Mia - På E-plants startsida finns en underbar höstbild på Sorbus 'Dodong' E -Ullungrönn. Den är häftig!!!

Hälsningar Maria R
Cilla
Sylvia på Odla.nu har skrivit bra om träd och buskar med höstfärger på http://www.odla.nu/artiklar/fargglada_buskar.shtml.

Benved finns i mängder av varianter och har blivit en av mina buskfavoriter - härdiga, frodiga i växtsättet, tål det mesta och de flesta, många har så granna höstfärger att man måste stanna.
Idag kom en av benvedsfavoriterna körsbärsbenved, Eonymus planipes, hem till mig

Oranga frön som dinglar i röda höljen länge. Bladverket blir oftast sprakande rött.

Om du söker rönn som ger röd höstfärg - se till att köpa E-plantmärkt. Ullungrönnen Sorbus Ullung Dodong (bara namnet!), som är en av mina favoriter, är mycket rödare som E-planta än många andra. Trädet har mycket vackert växtsätt, tätare med större blad än vår vanliga rönn, och det blir ganska stort - ca 10 m. Många här på forumet har vackra exemplar!
Miaa
Härligas tips och bilder.
Man tackar! smile.gif

Såg att det nu var en hel artikel om rönnar http://www.odla.nu/artiklar/ronnar.shtml

Håller med -Ullungrönn är så vacker! Men klarar den sig hos mig i Piteå? Läste på E-Planta att den är upp till zon 4.
Hannele
CITAT (Maria R @ 11-10-2004, 13:01)
Hej!
Hannele -Undrar om busken på bilden inte är Acer tataricum, rysk lönn? Den har rundare och mindre inskurna blad än ginnala. De är rätt lika varandra och lätta att förväxla.

På lappen stod det i alla fall ginnalalönn, när jag köpte det.
Maria R
Tydligen har ginnalan små röda näsor, medan rysslönnen har inte fullt lika röda näsor. Rysslönnen har också grövre grenuppbyggnad och blir mer trädlika jämfört med ginnalan.
Cilla
Hej Miaa,
Jag visste inte att du ville plantera i Piteå. Nej, jag tror inte ullungrönnen klarar sig där. Konstigt nog förresten, för jag vet att den hittats på ett kallt ställe. Men E-plantgruppens zonangivelser kan man lita på.

Sök en annan rönn eller höstfärgad buske. Kolla Ebe Plant och E-plantor och ställ gärna fler frågor om du tror vi kan ge tips. Här finns fler som har praktiska erfarenheter av att odla lägre norrut också.
Cilla
Maria och Hannele - jag har svårt att skilja ginnala från ryska lönnen. Vitaliserar för tillfället 16 lönnar som sägs mig vara ginnalalönnar vars blad liknar de på Hanneles bild och som inte har näsor som man kan ta till hjälp. De som sägs mig vara Ginnalalönnar är stamträd, nära 20 år gamla med små men ändock klart trädlika kronor.

Maria, om du kollat in bilder mm som ger hjälp i att se skillnader - har du lust att lägga in dem här så att man lära sig se skillnad?

(Att vitalisera träd är ett ganska knasigt fackuttryck som helt enkelt betyder att man tillför syre och bättre jordförhållanden till träd som uppvisar brister på detta. Ibland gröngödsling, ibland utbyte av markskikt eller borttagande av stenplattor od. I det här fallet att jag lägger en skelettjord ovan rötterna innan stenläggningen läggs på igen.)
Maria R
Jag ska se vad jag kan vaska fram!
Maria R
Ska försöka bena ut det här med rysk lönn och ginnala, men det är inte helt lätt.

Acer tataricum, Rysk lönn, odlas som buske men utvecklas med tiden till ett litet träd, ca 4-7 meter högt. Hos äldre träd är kronan rundad. Bladen är brett äggformade, dubbelt sågtandade, ej eller endast grunt flikade. Näsorna är ca 2 cm långa. Dessa färgas på sensommaren lysande röda och är mycket iögonfallande.
Den ryska lönnen har en grövre grenuppbyggnad än ginnalan.

Acer ginnala, Ginnalalönn, är en undergrupp till Acer tataricum och ses därför i vissa sammanhang heta Acer tataricum ssp. ginnala. Denna utvecklas till en större buske, 3-5 m, eller ett mindre träd på 5-9 meters höjd. Som äldre har den en ganska oregelbundet rundad och ganska gles krona. Grenar och skott är påfallande tunna, grå eller gröna. Bladen är långa och smala, djupt inskurna, oftast treflikade där mittfliken alltid är störst. Bladet har en tydlig stark mittnerv.
Näsorna är parallella, 2,5 cm långa. De färgas liksom rysslönnens näsor röda, fast senare än denna.
Ginnalalönnen har ett öppet, mer gracilt växtsätt som träd än rysslönnen.
Ginnalalönnen hade en väldig popularitet under 80-talet och kan ses som buske i många planteringar från dess.

Både rysklönnen och ginnalan får starka höstfärger, beroende på typ.

Det som gör det knepigt att se skillnad på dessa buskar/träd är att det ofta är så stor variation inom arterna. T ex kan en och samma buske ha både rundade och flikade blad.

Nu under hösten ger inte näsorna speciellt mycket information eftersom de är helt grå.

Har varit ute och tagit lite kort på olika exemplar:
Här ser man de typiska ginnalabladen och de röda årsskotten:

Här är en bild på en äldre ginnalalönn. Det här exemplaret har många, rätt så späda stammar samt en rätt löst sammanhållen krona.

Här ser man en tydlig skillnad på bladen mellan ginnala och rysk lönn. Det är ginnala tv och rysk lönn th samt nedanför. Den ryska lönnen får också höstfärger, men här har den ännu inte fått det, så skillnaden ser i dagsläget större ut än under sommar och senare höst.

Närbild: Rysk lönn tv (ännu grön) och ginnala th (röd)

Ibland är det svårt att avgöra om bladen är äggrunda eller flikade... (På andra ställen på busken var det större variationer och mer flikade blad.)

Det är knepigt... Vandrade runt i en park som anlades sekelskiftet 1900 ca. Fann ett äldre exemplar som jag kände mig säker på att det var en rysk lönn -grov grenstruktur, rundade äggformade blad, när flikade: endast grunt flikat, men så tittade jag på stamskotten, och döm om min förvåning så var dessa djupt flikade!

Här ser man stamskotten som har flikade blad!

Vad tror ni? Har ni bilder på äldre ginnalalönnar resp. rysslönnar?
(Vet inte om det fanns uttalade ginnalalönnar i plantskolorna vid den tiden. Har en prislista från slutet av 1800-talet där Acer tataricum finns med, men det kan hända att tataricum innefattade både tataricum och ginnala vid den tiden.)

Hälsningar Maria R

Information finns på E-plants hemsida, Stadsträd från A-Z R.Bengtsson, Havens Plantelexikon samt Botanica.
Cilla
Vilken bra redogörelse! Inte helt lätt att skilja dem, men verkar som årsskottsblad eller blad på epicormiska skott kan vara det bästa att ta dem på.

Jag har inte egna bilder på äldre exemplar men är numera övertygad om att de jag vitaliserar är just ginnalalönnar som också påstods.
JonasQ
Enligt mig är aronian en av de vackraste växterna på hösten. Bladen är otroligt vackra! Den ger dessutom rikligt med god frukt och kan hållas i önskad storlek genom klippning/beskärning. Mina (Aronia Viking) har även varit snabbväxande och därför tacksamma att odla.
Ingo
Häggmispel brukar också få fina höstfärger och flera av sorterna är mycket härdiga.

Jag har snöbollsbuskar som får mycket speciell höstfärg, djupt eldröda nyanser som är svåra att beskriva - men om man tänker sig glödgat järn som har svalnat litet, så att det glödröda mörknar och liksom verkar krypa under ytan - läckert. Men jag vet inte om jag kan rekommendera den busken längre efter alla dessa hemska lusattacker som den drar på sig.
Miaa
Härligt! Nu har jag ännu fler tips att kolla upp. smile.gif biggrin.gif
Regnet öser ner i Wien och jag drömmer om en egen trädgård med vackra höstfärger! wub.gif smile.gif
Magdis
Svartaronian blir ju ganska grann på hösten.
kerstin z5-6
Halllåå -Sorbus Dodong-Ullungrönn växer överallt här - Går fint även i Piteå smile.gifsmile.gif:)som ju har z5-6
Min favorit bland rönnarna är Sorbus reducta -mer en stenpartiväxt än ett träd , men ack så söt Sorbus reducta
Yin o Yang
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-10-2004, 13:47)
Min favorit bland rönnarna är Sorbus reducta -mer en stenpartiväxt än ett träd , men ack så söt Sorbus reducta

Håller med, men jag tycker nog att den med vita bär är ännu finare wub.gif. Den fanns också nämnd i artikeln om rönnar.
kristerh
Jag såg en underbart rödfärgad buske i plantskolan i helgen, den hette
klockbuske, kan det vara nåt?
Ingo
Klockbuske (släktet enkianthus) är vacker men är inte så härdig, zon III eller för vissa sorter bara zon II. Fast jag har för mig att det finns en koreansk klockbuske som är lite härdigare??
För övrigt är klockbuskarna surjordsväxter, om nu det skulle göra något.
Tesa
Jag har ett vanligt skogsolvon i min trädgård...och om hösten är det det vackraste jag har...illande röda blad i många nyanser...
Sen gör det inte saken sämre att den blommar fint lagom till midsommar också...
kerstin z5-6
koreansk klockbuske hoppas jag är härdig i z5 smile.gif
Cilla
Kanske jag och någon annan nämt det förut men benved som buske är inte heller att förakta på hösten.

Vingad benved, Euonymus alatus, säljs numera överallt, den växer snabbt upp till en 2-meters frodig och tålilg buske. Sluthöjden kan bli 4 m. Körsbärsbenved Euonymus planipes får härliga metallröda höstfärger och fröställningar i mass som lyser länge i rött och orange. Växer lite långsammare men kan bli lika hög.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon