Ska försöka bena ut det här med rysk lönn och ginnala, men det är inte helt lätt.
Acer tataricum, Rysk lönn, odlas som buske men utvecklas med tiden till ett litet träd, ca 4-7 meter högt. Hos äldre träd är kronan rundad. Bladen är brett äggformade, dubbelt sågtandade, ej eller endast grunt flikade. Näsorna är ca 2 cm långa. Dessa färgas på sensommaren lysande röda och är mycket iögonfallande.
Den ryska lönnen har en grövre grenuppbyggnad än ginnalan.
Acer ginnala, Ginnalalönn, är en undergrupp till Acer tataricum och ses därför i vissa sammanhang heta Acer tataricum ssp. ginnala. Denna utvecklas till en större buske, 3-5 m, eller ett mindre träd på 5-9 meters höjd. Som äldre har den en ganska oregelbundet rundad och ganska gles krona. Grenar och skott är påfallande tunna, grå eller gröna. Bladen är långa och smala, djupt inskurna, oftast treflikade där mittfliken alltid är störst. Bladet har en tydlig stark mittnerv.
Näsorna är parallella, 2,5 cm långa. De färgas liksom rysslönnens näsor röda, fast senare än denna.
Ginnalalönnen har ett öppet, mer gracilt växtsätt som träd än rysslönnen.
Ginnalalönnen hade en väldig popularitet under 80-talet och kan ses som buske i många planteringar från dess.
Både rysklönnen och ginnalan får starka höstfärger, beroende på typ.
Det som gör det knepigt att se skillnad på dessa buskar/träd är att det ofta är så stor variation inom arterna. T ex kan en och samma buske ha både rundade och flikade blad.
Nu under hösten ger inte näsorna speciellt mycket information eftersom de är helt grå.
Har varit ute och tagit lite kort på olika exemplar:
Här ser man de typiska ginnalabladen och de röda årsskotten:

Här är en bild på en äldre ginnalalönn. Det här exemplaret har många, rätt så späda stammar samt en rätt löst sammanhållen krona.

Här ser man en tydlig skillnad på bladen mellan ginnala och rysk lönn. Det är ginnala tv och rysk lönn th samt nedanför. Den ryska lönnen får också höstfärger, men här har den ännu inte fått det, så skillnaden ser i dagsläget större ut än under sommar och senare höst.

Närbild: Rysk lönn tv (ännu grön) och ginnala th (röd)

Ibland är det svårt att avgöra om bladen är äggrunda eller flikade... (På andra ställen på busken var det större variationer och mer flikade blad.)

Det är knepigt... Vandrade runt i en park som anlades sekelskiftet 1900 ca. Fann ett äldre exemplar som jag kände mig säker på att det var en rysk lönn -grov grenstruktur, rundade äggformade blad, när flikade: endast grunt flikat, men så tittade jag på stamskotten, och döm om min förvåning så var dessa djupt flikade!

Här ser man stamskotten som har flikade blad!

Vad tror ni? Har ni bilder på äldre ginnalalönnar resp. rysslönnar?
(Vet inte om det fanns uttalade ginnalalönnar i plantskolorna vid den tiden. Har en prislista från slutet av 1800-talet där Acer tataricum finns med, men det kan hända att tataricum innefattade både tataricum och ginnala vid den tiden.)
Hälsningar Maria R
Information finns på E-plants hemsida, Stadsträd från A-Z R.Bengtsson, Havens Plantelexikon samt Botanica.