tompa40
Jag och min familj har i dagarna skrivit kontrakt på ett hus som vi ska hyra,
den vi hyr av säger att det är fin potatis jord på tomten.
Jag vill gärna kunna bruka jorden men har ingen som helst erfarenhet av potatis land.

Nu är det en gräsmatta där men personen som bodde där innan hade ett potatis land där, nu när hösten kommer ska man då vända på jorden och lägga på lite gödsel? eller ska man vänta till våren? är det någon speciell sättpotatis som man ska använda

är som sagt helt oerfaren men vill verkligen lära mig det mesta om potatisodling och alla dess knep för att få ut så mycket som möjligt av min nya hobby

MVH Tommy
Susanne i Linköping
Hej och välkommen tompa40!

Detta har jag lärt här på forumet:

Har det varit gräsmatta är det risk för knäpparlarver, det första året i alla fall (knäpparna lägger sina ägg i gräs). Jag har själv odlat där det var gräs förut, lite knäpparhål blev det väl i några av potatisarna men inga större problem. När jag grävde landet såg jag till att ha ihjäl alla misstänkta knäpparlarver jag såg (gulvita, ganska hårda med mörkare huvud). Fast gräva gjorde jag rätt slarvigt innan jag satte potatisen, gjorde bara två diken ett spadtag djupa där jag vände "gröna sidan" ner och sen satte ner potatisen. Resten av jordbearbetningen gjorde jag vid kupningen. Hyfsat resultat, åtminstone för en nybörjare.

Potatis behöver inte så mycket gödsel så ta det försiktigt med den.

För att undvika sjukdomar på potatisen är det bäst att växelodla, helst 4-årig växtföljd (sök här på forumet för att läsa mer om det). Dela upp landet i fyra delar och odla bara potatis på en fjärdedel i taget. Är du inte så intresserad av andra grönsaker kan du kanske växelodla med blommor? Fast lite squashplantor och kanske pumpa är kul, fyller ut sin fjärdedel bra och kräver inte särskilt mycket arbete. Lite spenat och sallat, kanske? Och kryddor, dill till färskpotatisen? Blir det ändå plats över, ställ tre pallkragar (se avdelningen Pallkrageklubben) där och lägg allt komposterbart i dem. När det är dags att odla där komposten står flyttar du pallkragarna till ett annat ställe och öser över all icke nedbruten kompost dit. Den som är hyfsat nedbruten kan du ju kratta ut över landet.

Hel föreläsning blev detta... kanske får det fart på någon annan forumist som vet mer än jag om potatisodling, men lite idéer kanske du fått av detta. Lycka till med dina odlingar! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon