Rogerzon3
21-02-2003, 13:34
Hej på er!
Nuförtiden hittar man mycket konstigt i blomsteraffärerna som man inte har en aning om vad det egentligen är. Som synd är brukar ingen känna till några riktiga namn på dem i affären heller. I alla fall så hittade jag en konstig frukt i en affär förra året vid Halloween. Vid första anblick såg den ut som en förkrympt Kiwano. Den var 6 cm lång och 2,5-3 cm tjock. Den är lite brunspräcklig med gulvita ränder och många piggar, fast fler/yta än vad en kiwano brukar ha. Piggarna är gulvita-svagt lövgula.
Inuti finns ett svagt limegrönt fruktkött med många frön. Fröna är 5*2mm, vita och platta, som gurkfrön i miniatyr. Är det någon som har en aning om vad det är för något? Jag har sparat en massa frön utav den i alla fall som jag får prova att så.
MVH Roger!
Ingrid på Västkusten
21-02-2003, 16:05
Låter som en prydnadspumpa :-))
'Crown of Thorns'
helhäftiga va?
Hälsar Ingrid
Rogerzon3
22-02-2003, 00:00
Hallo!
Tyverr är det nog inte dem är jag rädd. De är väldigt lika Kiwano eller Afrikansk gurka som den också kallas, men de är mycket små. Jag tänkte att det kanske kunde vara mindre kiwano som inte var mogna riktigt, men jag odlade sådana förra året och de såg inte ut sådana heller. Jag får försöka att få en bild på den och återkomma.
MVh Roger!
Det kan ju vara någon släkting till Kiwano. De exotiska frukter som vi ser i handeln här i Sverige är ju bara en liten del av det utbud som finns i de länder frukterna ursprungligen kommer ifrån. Hoppas att du får reda på vad det är för något - det skulle vara kul om du kan fixa en bild!
Från en nyfiken Ina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.