sanoch
Jag skulle vilja ha alla tips i världen på hur jag ska bli av med bestarna i min trädgård. Vi bor dock precis där skogen slutar, alltså vi har skog på sidorna och i "ryggen" (hörntomt).
Provade förra året med oasis dränkt i ammoniak och pudrat med blodmjöl på en pinne runt om i trädgården. Tyckte dock inte att detta hjälpte, och det var ju faktiskt ganska bökigt att fixa i ordning.
Kan man skjuta på dem med paintboll-gevär, eller är det förbjudet...? Det kanske inte ens hjälper?
Tack på förhand
Sanna
Sollan
Blodmjöl och amminiak fnissade rådjuren åt och fortsatte att tugga ner alla växter....
Jag har de senaste åren prövat med Råodör, ett gräsligt illaluktande klet. Jag doppar ena änden av bambupinnar i kletet och stoppar ner där jag vill skydda växterna. På buskar som shersmin o dyl. stryker jag ut lite på grenarna. Eftersom konsistensen är som kallt margarin ungefär, håller det rätt länge.
Passa dig bara att få det på dig, det luktar som sagt ... illa!
Lycka till!
KURT
Häga in (ev med elstängsel) eller se till att markägaren skuter av effektivare. Att skjuta med paintboll-gevär är knappast tillåtet och fungerar i alla fall inte, då skulle man få ligga ute och vakta dygnet runt.
lillalupin
Själv kommer jag nog att prova alla medel som finns i affärerna nästa år, för att se vad som funkar på "mina" rådjur. Det verkar ju vara olika på olika ställen vilka medel som fungerar eller ej, så det gäller nog bara helt enkelt att prova sig fram till vad just ens egna rådjur dissar. I år har jag bara köpt en sprayburk som man skulle spraya på växterna man ville ha ifred (minns inte namnet på medlet) - det blev ett vitt skum som sakta försvann, luktade jättegott (pepparkakor! smile.gif ) men funkade sådär. Det stod att det skulle verka under en längre period men redan en-två veckor efter jag hade sprayat mina rosor var råddisarna där och betade ner dom igen. Å andra sidan var jag inte särskilt aktiv - om jag sprayar rosorna en gång i veckan kanske det skulle funka?

Har även sett färdigpreparerade pinnar man kan köpa, har hört talas om rå-odör men inte ännu hittat någon affär som säljer det, såg även på någon mässa om något som såg ut som leca-kulor som man skulle sprida på marken i en halvmetersbred zon runt sin trädgård. Det påstods att rådjuren inte skulle passera zonen med kulorna (?).
Ja, det finns mycket att testa........ sleep.gif

Jag har även funderat på att stängsla in tomten. Men har för mig att jag har hört att staketet måste vara minst 180 cm högt för att hindra rådjuren från att komma in, och tycker inte att det låter särskilt lockande att ha ett sånt staket (och grannarna skulle bergis inte bli så förtjusta...).

På ett sätt känner jag mig visserligen lite fånig som lägger ner energi på att försöka få bort rådjuren. Jag försöker köpa "rådjurssäkra" växter så långt det går, men har en lång rosenrabatt som fanns här när jag köpte huset, som jag gärna skulle vilja se blomma någon gång (hela rabatten har hållts effektivt nerbetad till en 10cms nivå under hela sommaren). Och mängden fästingar i trädgården är enorm - bekanta plockar alltid en handfull av fästingar från sina hundar bara dom har gått några varv runt vår trädgård. Så det är även för min egen, mina besökares och min kommande hunds hälsa som jag skulle vilja ha en rådjursfrizon i min trädgård. Problemet är att rådjuren verkligen BOR här, jag har dom i trädgården varenda dag.... sad.gif
Jan af Lisö
Två meters viltstängsel fungerar !!! Man slipper även fästingarna (åtminstone klart färre). Kanske inte passar ett sådant stängsel mitt i ett villaområde, men hos mig på landet stör det inte så mycket.

Hörde också tips att man kunde ha ett plank så hög att rådjuren ser inte vad som finns på andra sidan, för då vågar de inte hoppa över. Skulle kanske passa bättre i ett villaområde.
Ingrid på Västkusten
Vi har elstängsel ( bor i icke stadsplanerat område) och man klarar sig bra med mindre än 180 meter förutsatt att rådjuren inte ser stängslet. Ser de stängslet måste det vara HÖGT!
Cilla
Också jag måste börja skydda hela trädgården mot rådjurens hunger. Tidigare har det räckt att skydda trädplanteringar och några enstaka rosor, men nu har jag större bestånd och de är spridda i hela trädgården.

Jag har ett lågt fjuttigt gullegullstaket mot en stig. Mot ena grannen ett sönderrostat gunnebostaket och mot andra grannen ingenting. Min idé är att i första hand skapa större besvär mot rådjuren som hittills haft enkel pärleport in till mig: Sticka in 3 meter långa pilkvistar tätt i gunnebo- och gullegullstaketet och staga med ett enkelt hampasnöre en meter ovan staketen. På sidan där jag saknar staket kommer inte rådjuren ofta, men där tänker jag sätta ned resten av pilkvistarna. Sedan blir det blodmjölsdräll kring rosorna i vår.

Sedan blir det blänkande vindsnurror vid de störst knoppande rosorna och vid valnöten en lampa med rörelsedetektor som blinkar på och av när man går förbi på natten.

Alltid hindrar det något rådjur, eller lockar dem att åtminstone några nätter ta sig till ett enklare ställe.
Sollan
CITAT (lillalupin @ 12-10-2004, 09:02)
har hört talas om rå-odör men inte ännu hittat någon affär som säljer det

Har för mig att jag köpte det på Hortus men är inte säker... Funkar bra (än så länge...) fick ifjol se mina höstflox blomma för första gången på många år.
Xelma
Hur vore en spalje? Plank och staket kan vara väldigt massiva, men en spalje kan man också bygga själv och blir luftigare.

Vi bor i stan, men har ett gräsligt hus som granne. Vi har byggt en 1,8m hög spalje längs tomtgränsen (inne på vår sida så vi kan bestämma vad som ska klänga och det inte hänger in på deras sida), bara det är mer luft än trä räknas det som spalje och inget bygglov behövs. Vi har köpt ganska rejält trä för att vara spalje, 34x45, så om man vill ha typ klematis att klänga får man hjälpa den eller slå i lite spik och spänna extra trådar. Ovankanten har vi snedsågat.

kristerh
Jag tror att skrämseltaktik är bra wink.gif om man ser när de kommer kan man som jag gå ut och kasta grus eller sten på dem biggrin.gif jag har inga råddjur längre, de bara springer förbi hos mig och går till grannen längre ner på gatan, jag har märkt att de är väldigt oroliga när de passerar hos mig, det räcker att jag rycker i fönsterhandtaget eller knackar på fönstret så flyr de i vild panik laugh.gif testa med att slänga kinapuffar efter dem wink.gif
fast det är ju klart att det inte går att spana efter dem jämt men faktum är att de inte är hos mig nångång längre inte ens tidiga mornar. du kanske kan använda såna där knallskott man använder när man fiskar på vintern, som pangar när fisken nappar,spänn fast dem mellan buskarna när ohyran kommer smäller det till...
krister
Cilla
Xelma, det där var ett vackert spaljéstaket! Trevligt med staket där man ser grannen men ändå har visst skydd, och dessutom en bra växtspaljé. Hur har ni fäst stolparna i marken?

Jag har i flera villaområden sett att bambupinnar som man binder i befintligt staket och sätter glest med hampasnöre emellan har gjort tomter rådjursfria. Så länge det är enklare att gå till grannen verkar de göra det på många ställen.

Här kommer det nog att bli kombination av pilpinnar nedsatta i befintliga staket och bundna till varandra med hampasnöre samt snören som fästs i träd där jag inte har staket.
uno
CITAT (Sollan @ 11-10-2004, 09:40)
Blodmjöl och amminiak fnissade rådjuren åt och fortsatte att tugga ner alla växter....
Jag har de senaste åren prövat med Råodör, ett gräsligt illaluktande klet. Jag doppar ena änden av bambupinnar i kletet och stoppar ner där jag vill skydda växterna. På buskar som shersmin o dyl. stryker jag ut lite på grenarna. Eftersom konsistensen är som kallt margarin ungefär, håller det rätt länge.
Passa dig bara att få det på dig, det luktar som sagt ... illa!
Lycka till!

rå´ odör fungerar faktiskt väldigt avskräckande.
zaaritha
Hund!!!
JonasQ
något som funkar relativt bra är att hänga upp trasiga (eller dåliga) cd-skivor i träd å buskar. Flera djurater som är rädda för dem, krävs bara lite ljud för att de ska blänka och se ut som stora rovdjursögon. På sommaren blir det ju oftast inte mörkt här i höga nord heller... Värt att pröva, kostar nästan inget.
Kattgräs
...läser med stort intresse...
De kilade igenom trädgården härom morgonen, de har hållit sig borta hela varma sommaren men nu är det kallt igen så nu kommer de rackarna.

Rådjurens "varningssignal" är ju deras vita bakdel som de visar vid fara (eller när de flyr), är det någon som har prövat att skrämma dem med "rådjursbak" av något slag? Eller är det CD-skivorna som fungerar så? huh.gif
Maer
Rådjur och älgar är jättefina men dom ska helst hålla sig på andra sidan tomtgränsen . Det finns ett effektivt, långtidsverkande viltskyddsmedel som inte luktar illa eller har har några andra negativ effekter. Det heter "skrämma vilt universal", sprids ut runt omkring området, titta på www.biotek.se
Hälsningar Maer
mulle
Det kryllar av rådjur i mina trakter men de lämnar nu mina växter i fred så [I]något[I] av följande knep hjälper (fråga mig inte vilket, jag vågar inte längre lämna bort ett enda...):

- Jag penslar de mest utsatta buskarna, murgrönan och favoritperennerna med en gegga som består av blodmjöl, ammoniak, cayennepeppar, tabasco och vatten.
- Jag placerar ut WC-blommor (de som är starkast parfymerade) i de känsligaste buskagen och rabatterna
- Jag lämnar äppel kvar på en lättillgänglig, central, plats
- Jag tigger testers i färjornas parfymbutiker och går omkring och sprutar lite här och var...

Det gäller bara att inte glömma något - i våras missade jag aubrietan och det noterade rådjuren direkt!

Mulle
uno
CITAT (zaaritha @ 16-10-2004, 00:04)
Hund!!!

Ja, det är godis för hundar.
fruberglund
CITAT (zaaritha @ 16-10-2004, 00:04)
Hund!!!

Eller minigris, hehehe smile.gif Funkar också bra!

Vi har rådjur som har ett stråk precis utanför vår tomt (vi bor på landet) men de har aldrig gått in och ätit på nåt i trädgården. *Knack på trä* De kanske är ovanligt snälla här smile.gif

Nä, de kommer nog nu när jag planterat så mycket nya växter i år, de förra ägarna hade inte så mycket planterat. Vi får väl se smile.gif
tomba
har inga råddjur men harar, de kan också ställa till det. de som har möjlighet kanske kunde pröva att mata dem med något som är mumsigare än trädgårdens prydnadsväxter.
Säd, kål, och friskt hö, placeras en god bit från nyttoväxterna som skyddas efter behov. och om inte det funkar,
ÄT UPP DOM mad.gif
Xelma
Cilla: Xelma, det där var ett vackert spaljéstaket! Trevligt med staket där man ser grannen men ändå har visst skydd, och dessutom en bra växtspaljé. Hur har ni fäst stolparna i marken?

Vi har grävt ner betongplintar pga att det blir ett rejält vindfång med växter på, vi har lättgrävd sandjord. Jag är nöjd själv för det är luftigt på håll men nära blir det mer "stängt" för vi har skruvat fast dem med den korta sidan (34mm) mot de liggande reglarna och de står ut 45mm, vilket gör att siktskyddet åt sidorna blir bra och man ser bara igenom rakt fram. Mellan är bara ca 6cm.
Fisan
Jag vet inte om detta fungerar, har aldrig provat själv, har som tur är inte rådjur hos mig, skogsboendet till trots. Alltså knepet är att hänga hår i typ nylonstrumpor eller liknande runt om trädgården. Jag har för mig att rådjur skyr mäniskolukt. Jag vet att dom iaf inte accepterar ett kid som en människa har tagit i. Tipset är att gå till en frisör och fråga efter lite avklippt hår, som du portionerar ut i nylonisar o hänger upp. Lite billigare än att köpa massa medel. Men som sagt, vet inte om det fungerar och det låter lite ohygieniskt, men det är ju bara att tvätta händerna annars. Hoppas du blir av med rådjuren. Dom är ju så sööta men inte i ens trädgård! smile.gif Lycka till!
inh
Idag fick jag för första gången se ett rådjur i min trädgård. Åh så gulligt det såg ut.

Vem vet, framöver kanske jag får lika stora problem som många av er andra, men då hade jag nästan velat att det skulle stanna kvar. Bambi försvann dock med raska kliv, hoppas att det inte blev påkört eller stressat utan hittade hem till skogen igen.
160kvm stort hus
Fisan.... Sorry men det här med att mamman inte acepterar att ett kid har blivit taget på är tyvärr bara en svåravlivad myt....
mammorna bryr sig inte det minsta om du har kladdat på ungen eller inte.
Hon står en bit ifrån och väntar på att du ska avägsna dig. *ler*

Skaffa hund ärnog det bästa medlet. Om du int ehar egen mark och kan skjuta av djuren.
Eller egen mark men ingen jägarexamen.. = Rig mig så kanjag göra det...

MvhG
rutis
Jag har också använt råodör, med mycket bra framgång. Kladdigt och riktigt illaluktande, men helt enastående i sin effektivitet. Hade inte några plantor som ätits på efter att jag satte ut pinnar med råodör på, och jag har verkligen haft problem innan.
smajlizz
Paintball gevär är en mycket dålig idé tycker jag.. kan möjligtvis skada djuren och är knappast tillåtet!
Rådjuren har speciell smak för vissa växter medan de totalt ratar en hel del andra. Försök plantera något de inte gillar!
Om detta inte skulle vara möjligt kan det fungera att hänga upp vita plastlock eller liknande i snören i buskar och träd. Dessa kan nämligen fungera som varningssignaler för rådjuren som visar sin vita svans vid fara.
Lukt och ljud är annat som kan hålla dem på avstånd, vad som helst är bra så länge det inte skadar djuren eller någon annan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon