blomster
Hej alla noviser!
Ni andra kan ju, men inte vi. Har köpt ett gammalt hus med äppleträd från 50-talet, en av de tre är Ingrid Mari de två andra är inte säkert identifierade utan är mycket lika föregående. Dock kan det ena vara "Laxton Superb" och det andra förslagsvis "Karin Scneider"[B].

Jag får ta några foton och lägga ut här så får vi se om det går att bestämma. Nu till frågan; Har äpplena tagit skada av den hastigt påkommna frosten av 1- 1½ - ? Vi hade tänkt att skörda dom i lördags men hann inte med. Någon som vet? wacko.gif
KURT
Vinteräpplen på träd brukar klara några minusgrader, de innehåller ganska mycket socker. Men blir de helt genomfrusna är det inte bra.
Cilla
Jag har blivit förvånad över hur mycket minusgrader vinteräpplen tål. Kanske sätter många nätters minusgrader ned lagringsbarheten, men inte så mycket att jag märkt det. Jag plockar av vinteräpplen sent.
Hannele
Jag plockade våra äpplen i morse efter några minusgrader i natt.
Förra året blev de sista äpplen mos i trädet.
Stora fina äpplen i år, helt utan några angripare.
320 g

Ca 30 kg på ett träd.

Trädet var bara en lång rak pinne, när vi flyttade hit. Nu fick vi 30 kg fina vinteräpplen.
Hannele
De stora äpplen är nog Gravensteiner
(de tre andra på samma familjeträd är Aroma, Transparente blanche, Ingrid Marie).
Maria R
Vilka underbara bilder!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon