Full version: vad åt jag?
-asno-
Var i Gävle under sensommaren och hittade ett ganska högt träd, 5-6 m, med små bär på. Men jag som bor i zon 7 vet inte vad det var, mer än att dom var goda. Storleken var som körsbär ungefär, färgen var gul med röda strimmor och skalet var lite som på en aprikos, matt och lent, inte blankt som på ett körsbär. Fruktköttet var inte heller som i ett körsbär utan lite torrare liksom, också det lite åt aprikoshållet. Smaken var lite söt men inte så stark. Är det någon som kan tala om för mig vad jag ätit? Det var förresten inte klarbär för de vet jag hur de ser ut och smakar.

/Åsa
Cilla
Funderar på om det kan vara någon av de vildare plommonen, krikon eller körsbärsplommon? Eller en kärnsådd av plommon som kan ge lite mindre frukter, både gula, gulröda och blå. Om du minns om kärnan liknade plommon så var det nog någon plommonsort.

Det enda som inte stämmer är skalet, som på de vilda plommonsorterna brukar vara blanka eller daggiga.

Var kärnan mer rund kan det ha varit en körsbärssort. Fast inte heller stämmer det med hårigt skal...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon