Full version: Övervintra margurit
Blunder
Jag har en fundering på hur i hela friden jag ska lyckas att övervintra min jättefina margurit som jag köpte i våras.. Den är nu ca 1,30 hög och blommar i massor fortfarande.
biggrin.gif
Nu har ju frosten slagit til och jag har ställt in den i min källare. Men det är ju ingen varm källare och kan lätt krypa ner till +10C där under vintern.

Har ni något bra tips hur jag ska få den att överleva den bistra kalla mörka vintern är jag väldigt tacksam.

unsure.gif /Blunder
*Laika*
Det ska inte va nåt problem alls. Graderna är nog ganska idealiska, huvudsaken är att det inte blir minusgrader, lite ljus är nog inte helt fel det heller. Hoppas att den överlever vintern, det var inte en liten Margurit heller.
Mvh. Laika
Blunder
Va gla ja bli nu... (säger jag på äkta norrländska)
Hur mycket ska jag vattna den då? Räcker det med ljuset som kommer ifrån fönstret som den står vid?
Ja den är jättefin (önskar jag hade ett kort hade ni fått sett.

/Blunder
*Laika*
Vattna sparsamt, den ska väl vila på vintern när den får lite kyligare. Hur ofta är sparsamt? Det beror väl på om luften är fuktig eller torr också. du får kolla till blomman lite då o då. Lycka till!
Mvh. Laika
ylle
Är alla marguriter perenna? Jag har en som jag tror kallas Afrikansk margurit, som jag tänkte prova att övervintra.
kerstin z5-6
Det räcker inte med fönsterljuset -källaren kunde lika gärna vara mörk
Ska du bra ha den på sparlåga -och du har ju idealisk temp för det -håll den nästan torr
Bäst vore ett lysrör över plantan -då kan du vattna mera också
Ta fram o driv den i Mars april -Har du en pellefin margurit i sommar
Blunder
Tack så hemskta för alla svar.. Jag är ju som sagt helt novis om sånt här..blink.gif
Va bra.. då får jag köpa ett lysrör.. plantera om den behöver jag väl inte göra heller va?? den har en ordentligt stor kruka, eller?
Ylle.. Jo jag tror att det är såhär..Blommor som här vedartade stammar kan man övervintra.. jag är inte säker.. rätta mig gärna alla andra om jag har fel..

Många frågor blire.. wacko.gif

/blunder
kerstin z5-6
Du kan övervintra de flesta med vedstam och många som inte har det tex stor Tobaksblomma -Du behöver inte plantera om -det gör du i vår smile.gif
Sylvia
CITAT (ylle @ 11-10-2004, 19:28)
Är alla marguriter perenna? Jag har en som jag tror kallas Afrikansk margurit, som jag tänkte prova att övervintra.

Visst är de perenner, men det finns olika sorters "margeritor".
Den afrikanska är egentligen en Osteospermum. Kallas även stjärnöga.

Sedan har vi Argyranthemum frutescens med olika sorter, de kallas bara margeritor.

Vissa Chrysanthemum-sorter kan också vara felskyltade som margerit i affärer, så förvirringen är ganska stor... unsure.gif
ylle
CITAT (Sylvia @ 15-10-2004, 11:47)
CITAT (ylle @ 11-10-2004, 19:28)

Visst är de perenner, men det finns olika sorters "margeritor".
Den afrikanska är egentligen en Osteospermum. Kallas även stjärnöga.

Stjärnöga är väl perenn? Har sett den vildväxande i ett trädgårdsprogram om Sydafrika.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon