Vitsippan
11-10-2004, 12:59
Hej!
Kan någon tipsa mig om lämpliga växter att ha i vatten. Tänker mig något mindre. Med en diameter på max 3-4 dm. Gärna långa gröna stråliknande växter.
*Laika*
11-10-2004, 13:07
Dom där snygga fejkade bambupinnarna, som växer som ogräs, står i vatten. Mina har jag i en glasburk med akvariegrus, dom är jättesnygga, men strålika är dom nog inte, lite grövre än så är dom allt. Men att blanda med stråliknande växter skulle kanske va snyggt.
Mvh. Laika
Vitsippan
11-10-2004, 13:10
Går de att ha utomhus? Vår och sommarhalvåret då.
Jag har en sådan men den växer inte speciellt mycket. Var har du din? Sköter du den på speciellt sätt?
*Laika*
11-10-2004, 13:17
Jag missköter alla mina växter å det grövsta, men dom är tacksamma ändå

Min står ute på sommarn o i söderfönster under kalla perioder, min växer då som ogräs. Jag har aldrig bytt vatten i burken på alla åren (ca.4-5 år) som jag haft den, men det luktar inget konstigt om den för det. Jag skulle snarare tro att det kan störa rötterna att hålla på o byta vatten stup i ett. Mina har heller aldrig fått gödning (men jag har funderat på att ge dom det) men växer ändå.
Mvh. Laika
andreas i uppsala
11-10-2004, 19:07
Papyrus! är det bästa som finns
andreas i uppsala,
...papyrys säger du, intressant, vad vill den ha för betingelser,mm går det att ha den ute i trädgården på våra breddgrader? mvh nypan som funderar på ett litet vattenparti i zon3
andreas i uppsala
11-10-2004, 20:40
papyrus tar man in när det blir frost.. annars fryser den ner.
papyrusbehöver ingen speciellt jord, jag har min dvärg i vanlig dammjord(låg gödselhalt) och nu "blommar" den för fult men ifrost var det frost(-0.9) så jag tog upp den.
Ps, något som är väldigt snyggt är bambu vid dammen
bambu...så suveränt vackert. .en liten damn, utan konstigheter, finns ju många olika sätt att göra, men om man skulle göra en fattigmansvariant, dvs inget gjutet och så utan funkar det med rejäl lergrop (:-) och en damnduk? och hur funkar det utan pump, eftersom jag inte har tillgång till el...eller måste vattnet cirkulera, lite funderingar.
mvh nypan
160kvm stort hus
12-10-2004, 09:49
Hej!
Ett tips. Gå in på en djuraffär som säljer akvarier. Där finns det många växter till vatten.
Se bara till att dom vet vad dom pratar om.
Och tänk på att även vi akvarister har problem med sniglar på växterna!!
Mvh G
Nypan
Jag har gjort en sån där "fattigmansvariant"...en grop i gräsmattan med en badbassäng i...och sen sten och växter...i år har jag använt en "minipump" (kostade ca 300 kr) och haft ett litet porlande fall också....men i fjol så hade jag ingenting men det såg helt OK ut ändå....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.