en snabb kontrollfråga bara:
maackia amurensis, har den redan tappat löven hos er som har den, eller kan det vara så att min stackare, i dålig skick och därmed utsatt för akut omplantering (waterlogding) gett upp andan totalt, så här två veckor efter räddningsförsöket. Kommer förstås att se om trädet dött till våren men om någon vet besked, låt mig veta. Tänker mig att sumaken är ju känd för tidig lövfällning men mitt exemplar ståtar med vackra höstfärger, varenda löv på maackian har däremot fallit.
nypan /zon 3
Min Maackia, planterad i våras/försomras, tappade också bladen tidigt - för några dagar sedan. När Maackia normalt ska fälla vet jag inte, men det är vanligt att nysatta och omsatta träd fäller tidigt. Hav hopp!
Min Maackia tappade också bladen väldigt fort, det tog bara knappt en vecka efter att den hade blivit
så här gul. Bilden är tagen 1/10.
Anders zon 1
11-10-2004, 20:44
Min Maackia har också tappat det mesta av löven nu. Den var tidig förr året också så jag tror att det är helt i sin ordning - den gör så helt enkelt!
Anders
ljuvligt trösterikt för en färsk maackia ägare:-) då håller sig min också inom ramarna för hyfsat höstbeteende för maackian, kul, eftersom jag mot alla odds flyttade ´upp´ maackian innan löven fallit, dvs planterade om. tror nämligen bergis att rötterna i vattensjuk lera var ingen hit, och orsakade de allehanda trötthetssymptomen som jag tidigare oroat skrev om. glad nu, tack alla!
Skönt att läsa, då var min maackia också normal!
Först blev den gul på mycket kort tid, sen blev den brun efter första frostnatten, och efter andra frostnatten ramlade alla småbladen av på en gång. Men bladskaften satt kvar och faller nu lite efter hand. Grenarna och bladknopparna ser friska ut.
...uppföljning av ´problembarnet´ nästföljande vår; maackian mår förträffligt, synes det mig, bladutspringet är rikligt, så vackert gråsilvrigt, och den kommer nu samtidigt med lilla rönnsumaken som också överlevt vintern; dess kompis gick hädan, rådjuren käkade upp det mesta, men som sagt, en sumak kvar. hur har det gått för era träd runtomkring i odla-landet? /mvh nypan
Min Maackia håller på att vakna ur sin vintersömn. Kan ana lite grönt i de stora bruna knopparna som precis håller på att brista.
Min Maackia slår ut bladen nu och i början var knopputlagningen grå. Mystiskt och lite magiskt, som mycket annat med detta lilla träd.
Nu bryter bladen fram på min Maackia!
Håller med dig Cilla,
magiskt är rätta ordet...

olsson a
09-06-2005, 21:42
mina träd har klarat vintern (maackia, rönnsumak, vingnöt, valnöt, katsura mm. Det är så roligt när man ser att de klarat sig.
I mörkret är alla blad grå, men Maackian på dagen likaså!
Färgen under bladsprickningen och de nya bladen är fascinerande. Ovanligt.
Mitt lilla träd börjar skjuta nya skott. Tacksam liten parvel, står vindutsatt och i mager jord.
kerstin z5-6
10-06-2005, 17:39
rönnsumak,,laciniata med flikigt bladverk är utan skador
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.