nina L
men tror inte att det är en sådan och inte heller en Iceberger. Min vita buskros doftar knppast alls och knopparna är ljust rödfärgade. De vita rosorna fick röda prickar i sommras. Vet någon... blink.gif
kerstin z5-6
Du har ingen bild ??
De finns så många vita rosor -Sneewitten brukar vara fel ibland
Den som i många plantskolor säljs under namnet är i själva verket "Iceberg "

Schneewitten

Iceberg Iceberg har mycket svag doft, blommor mer enstaka -den andra är en polyantaros med klasar smile.gif
men om det inte är så .. behövs nog en bild
Caprice
Håller med Kerstin, skicka med en bild...
Är nästan stört omöjligt att svara annars...

Tror inte det är en Schneewitchen, de är helvita, ink knopparna...

Det är inte en klätterros..? Då skulle jag gissa på New Dawn...

Caprice
Unn
Fast det där med röda knoppar och prickar....Jag drog mig till minnes att jag också sett det och nyligen läst det någonstans, så jag lommade i väg och slog upp följande om Schneewittchen i Botanicas rosencyklopedi (där den förövrigt benämns som synonym till Iceberg wacko.gif ):

"De halvfyllda och välformade knopparna är rent vita med enstaka rosa skiftningar i knoppstadiet, särskilt i början och slutet av säsongen då nätterna är kalla och fuktiga. Under dessa perioder kan kronbladen också få en del rosa prickar vilka uppstår när regndroppar eller dagg blir kvar över natten, varefter färgpigmentet aktiveras av morgonsolen."

Så kanske, om allt i övrigt stämmer i utseendet, kanske det kan vara rätt ros ändå - om än påverkad av den gångna sommaren?

Funderar Unn smile.gif
ingmet
Ni nämner inget om storleken på rosen. Schneewitchen har små blommor, ca 2-3cm i diameter, rosen på bilden "känns" som en betydligt större blomma, eller blir man lurad av den vackra bilden?.
Hittade en bild från en dansk plantskola:
kerstin z5-6
Det är två olika rosor vad det lexikonet än skriver, och Iceberg blir gärna rödprickig.Se även <LÅG del 1.Kordes har helt enkelt snott namnet ....
Cilla
Jag ger nästan upp i att försöka förstå vilken av dessa två jag har, men förlitar mig på Lars Åke Gustavsson som skriver att Schneewitchen i princip inte finns att tillgå i Sverige.

Fast min ros, köpt som Schneewitchen, liknar inte Iceberg helt ändå. Min har stark doft, blir inte rödprickig men har rödgula knoppar, stora blommor i klasar.

Jag kallar den Schneeberg. Kanske bör jag kalla den Icewitchen...
kerstin z5-6
tongue.gif tongue.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif härom veta vi tydligen "Inteettwitten"
kul
Cilla
tongue.gif Intetwittchen vet jag inte... Kul!
nina L
Tyvärr har jag ingen bild och nu är det försent. Jag börjar tro att det är en Iceberger för den doftade knappast alls i sommar. Får se hur den beter sig nästa sommar.
Tack för alla svar.
smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon