TeliaNet
själv har jag lite ljus på paprika och physalis.
är det nån som lyser på förutom jag?
kerstin z5-6
Ja, sedan tre v mellan 15 -22 smile.gif
alex
Inte än, men jag har beställt lysrör så det blir nog någon gång i veckan nu som det blir så.
TeliaNet
CITAT (alex @ 11-10-2004, 21:07)
Inte än, men jag har beställt lysrör så det blir nog någon gång i veckan nu som det blir så.

berätta mer!
jag vill höra vad du beställt.
*Felix matte*
Jag har mina Physalisplantor på fönsterbänken ... där får de dagsljus
sedan har jag taklampa (3x60 watt) tänd dygnet runt... än så länge ser de fräscha ut och jag är nöjd även om de skulle "lägga av" så småningom... detta var ju ett experiment med fröodling. biggrin.gif
Ni andra är ju proffs. tongue.gif biggrin.gif
TeliaNet
till både Felix Matte & Kerstin z5-6.

du anar inte hur avis jag är på dig kerstin, du har ett uterum som gör att man tappar orden.

och nu till felix matte, min physalis är ju bara barnet än, men den växer på ordentligt. jag såg det först som en kul grej men nu har jag fastnat för det och hoppas på frukt.
estet
Jo, under lysrör står en massa pelargonsticklingar som ska rota sig.
De stora pelargonerna trivs än så länge bra i fönstren.
kerstin z5-6
Kan säja att min blå Passis har massor av frukter -men de var inte goda precis tongue.gif mad.gif wacko.gif hihi -men rätt fina ändå ..
Snart är det äntligen klart-mitt uterum -då ska jag ta en tur med kameran smile.gif
jessica zon6
Jag exprimenterar lite wink.gif Jag sådde mini drivmorötter i slutet av sommaren i en blomlåda,som nu står under lysrör i ca 15grader smile.gif smile.gif
Kan bli mycket intressant och se om det funkar....
/jessica
*Felix matte*
Jasså , den var inte klar... din vinterträdgård ohmy.gif
och jag som tycker den är fullkomlig med alla sina växter... jag tar en titt där då o då tongue.gif wub.gif
TeliaNet
till kerstin och jessica.

passionsfrukt är det förmodar jag, visst älskar jag läsk med passionsfruktsmak, men frukten smakar inget vidare.
sen är ju kärnorna ett kapitelför sig. biggrin.gif

och till jessica: morötter kräver inte så jätte mycket men de vill nog ha mer värme. tuta och kör och återkom med resultaten.
jessica zon6
okidoki smile.gif dåflyttar jag ut i rumsvärme med lysrör,tack för tipset smile.gif /jessica
Chilinuttz
Installerade min 600w HPS för 2 veckor sen till mina habaneros. biggrin.gif

Väntar på mina andra skörd.(Första skörden kom i juni.)
uno
CITAT (Chilinuttz @ 12-10-2004, 00:49)
Installerade min 600w HPS för 2 veckor sen till mina habaneros. biggrin.gif

Väntar på mina andra skörd.(Första skörden kom i juni.)

600 W HPS, inga dåliga grejer. Hur stor yta belyser Du? Hur långt bör avståndet vara mellen lampa och växt?
Chilinuttz
Ytan är ca. 80 x 80 cm.Avståndet ca. 80 cm. Temperaturen blir ca. 28°C med oscillerande fläkt.

Ljusstyrkan blir ungerfär 43000 lumen/m² eller 526 µEs-¹m-².
renate
CITAT (TeliaNet @ 11-10-2004, 21:53)

du anar inte hur avis jag är på dig kerstin, du har ett uterum som gör att man tappar orden.

och nu till felix matte, min physalis är ju bara barnet än, men den växer på ordentligt. jag såg det först som en kul grej men nu har jag fastnat för det och hoppas på frukt.

Physalis ska du så på våren,då får du frukt samma år.Jag hade min planta i växthuset,på hösten slänger jag den och börja om på våren.Har lite belysning på mina Fuchsior och pelargoner i pannrummet respt.snickarboden.Jag kör inte mycket med extrabelysning på vintern.Mina Citrusträd har jag tröttnat på,de står i förrådet där det kan blir minus när det är riktigt kallt.De tar en massa plats och kommer aldrig att bära frukt.Förr hade jag de innomhus men som sagt;nu har jag tröttnat.Helst skulle jag ger bort dom, men det är en transportfråga.
Det blev lite av varje.Inget korrekt svar på din fråga.
TeliaNet
CITAT (Chilinuttz @ 12-10-2004, 09:54)
Ytan är ca. 80 x 80 cm.Avståndet ca. 80 cm. Temperaturen blir ca. 28°C med oscillerande fläkt.

att rabbla ljus formler brukar ju vara mitt område. smile.gif

kan du räkna micro-einstein?

om avståndet är 80 så blir inte ytan 80, utan snarare det dubbla. huh.gif
TeliaNet
CITAT (renate @ 12-10-2004, 10:46)

Physalis ska du så på våren,då får du frukt samma år.Jag hade min planta i växthuset,på hösten slänger jag den och börja om på våren.Har lite belysning på mina Fuchsior och pelargoner i pannrummet respt.snickarboden.Jag kör inte mycket med extrabelysning på vintern.Mina Citrusträd har jag tröttnat på,de står i förrådet där det kan blir minus när det är riktigt kallt.De tar en massa plats och kommer aldrig att bära frukt.Förr hade jag de innomhus men som sagt;nu har jag tröttnat.Helst skulle jag ger bort dom, men det är en transportfråga.

är citrusarna frösådda?
Chilinuttz
CITAT (TeliaNet @ 12-10-2004, 14:54)
CITAT (Chilinuttz @ 12-10-2004, 09:54)

att rabbla ljus formler brukar ju vara mitt område. smile.gif

kan du räkna micro-einstein?

om avståndet är 80 så blir inte ytan 80, utan snarare det dubbla. huh.gif

Jag använde min digitalkamera för att beräkna "footcandles" och omvandlade det tongue.gif

http://www.orchidlady.com/camera.html

http://www.hhydro.com/cgi-bin/hhydro/lightFAQ.html (Längst ner)
renate
CITAT (TeliaNet @ 12-10-2004, 14:55)
CITAT (renate @ 12-10-2004, 10:46)

är citrusarna frösådda?

Ja de är frösådda för ett antal år sedan. rolleyes.gif
TeliaNet
och troligen sterila pga att de är förädlade.
om de skulle visa motsatsen så vet du det efter ca 10 år.
renate
CITAT (TeliaNet @ 12-10-2004, 20:07)
och troligen sterila pga att de är förädlade.
om de skulle visa motsatsen så vet du det efter ca 10 år.

Jag tror de är äldre än 10 år.Jag kan inte bara slänger de,fryser de så ärdet inget att göra åt,då blir de kompost.
TeliaNet
då ger dem nog ingen frukt.
de är ju ingen tålig rumsväxt så varför ska man spara den då.
renate
CITAT (TeliaNet @ 12-10-2004, 21:35)
då ger dem nog ingen frukt.
de är ju ingen tålig rumsväxt så varför ska man spara den då.

Du har alledes rätt Claes,de är bara besvärliga på vintern,tar upp en massa plats, fäller blad och får ohyra och har gräsligt långa,sylvassa taggar. Jag tyckte bara att det var fina träd,jag hade de i vardagsrummet förr,men de är för stora nu. huh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon