Hej!
Vill hra om ngon har erfarenhet av vanlig trdgrdshortensia (H.macrophylla) och att den aldrig tycks vilja blomma?!
Jag jobbar i gc, och har haft flera kunder som sger att deras buskar r grna, friska och pigga - men de blommar aldrig om. Knner att jag grna vill ha ett skert svar i fortsttningen.
Ngon som har en susning om varfr? De blommar ju p ettrsskotten s de borde inte frysa bort, eller stts knopparna fr tidigt p vren kanske?
Tilde
sa, mlardalen zon 2
21-02-2003, 16:41
ven jag har en planta som inte vill blomma jag har en granne som har fina hortensiabuskar och jag har satt min i samma vderstreck men inte vill den blomma nd, den brukar frysa ner ganska hrt p vintern. Jag har provat gda (vilket ger stora fina buskar) och jag har ltit plantan svlta men den vill inte blomma nd, den blommade frsta ret nr den var nyplanterad s jag vet att den kan bilda blommor.
Sjlv misstnker jag att vissa av macrophylla hybriderna i handeln inte r rena macrophyllor utan att man anvnt ngon annan art vid korsningar och att man d kanske ocks ftt med egenskapen att de blommar p fjolrsskotten istllet fr p rsskotten.
Har ocks Hortensior tre stycken som blommade frsta ret sedan har jag inte sett en endaste liten blomma. nd r de friska grna och kraftiga varje r. Trodde jag var ensam om detta fenomen.
Eva St
Hmm, det ni skriver lter lite mrkligt tycker jag. Har tidigar under mnga r odlat div sorter av Hortensia i krukor alltid ftt blom varje r. Oavsett om dom ftt vinterskador eller ej.
Kanske beror det hr p att jorden hos er r alldeles fr nringsrik. Det brukar ju gynna storleks/bladtillvxt. ofta d p bekostnad av blommingen.
Lite amatrtnk...
Vid vrt frra hus hade vi hortensior som vi beskar tidigt p vren, allt fr att ta bort frostskadade grenar och "hyfsa" till dem. De blommade aldrig. Sista ret vi bodde i huset brydde vi oss inte om att beskra. De som kpte huset fick fint blommande hortensior...
Hortensia
Har en Hortensia bakom en Rhododendron i sterlge, dr har den sttt i 10 r eller mer och aldrig blommat. Har gett upp om den!
Ingen aning hur det ska g till heller, den har ftt bra jord, gdning, men si det gr icke.
KAJSA
Elisabeth-Vstkustkolonisten
22-02-2003, 21:02
Hej,
ven jag har en kortensie som bara blommade frsta ret. Har frskt med allt mjligt. Klippt ner den, klippte inte ett r men den vill nd inte blomma. Ett r satte jag ett skott av den och den blommade ret drp, men inte andra ret. Nu har har den i kruka och det skall bli spnnande om den blommar i r. Moderplantan r s stort och fint varje r, men utan blommor hur jag n gr.
Elisabeth
Jag har en hortensia som jag ansar till c:a halva storleken varje r efter sista nattfrosten. Detta drfr att den brukar brja vxa dessfrinnan och sedan bli ganska skadad av senare nattfroster. Detta till trots blommar den rikligt varje r. Kan det vara olika sorter?
Jag har haft busken i fem r och den var ett par r gammal redan nr jag fick den.
Margaretha L
22-02-2003, 21:47
Tackar s mycket, dessa hortensior, som inte vill. Min erfarenhet sger, att man ska lta sax vara sax och f.. behandla dom lite som rododendron, fugtigt och med spagnum. Vissna eller dda grenar tar jag bort om sommaren nr jag tar sticklingar( som r vldigt ltta att klara av). Blommandet r det inget fel p numera. Margaretha L
Margaretha!
Jag frstr inte vad du menar? Kan du ta det lite tydligare, vad gr man?
Hlsn. KAJSA
Har exakt samma problem, den blommade en gng (frsta ret) sen ingenting.
Dom blommar vl p fjolrsskotten och det troliga r vl att vintrarna i Sverige r fr hrda fr dom flesta sorters hortensia.
Grannen har hortensior som visserligen blommar varje r men inte mycket.
Dom str i norr/vst -lge.
I England och p Irland blommar dom nt enormt, stora flerfrgshortensior med fler blommor n blad nstan. Vderfrhllanden med milda vintrar, ljumma och framfrallt fuktiga somrar r mums fr blommor som just hortensian.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka hr.