ivrell
Hej!

Hur gör ni andra för att minimera tiden med trimmern? Jag skulle vilja lägga någon smart kantsten där jag kan köra ena hjulet på gräsklipparen. Grannen säger att hon ändå måste använda trimmern och då känns det som slöseri att lägga kantsten.

Har ni tips på bra kantsten?

Jag kommer att ha både en upphöjd häck och en som ligger helt plant med gräsmattan.

Hälsningar
Carin
uno
Vi har munksten mellan rabatter och gräs. Funkar bra. Vad är det för häck Du har som ligger plant mot gräsmattan? Är det en kryphäck?
ivrell
Hej!

Munksten ska jag titta vidare på.
Det är nog missvisande när jag säger plant med gräsmattan. Jag har tänkt mig liguster eller måbär och själva planterings ytan kommer inte vara upphöjd.

Har du andra tips för att minimera trimmer arbete?
Carin
kerstin z5-6
Klart att det går -bara du gör området tillräckligt brett -dvs rabatten" runt häcken -någon kansten i ytterkant som är lagom att köra hjulet till klippen på -täckodla till häcken växt på sig lite
Marja-Liisa Dorff
Du kan köpa vanligt impregnerad virke,brädor som du gräver ner den första och skruvar på den andra liggande i samma höjd som gräset,då kan hjulet gå på den liggande bräda,enkelt.
Killensomvillhagrönafingrar
Vi har lagt en rad med marksten mot nästan alla gräsytor. Vad vi sedan har lagt i nästa lager är antingen markväv och kullersten eller markväv och täckbark.

En sak som vi har upptäckt är att de träd som vi lagt en kullerstensring runt har växt mycket mer än de med gräs runt. Antagligen beror det på att de får mer vatten. Dock så kommer vi få stöd gödsla dessa då de inte får gödsel i form av multnade växtdelar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon