frökenspiskummin
11-10-2004, 22:05
Hej,
då jag skördade min första egna vitlök i somras hade de flesta vitlökar i toppen av blasten små minilökar, ungefär som det brukar bli på gräslök.
Dessa minilökar liknar pyttesmå vitlöksklyftor. Kan man använda även de till utsäde? Blir det minimala vitlökar av dessa isåfall?
Av döma av det jag läst här på forumet så var det inte sk stresslökar på min blast.
/Eva
Ingrid på Västkusten
12-10-2004, 06:36
Hej hopp,
Det finns olika sorters vitlök och en del sätter faktiskt topplökar helt naturligt. Frågan är - är Dina lökar mkt små eller är de lite knubbiga? De små små ( spiskumminstorlek på dem lite större) tar tre till fyra år innan det blir vitlök som liknar vitlök men är det lite större knubbiga smålökar tar det kortare tid. Då det är olika sorter så tar det olika tid. Men topplökar ger inte vitlök til nästa år kanske - oftast två till tre år. Beror på om Du har bråttomt eller inte.
Stresslökarna sitter oftast på 'halv stam' och det får Thermidrome ( oftast men även andra franska sorter) om våren har haft mkt pendlande temperaturer och/eller man har slarvat med vattningen. Jag har lyckats med Thermidrome ett par gånger men lika som oftast får jag stresslök. Det är inget FEL att få stresslök, men jag tycker lökarna blir markant mindre och såodlar jag ju så många andra sorter som itne har detta problem och som är bra mkt mera odlignsvärda. Men Thermidrome är ju framtagen för franska förhållande.
Ytterligare en viktig sak att ta eget utsäde - om man selekterar vist ibland t ex Thermidrome om man gillar den sorten är det fullt möjligt som amatörodlare att inom några år ha 'selekterat' bort stresslökssyndromet eller ha reducerat den.
Intressant tanke......
Lycka till med vitlöksodlandet!
frökenspiskummin
12-10-2004, 09:46
Hej,
tack för svar. Mina minilökar är betydligt mycket större än spiskummin! Försöker hitta någon liknelse på storleken på mina större knubbiga minilökar men kommer inte på nåt. De är ca 1/2 cm i diameter.
Funderar på vad du menar med att det tar några år tills de är färdiga. Menar du att de ska stå i jorden flera år, eller att man skördar coh får större lökar vartefter? Jag är som sagt novis.
Mina vitlökar vet jag ej namnet på men fick de av mins svägerska som fått de av en arbetskamrat. Det var deras egen skörd av från början ekologiskt utsäde.
Ebba
Ingrid på Västkusten
12-10-2004, 11:49
Hej hopp,
Jomen - de skall stå i backen hele tiden. Vitlök avskyr att stå trångt så de kan behöva 'flyttas isär' om man odlar små till stora - det är när man glömmer en stor lök i backen som året därpå vitlöken har krympt till kanske hälften i storlek. Det fungerar så här - den 'hela vitlöken' som ser precis ut som den Du köper - där löses ytterskalet upp och var och en klyfta i den stora löken sätter egen blast- men då de står så trångt blir det en liten rugge blast och mkt små lökar till år två då man skördar ( eventuellt) eller då man upptäcker att man glömt en å drar upp den.
Varje år ser jag på mina vitlökar som jag planterar runt mina rosor, ruggarna blir lite större men det ser sååå förkrympt ut å då får de ändå ta del utav hästgödseln som fördelas varje vår.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.