fruberglund
12-10-2004, 00:27
Idag satte jag mina sista lökar och fick ihop att jag köpt och planterat totalt 176 lökar...Odla har nog gjort stor förtjänst på mig i år

Ska bli såååååååååååååå roligt i vår, ser fram emot det fruktansvärt mycket och längtar tills det blir vår fast vintern inte ens kommit än

Nu får de ligga och gotta till sig i jorden i några månader...min man sa att nu är det f-n bäst att det blir fint i vår också, hehehe.
Så är det när man blir trädgårdsgalning efter att man köpt hus...vi hade knappt några vårblommor alls när vi flyttade hit hösten 2002 men det lär det ju bli ändring på till nästa vår...
Förra året hade vi ett fåtal tulpaner och de lät rådjuren bli...får väl se hur det blir nu. Det skulle ju inte förvåna mig om de helt plötsligt blev sugna på att äta lite tulpanlökar nu när jag satt så många
det låter underbart!
minns än idag replikerna från familjen den första hösten i huset, grävde ner dryga två tusen (!!!) lökar och väntade med spänning på våren. grannskapet tappade andan på vårkanten, vilket inte var meningen, dock, och bilar stannade utanför grinden.
helt galet, så här efteråt. fast det var ju inte så underligt eftersom huset låg en stenkast från zetas trädgård, eh...numera blir det mycket sparsamt, denna höst bara ett fåtal lökar...men vilka sen, fortfarande glad över den gula doftande muscarin, även om jag inte ens vet om den kommer upp till våren, ny som den är för mig. hoppas innerligt att den vita mount tacoma tulpanen orkar upp även i nästa år, samt de små vackra violtulpanerna som jag är så förtjust i.
åt oss glädjas tillsammans, och plåta härligheten med digitalkamera (som jag inte än har...) till våren. mvh nypan
kristerh
12-10-2004, 09:42
CITAT (fruberglund @ 12-10-2004, 01:27)
Förra året hade vi ett fåtal tulpaner och de lät rådjuren bli...får väl se hur det blir nu. Det skulle ju inte förvåna mig om de helt plötsligt blev sugna på att äta lite tulpanlökar nu när jag satt så många

Tulpanerna brukar vara det första de slukar...de har nog spritt ryktet om att det vankas tulpanbuffé till våren...
Själv planterade jag 120 krokus som jag köpte på bakker, det skall komma 6 blommor ur varje lök 6x120 = 720 blommor

hoppas att det stämmer..
sedan blev jag så inspirerad av tv4:s tips att plantera lökar i kruka så jag köpte 75 krokus 60 pärlhyacinter samt 15 flerblommande narcisser och planterade dem i en ganska stor kruka...
hoppas allt tar sig
krister
Jag har också för första gången testat att plantera lökar stora och små i kruka, ska bli spännande att se om man lyckas..
fruberglund
12-10-2004, 11:51
2000!!! Och jag som tyckte jag slitit med mina 176
Räkna med bilder till våren i alla fall

Jag ska också plantera i kruka men jag har fått så krångliga tips (bl.a. mailade jag in till ett radioprogram och han tyckte jag skulle gräva ner mina jättekrukor vid entrén som är 70*40*40 i marken....nä, tror inte det

).
Jag har istället grävt ner dem (lökarna alltså) i lökkorgar i rabatten och flyttar dem till krukorna till våren, får väl se om det sättet funkar. Alla sätt är bra utom de dåliga
När jag grävde om trädgrden jag tog över för ett år sedan satte jag sammanlagt 300 lökar. Det var riktigt skojigt att springa ut i trädgården varje morgon för att kolla om det var något nytt på väg upp.
2000 lökar, det låter som ett heltidsjobb
Ciczi
Vad flitiga ni har varit och ÄR! Här har ni en som inte fått ner en enda lök i jorden i höst. Får hoppas att de jag satte ifjol kommer upp nästa vår.
Jag har också grävt ner massor trots att vi ska dränera runt huset nästa år... Men jag köpte lökkorgar så de ska vara lättare att ta upp. Jag brukar inte gräva upp tulpanerna, men nu har jag köpt Mount Design (dubbel vit med vita strimmor på bladen), Lambada och Queen of Night (nog fin till vårt mörka gamla tegelhus) och de tynar nog bort annars. Däremot verkar mina spindeltulpaner från förra året föröka sig, såg jag när jag flyttade dem.
Annars är jag inne på Fritillarior, narcisser, krokus och snödroppar, just för att slippa ta upp dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.