Full version: Limmringar
Iza
Har satt limmringar på mina fruktträd. Men vad kladdigt det är! Finns det något bättre att använda?
uno
CITAT (Iza @ 12-10-2004, 08:42)
Har satt limmringar på mina fruktträd. Men vad kladdigt det är! Finns det något bättre att använda?

Är det dags att göra det nu? Jag trodde att de skulle upp på vårvintern.
Men får jag bekräftat att de skall upp nu, då gör jag det.
Iza
De ska upp helst före första frosten. Se Sylvias tips "Aktuellt i Oktober" på första sidan.
Åsa, mälardalen zon 2
Precis innan frosten ska de upp (frostfjärilens hona är vinglös och kryper uppför stammen) ifall man har problem med frostfjäril som äter upp bladen på träden. Har man inte frostfjäril i området där man bor är det slöseri med pengar att sätta upp limringar varje år. Det kan dröja MÅNGA år mellan angreppen av frostfjäril och i vissa områden ser man aldrig frostfjäril. Tyvärr är många i trädgårdsbutikerna dåligt utbildade när det gäller växtskydd och de säger ofta att limringar fungerar mot både rönnbärsmal och äppelvecklare också men limringar fungerar INTE mot rönnbärsmal och äppelvecklare som äter på frukten för dessa kryper inte på stammen, de flyger.
Cilla
Det finns olika typer av limringar, och som Åsa skriver ska de användas OM man har problem med frostfjäril. Inte som allmänt preventivmedel, eftersom även trädens försvarare fastnar.

De kladdigaste är de billigaste... Ett grönt, vaxat papper som man kletar lim på. Det pappret har ingen som helst effekt om man inte under detta fäster skummgummi eller liknande som sluter tätt mot barken.

Sedan finns gummiklädda ringar, de är mindre kladdiga och betydligt dyrare.

Vill man göra själv fäster man matta, skummgummi eller liknande, och smetar på en sträng med kåda från gran eller tall eller trätjära.

Vad man än använder är det innan första frosten och endast om man sett angrepp från just frostfjärilen som gäller. På sommaren tar man bort ringen så att den inte stryper eller skaver.
kristerh
CITAT (Cilla @ 19-10-2004, 12:58)
Vad man än använder är det innan första frosten och endast om man sett angrepp från just frostfjärilen som gäller. På sommaren tar man bort ringen så att den inte stryper eller skaver.

Jag har kvar mina på sommaren oxså, det hindrar myrorna som sköter om bladlössen wink.gif
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon