Maria R
12-10-2004, 08:56
Hej på er!
Har införskaffat en nätt liten bok om barrväxter och den är väldigt trevlig -ser numera på ämnet barrväxter med helt nya ögon! Prydnadsbarrväxter heter den förresten, av Richard Bird.
Hur som helst, i denna bok hänvisar man till härdighetszoner som när jag tittar närmare på dem, motsvarar de som används i Botanica, dvs de baseras på den årliga genomsnittliga minimitemperaturen för varje zon. (tydligen utvecklat av det amerikanska jordbruksdepartementet) Enligt denna standard befinner vi oss i zon 4, 5 och 6 i Sverige, där 4 är kallast och 6 är varmast.
Är det någon som har erfarenhet av att använda sig utav detta, t ex om ni handlar plantor utomlands? Hur funkar det i så fall?
Hälsningar Maria R
Ingen som hellst erfarenhet, men problemet är att vilken typ av zon indelning man än gör så kommer det aldrig att fungera för alla typer växter. Olika typer av växter har så väldigt olika vinterkänslighet.
kerstin z5-6
12-10-2004, 18:05
Och z 4 är aldeles för mesig zon för z 5-6.. vi klarar de växter som går i z2-3 us ..z4 måste man oftast pjottra med eller så går de inte alls / eller så kan de gå utmärkt .. problemet är att man inte vet..när det gäller -vedartat -
däremot -örtartade växter är det inte ovanligt att jag klarar övervintring av z 7 <us växter hos mej
Sverige befinner sig inte i zon 4-6 utan snarare zon 3-8, jag själv befinner mig i zon 6b-7a
andreas i uppsala
12-10-2004, 18:14
om det är usda vi pratar om så ligger våra mildaste platser i zon 8a-8b men det går inte direkt att tala om härdigheten efter det , men vårt zonsystem är inte heller vidare bra, faktiskt nästan sämre...
Jag använder mig väldigt mycket av mintemp och medeltemp och hur sommaren är... man måste blanda för ingen av dessa säger så mycket men tillsammans gör de.
Maria R
12-10-2004, 19:21
Intressant!
Till detta kommer väl faktorer som om växterna är anpassade för ett kontineltalt klimat eller kustklimat.
Var finns det mer att läsa om "usda", eller vad ni kallar det, för Sverige? Finns det ytterligare flera zonsystem? (solsystem höll jag på att skriva...

)
Andreas -vad ligger Uppsala i för zon us?
andreas i uppsala
12-10-2004, 20:09
precis, det går inte bara att gå efter mintemp eller efter medeltemp. Du vet vårt zonsystem går efter medeltempen i februari, vilket inte heller är så bra. Egentligen säger vårt zonsystem inget om härdighet eftersom att skillnaden mellan de olika delarna av landet också är stora.
Du kan ha ca +20 under dagarna och -40 under nätterna och då kan du ligga i zon I om du har tillräckligt hög medeltemp.(du förstår vad jag menar)
USDA är zonsystemet som går efter medelmintempen varje år. Den funkar då best till subtropiska växter som först dör vid en viss temp istället för långvarig kyla.
Uppsala brukar ligga i usda zon 6 men vissa platser som min trädgård ligger och pendlar mellan 6b och 7a. Senaste vintern var vi -0.1 grad från usda zon 7a.
Vissa vintrar är kalla och kan hamna i zon 5 med det är väldigt ovanligt. Rekordet i Uppsala sedan 60-talet är -28 vilket skulle vara zon 5a.
Sen har vi fördelen att vi bor på en för skandinavien mycket sommarvarm plats vilket hjälper vissa växter att överleva.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.