Full version: Klippa ned humle?
Sannis
Är ny här och hoppas frågan hamnar på rätt ställe.
Jag är nybliven trädgårdsinnehavare (sedan i somras) och planterade i maj humle och murgröna mot ett plank (norrläge). Humlen har ju växt bra mycket mer än murgrönan och nu undrar jag, när ska jag ta ned/klippa ned humlen och hur mycket. Jag har tre stora klamatis, två lila och en mindre rosa (vet ej vad de heter) Dessa fick jag rådet av förra ägaren att ta ned till ca 15-20 cm när de blommat ut. Är det rätt? Bor i växtzon 4 tror jag (Uppsala).

Tacksam för svar.

PS Det här verkar vara ett toppenforum! smile.gif
Tesa
Humlen vissnar helt under vintern så om du vill kan du klippa ner den helt...den är ordentligt härdig också så den behöver inger "fjolårsris" som skyddar den mot kyla....annars kan du ta bort riset i vår om du hellre vill det...
Murgrönan är vintergrön och behöver mig veterligen inte klippas alls..om man inte vill forma den eller så...
Klematis kan jag iiingenting om...

Och jo du har helt rätt i att detta är ett toppenställe...för det mesta....
Välkommen
kristerh
Humlen kan du låta vara, den brukar frysa ner till marken på vintern och kommer på nytt nästa vår.
Murgrönan tror jag inte du skall klippa, den växer väldigt sakta och växer vidare på gamla grenar som inte brukar frysa (beroende på växtzon)
Klematisen klipper du beroende på vilken ved den blommar på, vissa blommar på gammal ved och klipper du dem så får du ingen blommning wink.gif
eftersom den förre ägaren sa att du skulle klippa ner dina på våren så blommar de säkert på årsskotten och dessa kan du klippa om du vill men det brukar inte behövas, förutom att föryngringsklippa dem, dvs ta bort någon gammal gren då och då så kommer det nya från roten, detsamma gäller de som blommar på fjolårsveden.
krister
Sannis
Hej, vill bara tacka för tipsen. Det verkar som man kan välja hur man vill göra med just humle./Sanna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon