Full version: övervintra fuchsior
Sollan
Ska försöka övervintra mina fuchsior. Har ju inte hjärta att slänga dem...
De är små (årssticklingar) men de har tappert blommat ändå.
Har tagit in dem i värmen, inte vattnat men vad gör jag nu? Har sett någonstans att man ska dra bort alla blad. Stämmer det?
Sedan ska jag försöka knö in dem i källaren, har ett skrymsle som jag tror att inte blir för varmt. Kan man bara ställa in dem och sedan glömma bort dem över vintern? Ingen vattning eller sådant?
Tacksam för hjälp!
Inger GMT
Ställer du dina Fuchsior mörkt och svalt så bör du ändå duscha /vattna lite en gång i månaden.
Är dom väldigt små kan det vara svårt att få dem att klara vinterförvaring så. Då kan du ha dem under växtbelysning eller i ett ljust fönster.
Förvarar du dem mörkt så ta av alla blad och korta in grenarna.
Hälsn Inger
kristerh
CITAT (Inger GMT @ 12-10-2004, 13:17)
Ställer du dina Fuchsior mörkt och svalt så bör du ändå duscha /vattna lite en gång i månaden.
Är dom väldigt små kan det vara svårt att få dem att klara vinterförvaring så. Då kan du ha dem under växtbelysning eller i ett ljust fönster.
Förvarar du dem mörkt så ta av alla blad och korta in grenarna.
Hälsn Inger

Det låter lite mycket att vattna 1 gång i månaden om de står mörkt/svalt
jag vattnar mina ca en/2ggr på hela vintern, de skall vara torra med endast lite fukt i jorden, om man duschar tror jag att risken är att de börjar mögla i den svala förvaringen wink.gif jag har iallfall aldrig gjort det. (kanske skulle testa) jag har dessutom börjat att lyfta dem ur krukorna och lägga dem i plastpåsar eller svarta plastsäckar utan att knyta upptill det fungerar jättebra men som sagt inte för mycket vatten.
krister
Sollan
Det är mycket bökigt att komma åt skrymslet...
Kanske lika bra att låta dem stå framme i källaren då, tillsammans med pellisarna och änglarna? Temp ca 15 med värmetoppar då jag tvätter. Lysrör som ljustillskott. Ska jag inte plocka bort bladen då och fortsätta vattna?
Inger GMT
Har du dem ljust ska du vattna och låta bladen vara kvar. Dom kan bli gängliga , toppa dem då.
Hälsn Inger
Sollan
Tack! Ska genast gå och ge dem en skvätt!
emjoer
Kolla denna länken här står allt om fuchsior

http://www2.dicom.se/fuchsias/wintercareswe.html
Sirkku
Hej
Jag har en hängfuchsia (heter det så? wink.gif ) som jag hade inne på västerfönstret hela förra vintern. Den blev väldigt eländig men hade faktiskt några blommor då och då. På våren bytte jag jord och hängde den ute på sin plats och oj, vad den har blommat och blivit stor. Visste inte hur man gör med dem på vintern och ville så gärna ha den kvar.

Testade samma sak med en vanlig fuchsia som hade blivit jättestor ute, men kattungen demolerade hela blomman så att jag kastade bort den. Skulle kanske inte ha gjort det men blev så arg. mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon