Full version: Nattens Prinsessa
Sollan
Har en lång skranglig kaktus som jag fick hjälp av er på forumet att artbestämma till en Nattens Prinsessa.
Den har nu stått ute hela sommaren och ränt iväg ännu mer. 3 st 1,5 m långa stjälkar. Vet inte var jag ska placera den.
Kan man beskära den?
Hoppas ju att den skulle vilja blomma trots att den inte tidigare gjort det. Förstör man ev. blomanlag om man klipper ner den?
Hur ska jag göra med den för att den ska vilja blomma?
Tacksam för hjälp!
pejori
du ska inte klippa ner den. det är på bladen den blommar. ställ den bara svalt och vattna sparsamt så blommar den till våren smile.gif smile.gif
klipper du den nu, så får du bara nya blad i stället för blommor wub.gif wub.gif
Ingrid på Västkusten
Nattens Prinsessa? Alltså en Selenicereus-art? 1,5 meter är peanuts för den ;-) se upp med luftrötterna fast dem kan Du ju klippa bort. Svalt å ljust MYCKET ljus Du kan ge!

Är det en bladkaktus ( Epiphyllum sp.) så kan Du lugnt klippa ner den.
Eftersom den namnbestämts i somras då jag hade paus så såg jag nog aldrig bilden ....

Hälsar Ingrid
Sollan
Ja, så här ser den ut. kaktus
Är det till någon hjälp? Bladen kommer "i spridda skurar" skulle man kunna säga, det är mycket stänglar.... Tycker den är lätt hysterisk. smile.gif
Xelma
Det är en Epiphyllum oxypetalum. Om det är en Nattens Prinsessa råder det delade meningar om här på forumet. Tydligen kallas både en sorts Selenicereus, dvs släkting till Nattens Drottning, och en bladkaktus, eventuellt E.oxypetalum, för Nattens Prinsessa. Men det har vi inte fått svar på än. T o m Botan har olika uppgifter om detta. På deras hemsida har de S. pteranthus som Nattens prinsessa, men skriver även att Nattens Prinsessa är en bladkaktus, vilket inte S. pteranthus är...

Bilder på blommande E. oxypetalum ser du i mitt album krukväxter

Min står i västerfönster, svalt på vintern och varmt på sommaren. Den har blommat med två blommor i år, den är bara två år gammal. Det har kommit fler knoppar, men nu är det svalt så de kommer inte att bli något. Stänglarna hör till, jag tycker också att den är lite otymplig, men den ska få ett eget fönster.
Epiphyllum oxypetalum
Sollan
Xelma, hur sköter du den? Jag vill ju också att min ska blomma sådär vackert.... sleep.gif
Och törs jag klippa ner den?
Xelma
Nu hann jag inte redigera innan du skickade! Se svar ovan.

Klippa den vet jag inte, du ser på bildlänken hur de brukar bli, dvs en STOR krukväxt smile.gif
Ingrid på Västkusten
Epiphyllum oxypetalum skall man inte klippa så vansinnigt i - jag har sett meterhöga exemplar blomma men då är de gamla sedan innan. Den vill bli STOR för å blomma!

Doftar ljuvligt - jag har haft nöjet å uppleva detta hos en samlare i Holland - det skojiga var när vi samlades förtjust runt hanses blommande ex och kamerablixtarna for som världens oväder genom luften ( den blommar ju på natten) ringde en annan samlare och berättade att hanses ex blommade också! Så vi for dit......det vart en LÅNG natt men en trevlig en ;-)

Botan - oavsett vilken 'Bota' som avses har inte riktigt koll på namnen tyvärr.....'vår' Bota d v s den i Göteborg kör för kaktusdelen enmbart med Andersen, och det vore inte dumt om fler 'Botor' följde exemplet då det ju är det mest up-to-date som publicerats. Att man int ehåller med allt är en annen visa ;-)
Fråga dem annars om S grandiflorus ;D hihi!
Nej när det gäller Bladkaktusar och Selenicereus har vi ju förmånen av att ha en internationellt känd botanist som nog vet mer än alla 'Botor' om dem - nämligen Ulf Eliasson. Undras om hanses websida finns kvar i cyberrymden.....

Hälsar Ingrid
Sollan
Jaha, då får jag försöka montera upp den någonstans då... smile.gif
Tack för hjälpen, ska berätta för henne att hon är både stor och gammal nog att blomma nu!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon