kerstine
Önskar sätta en fin solitärbuske i ett blåshål jag har. Jorden är bra, väldränerad o relativt lätt. Jag vill inte att busken ska bli högre än max två meter. Har ni några bra tips? Har funderat lite på benved, men vet inte om den står ut med blåst blink.gif
Maria R
Den vanliga benveden är nog tålig, men den blir rätt hög. Vingbenved är en vacker solitär, men där läser jag att den vill ha ett skyddat läge.

Weigela däremot tål en del vind och har intensiv blomning.

Ungersk syrén, Syringa josikaea 'Oden' E är snygg och tål vind.

Korneller har ett runt växtsätt och mycket bladmassa, vilket dämpar vinden rätt bra jämfört med ovanstående mer högsmala buskar.
Vitbrokiga korneller eller gulbrokiga dito är snygga.

Tänker också på växter som växer i utsatta lägen som vid blåsiga havsstränder: vresrosor och havtorn. Havtorn blir dock rätt höga.
Det finns många snygga sorter av vresrosor, dubbelblommande osv.

Om man vill ha vindskydd även på vintern kan man kika närmare på barrväxter. De kan i mitt tycke vara snygga rent arkitektoniskt och fungera mycket bra som solitärer!

Mvh, Maria R
Cilla
Hej Kerstine,
Det blir lättare att spåna om du för oss som inte vet var du bor anger det, eller vilken zon det gäller.

Om du gillar rosor så finns en bra lista här. Flera rugosor och kanadensiska rosor är vindtåliga.

Vresrosen är på många sätt en underbar ros, men det finns många andra fina rugosor!

Blåser det riktigt bra kan du räkna med att träd inte blir så höga. Börjar man med en liten planta som hinner rätta sig efter förhållandena så kan man titta också på vindtåliga träd i sorbussläktet, framför allt oxlar och rönnar.
nypan
Bambu fungerar väldigt bra som vindskydd, läste jag just på en amerikansk nätsida, fint rassel ska det också bli...gjorde en sökning på pelioblastus variegata, en dvärgbambu, och allt möjligt dök förstås upp, om jag minns rätt var det en vanlig fargesia muriliea (felskrivet här, fingrarna har domnat efter bambusökande på nätet) som sas vara mkt vindtålig. Kolla, den är ju vintergrön också. Inte alla sorter är invasiva, heller.

mvh nypan
Betty
Här får du några förslag på buskar och träd i vindpinat läge. Länk
kerstine
Tack tack! Ja det underlättar ju förstås att veta var jag bor smile.gif . Jag är hemmahörande i västra Stockholm rätt nära Mälaren så det borde väl vara zon 2 skulle jag tippa.

Jag har själv tänkt på rosor men trott att de inte pallar med blåsten (bortsett från vresrosen som skjuter lite väl mkt rotskott för min smak). Men de kanadensiska rosorna är jag lite nyfiken på, ska kolla upp länken!

Är Weigela en typ av benved? För jag måste säga att jag verkligen gillar den vingade benveden... Finns det nån liknande men mer blåsthärdig?

Är bambu verkligen härdigt?
nypan
bambu är hur härdigt som helst, många sorter går till -35 grader, kolla på nätet, finns hur fina bambusidor som helst, och leverantörer också även inom landet. eller ring till zetas, de brukar kunna svara på sin telefontid, om det var mellan 10-11 eller ngt sånt. men fint blir det med bambu. synd att jag inte hittade tillbaka till ohio-sidan (med stränga vintrar) där det fanns en del fina bilder på hur bambu används som vind- och/eller insynsskydd. fanns också en del råd, inget komplicerat om etablering och annat./ mvh nypan
Sommartorparn
CITAT (kerstine @ 14-10-2004, 08:40)
Är Weigela en typ av benved? För jag måste säga att jag verkligen gillar den vingade benveden... Finns det nån liknande men mer blåsthärdig?

Weigela heter även prakttry (ej att förväxlas med try, som är något annat). Den blommar mycket praktfullt på sommaren, slutet av juni sisådär. Finns i olika slags röda och rosa färger. Vet inte om den är vindtålig förstås. Men här finns en bild:

http://www.arborea.se/weighyb.htm

och här finns fler bilder:
http://images.google.se/images?q=weigela&h...lr=&sa=N&tab=wi

Det finns kul sorter med röda eller vitbrokiga blad, vilka pryder sin plats när blomningen är över.
Elihe
CITAT (nypan @ 14-10-2004, 08:59)
bambu är hur härdigt som helst, många sorter går till -35 grader, kolla på nätet, finns hur fina bambusidor som helst, och leverantörer också även inom landet. eller ring till zetas, de brukar kunna svara på sin telefontid, om det var mellan 10-11 eller ngt sånt. men fint blir det med bambu. synd att jag inte hittade tillbaka till ohio-sidan (med stränga vintrar) där det fanns en del fina bilder på hur bambu används som vind- och/eller insynsskydd. fanns också en del råd, inget komplicerat om etablering och annat./ mvh nypan

Trodde Bambu ville ha lite skyddat läge!! Har därför undikit det i men trädgård- nu kan man alltså tänka om!
MVH smile.gif smile.gif rolleyes.gif
Betty
Läs Sylvias artikel Gräslika planteringar. Längst ner i artikeln skriver hon om Bambu:
CITAT
Bambu planteras helst på våren eller på sensommaren så att den hinner etablera sig. De är inte speciellt krävande, men gemensamt för alla arter är att de inte tycker om blåst.
kerstine
ahh ni kommer med så många bra uppslag jag vet inte vad jag ska välja.... tror jag frångår solitärtänket, det får bli ett litet buskage istället rolleyes.gif
Sommartorparn
Buskage låter bättre. Då kan dom hjälpa varandra att ta spjärn mot blåsten. Fint att blanda med buskar som är vackra vid olika tider på året. Så skulle jag göra i alla fall. smile.gif

Vad gäller bambu, så såg jag ett danskt trädgårdsprogram för flera år sedan. En gubbe som hade kommit på att man kunde spränga bort bambusar med dynamit. Bambu är tydligen väldigt vanligt i danska trädgårdar och nästan stört omöjligt att bli av med. Sprider sig som ogräs. Den här mannen fick många uppdrag. Tjong, sa det bara! Bambusen for i luften och på platsen blev det en stor krater som kunde användas till att anlägga en damm. Nån mer som såg det programmet? Gick för flera år sedan, men ett av dom roligaste trädgårdsprogrammen jag sett. laugh.gif laugh.gif
kerstin z5-6
Malus sargentii är en underbar buske som jag har i rakt norr söderläge med öppna fält bakom -fungerar bra
Kanadensarna -rosorna kan ju få vara innanför smile.gif buskaget :)Har en hel del sorter av de rosorna i album här
nypan
bambu används faktiskt på många håll för just vindskyddsplanteringar, naturligtvis funkar inte alla sorter för alla platser, vissa gillar inte salta vindar etc. Vissa arter är väldigt invasiva, och gräver rotbarriär, alt fyller ut snabbt områden där man skulle annars behöva gräva ett djupt hål i plånboken för att plantera en massa andra plantor, andra håller sig mera på plats och växer ngn centimer (omkrets) om året. Rotbarriären, den bästa jag hittat är en bit takplåt (köpes lämpligen på byggmarknader) som man sätter ner i planteringsgropen alt där man vill sätta stopp för växten om den är en sk ´fast runner´ dvs sprider sig vigoröst. Inget särskilt arbetskrävande eller kostsamt, jag har lyckats hålla schack på det mesta på det viset:-) mvh nypan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon