Full version: hoya imperialis
norpydorp
Hej!
Min Imperialis har skjutit i väg en låååång stängel
ska jag toppa den?
Jag tycker att den ska grena sig men den kanske inte gör det av sig själv?

Vilka hoyor kan jag ha i norr fönster som blommar där också....

Mvh Norpis
Ina
Hej!
Jag tycker inte att du ska toppa din imperialis, dom växer ofta på det viset och är inte pigga på att grena sej. Det som troligen händer om du knipsar av den långa "sladden" är att det kommer en ny "sladd" i ett bladveck.

I mitt norrfönster har jag blommande bella, retusa, linearis och parasitica "Laos".

Ina rolleyes.gif
norpydorp
så den växer så där konstigt!!
Då ska jag stoppa ner kniven igen...
Ska prova med lite omflyttning på hoyorna så hoppas jag att dom blommar
så småningom

tack Ina!
mvh Norpis
Ingrid på Västkusten
H imperialis blir omegastor ;-) helt naturligt beteende!
Blomstertanten
CITAT (Ina @ 12-10-2004, 15:08)
I mitt norrfönster har jag blommande bella, retusa, linearis och parasitica "Laos".

Ina  :rolleyes:

Hur ser en parasitica "Laos" ut ??
unsure.gif

Snälla Ina, har du nån bild ?
Och hur sjutton bär man sej åt för att få en linearis att blomma ? Min vill ju inte ens växa nåt ! sad.gif
norpydorp
min linearis blommar nu för första gången!!
men jag har den i söderfönster
vet inte hur bra det är men den växer och växer! biggrin.gif
Har hört att den ska dofta citron men det gör den inte ännu (blommar med en klase nu)

Törrs jag vira upp min låånga stängel (imperialis) på nåt eller går den av då den också.....eller är det bättre med pinnar?
så den växer "bara" i toppen? mysko!
Andra hoyor skjuter ju också iväg stänglar men inte på samma sätt tycker jag.

/Norpydorp
Ina
Här är en "bladbild" på min parasitica "Laos"

Imperialisen är ju så stor att man inte riktigt kan jämföra växtsättet med andra hoyor. Visst kan du linda upp den på en båge - se bara till att du får tag på en jättebåge, för din imperialis kommer att fortsätta på det där viset... wink.gif När jag köpta men och precis hade batalat sade en av tjejerna som stod och sålde sticklingar "Vet du att du inte har köpt en krukväxt nu... det är en LIAN du har köpt!" biggrin.gif
Blomstertanten
Tack Ina !
Sökte efter den på Goggel, men hittade ingen bild !
Hur ser blommorna ut ?

sleep.gif Är bara lite avundsjuk !

"Lånade" bilden. Hoppas det är ok ?
Ina
Låna du den, det är helt ok! Här är en bild på blommorna och den kommer från Pierre & Marie. Om någon vill låna den får ni fråga dom!

Hampus
Böj ner den långa rankan när den fått blad eller låt den växa vågrätt. Då kommer det ofta en ny ranka från plantans nya högsta punkt.
Zazu
hur stor blir en imperialis egentligen?
jag har carnosa, australis, bella och curtisii men dom är så små i växten.
har ni några tips på andra jätte-hoyor?
MayaS
*S* jag vet inte om jag skulle klassa vare sig australis eller carnosa som rätt små i växten... men klart det är vad betraktaren ser... jämfört med curtsii och bella så är de stora...
Andra storbladiga hoyor är: H. meliflua, H. glabra, H. kerrii, H. macgillivrayii, H. cinnamomifolia finns säkert många fler...

Mvh
M.
Zazu
vart kan man hitta dessa då?
eller finns det kanske någon som har lust att dela med sig?
Ina
Onychoides och lambii ej att förglömma! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon