Cassiopeia
12-10-2004, 13:49
Jätterara Pejori här på forumet (som hjälpte mig att rädda min sjuka High Chapparal) har skickat fröer till mig som kom idag. Det blir mitt första odlingsprojekt!
(Förutom när vi fick odla vattenkrasse på bomull i skolan när jag var 10 år eller så.)
Det ska bli superkul, hoppas jag lyckas nu bara.
Tack Pejori
Majsan84
12-10-2004, 13:53
Vad är det för fröer då? Det är underbart kul att föda upp helt från "scratch" som man säger i Staterna..
Själv har jag ju ca 12 Capsicum Festival (pepparväxter) som jag fött upp på egen hand. Gav min svärmor och min svägerska 3 frökapslar var, så vi får väl se hur de lyckas.
med totalt hjärnsläpp så har jag glömt var den heter
men det är rätt grova lite lätt flikiga blad och fröna kommer som små rosetter längst bladkanten.
den är rätt tålig. återkommer med namnet när hjärnan vaknat igen
Cassiopeia
12-10-2004, 15:50
*hihi* Jag har ingen aning om vad det är för växt mer än att den är tålig. Det ska bli jättespännande att se vad som kommer upp.
den heter livsblad.
hjärnan har vaknat

'kalanchoe daigremontiana på latin
Majsan84
12-10-2004, 17:51
Livsblad... Vilket vackert namn.
Cassiopeia, jag måste fråga vad du har för att stadga upp din High Chapparall? Jag har ju en som är cirka 70 cm, hos mina föräldrar. Nu lutar den sig mot fönsterfodret, men om jag skall flytta den hem till mig vet jag inte riktigt hur jag skall ställa den.
Krukan är ca 15 cm i diameter (den är aldrig omplanterad, men det var nog underförstått..), så den är väldigt ostadig.
Det kanske räcker med en eller två stadiga bambublomsterpinnar helt enkelt..?
Cassiopeia
12-10-2004, 21:15
Nu är fröna planterade! *strålar av glädje*

Dessutom har jag delat två stycken av våra "Svärmors bandrosett"... det blev fem stycken av de två. *s* Känner mig väldigt duktig. Dessutom har jag verkligen fått upp intresset för växter och odling nu.
Nu finns det bilder på alla olika sorters krukväxter vi har hemma i mitt album. (Har dock inte fotat alla sju bandrosetterna, det blir lite tjatigt... *s*.)
Cassiopeia
12-10-2004, 21:22
Majsan; Jag har tyvärr inte hittat något riktigt bra sätt att stadga upp min High Chapparal. Jag har en stor tung kruka i någon slags keramik och så har vi försökt plantera den så att den står så rakt som möjligt. Jag har köpt en kraftig blompinne, den är av metall och är överdragen med grön plast, det var den stadigaste jag kunde hitta... men den hjälper tyvärr inte alls.
Nu står den själv men de två högsta topparna har böjt sig mot fönstret så vi har vridit krukan så att den ska böja tillbaks sig.
Så... jag har tyvärr inget riktigt bra förslag. Min är 165 cm hög (från jorden mätt) och jag tror att det enda sättet jag skulle kunna stötta upp den på ett bra sätt är om jag byggde en "hage" av trä, ungefär som man gör till vissa buskar.
Kommer du på någon genial lösning så tipsa mig gärna.
LillaTiger
13-10-2004, 19:29
Här står det en massa om livsblad..
Livsblad
Cassiopeia
14-10-2004, 15:16
Nu har det kommit yttepyttesmå utskott från fröna.

De är säkert bara en halv mm så de syns knappt... men jag sprayar på och pratar med fröna så jag hoppas de fortsätter växa. *s*
kerstin z5-6
14-10-2004, 15:20
Visst är det kul ! Du får höra av dej i vår om du suktar efter nåt speciellt frö
kan finnas
Cassiopeia
14-10-2004, 15:31
Kan ju inte låta bli... åh vad jag är fjantig *hihi*
en liten sak: det är inte frön som kommer på bladkanterna utan groddknoppar som bildar egna rötter och ramlar av. jag har själv ett livsblad av sorten Kalanchoë tubiflora som har fyllt en hel kruka.
MVH Zazu
Cassiopeia
18-10-2004, 22:59
Hur lång tid tar det innan man ser att de växer liksom?
Det har inte hänt något mer sedan jag skickade in senaste bilden så nu undrar jag om jag vattnat för lite eller för mycket eller om de står för kallt eller något....
Dom små vita trådarna som kommer på dina livsblad är rötter. Vänd på dom små groddknopparna så att rötterna hamnar neråt i jorden så sätter dom igång att växa ganska snart! När dom väl fått lite rötter kommer dom att växa så att det nästan syns!
Vitsippan
20-10-2004, 12:18
Verkar vara en spännande växt, vackert namn.
Kunde man köpa fröer av nån?
Eller kan man köpa den på plantskola/fröbutik/blomseraffär?
GoSatta
20-10-2004, 12:29
brukar finnas i butikerna (iaf här i Stockholm) själv tog jag mina "bladplantor" på bergianska, finns ganska många växter som förökar sig på det sättet så kanske är en stor familj? har iaf två sorter hemma.
Cassiopeia
20-10-2004, 12:30
Jag har vänt på groddarna nu så att de små trådarna är neråt... jag duschar dem varje dag med sprayflaska... men inget mer har hänt sedan sista bilden jag skickade. *bekymrad* Är de bara långsamma nu på hösten eller har jag gjort något fel tro?
GoSatta
20-10-2004, 12:32
jo dom kan stå still rätt länge, i börjar ödslar dom mest tid till att skjuta rötter.
Jag brukar bara slänga "småplantorna" i jorden på mina andra växter hemma sen så glömmer jag bort dom några månader och väljer bara ut dom som har vuxit till sig bäst och planterar sen om dom i egena krukor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.