Full version: Mögel i källare
Ti bee
Vi håller på att renovera ett gammalt affärshus och vill åtgärda en vägg i källaren som någon tidigare ägare klätt in med träskiva. Bakom skivan har möglet fått gro fritt. Skivan ska bort och möglet likaså, men hur bär vi oss bäst åt? Finns det någon här med erfarenhet?

Vi bör väl troligen använda gasmask vid avlägsnandet av skivan och när vi gör oss av med (stora) sjok av mögel? Räcker vanlig gasmask eller behövs speciella filter (min gasmask har partikelfilter, men riktigt hur effektivt det är mot små mögelsporer vet jag inte)?
Möglet är vitt och i ett tjockt lager bakom skivan.

Hur gör vi bäst sedan? Avfuktare? Samt vädra, antar jag? Spruta med algmedel eller ngt? Borasol? Ngt annat medel?
Innan vi lagar väggen som troligen har fått skador, bör vi avfukta ett tag då?
Ngt annat att tänka på?
MRLINDELL
Jag är rädd att fukten tränger in från utsidan och bör åtgärdas där först.
netaave
Har ni så mycket mögel där så lär det finnas överallt i golv, tak och väggar.
Ta dit en expert som samtidigt kan kolla att det inte finns hussvamp också.
Låt en saneringsfirma göra jobbet, det betalar kanske försäkringen.

Isolera utvändigt kan ni göra själva.
tomba
en källarvägg är som regel inte bra att bygga in med träfiber eller gipsskivor. men det som jag skulle rekommendera är att ni kontaktar proffessionella sanerare eftersom vissa mögelsvampar kan vara mycket giftiga, och ge svåra förgiftningssymptom medan andra kan vara ganska harmlösa. Endast proffsen vet skillnaden.
De kan samtidigt ge råd om hur ni kan undvika mögel i fortsättningen. Lycka till wacko.gif
Kakaduan
Oj, det här kan man skriva böcker om...

Köpte hus med ett källarrum som under 70-talet (av tapeterna att döma) inreddes till gillestuga. Träreglar och isolering direkt mot fuktig vägg och golv (husgrunden var ej dränerad). Jag rev ner allting - ut med väggar och golv tills bara cementen var kvar. Var dock inte så intelligent att jag hade något skydd för näsa och mun.

Sedan har det stått och torkat ut i över ett halvår, men det antar jag att man kan sätta in byggfläktar för att skynda på. Jag fick rekommendationen att pensla på Boracol också, men det är rätt dyrt och jag tror att möglet satt i trävirket för nu luktar det jättefräscht.

Har nu reglat upp på nytt och sett till att det är luftspalt bakom väggmaterial och under golv. Man kan välja reglar i metall istället för trä eller (om man väljer trä) se till att träet inte ligger direkt mot vägg eller golv. Själv har jag lagt tjärpapp mellan. Ska sätta in en fläkt så att jag får rörelse på luften också. Den kommer att suga luft under golvet.

Hälsningar
Kakaduan
Kattgräs
Mögelsporer är rätt små, det behövs definitivt andningsskydd för att undvika problem. Ta helst dit en saneringsfirma som har både erfarenhet och rätt utrustning. Och kolla gärna att de gjort sånt förut och vet vad de sysslar med. Jag skulle nog inte ge mig på att ta bort det själv.
carren
Hallå! Skriv gärna och berätta hur arbetet fortskrider! Jag är intresserad eftersom jag själv är relativt nybliven ägare tillett 30-talshus med mögliga gipsskivor i källaren.

Vid köpet så sa besiktningsmannen att man inte behöver dränera om en källare innan vattnet rinner in! Att betongen blir mer och mindre fuktig beroende på väderlek menade han var helt naturligt och inget problem så länge betongen andas fritt så vattnet även kan torka upp. Problem uppstår då det finns organiskt material som är i kontakt med källarväggen. Tex träreglar, spånskivor eller som i vårt fall gipsskivor som är överdragna med ett skikt av papper.

Jag har inte så många tips eller råd att ge men värt att tänka på vid renoveringen är nog att man ser till att laga med betong och inte inreda för mycket. Som jag har förstått det mår källaren bäst av betongen putsas och eventuellt målas med någon färg som andas. Inga skivor eller reglar i trä om man kan undvika.
MRLINDELL
Jag skulle byta besiktningsman helt enkelt. Problemet är att membranet på utsidan inte fungerar och att fukt tränger in i grunden.
gammelnalle
pröva denna site:http://www.byggahus.se
http://www.byggahus.se/bygga/grund_kallare.htm
där står lite om gamla källare...
MimE
MrLindell,
Råden som Carren fått av sin besiktningsman är korrekta.
Ett 1930-tals hus är inte byggt för att vara fuktfritt i källaren. Det är byggt så att fukten kan "flyta fritt" i vägg/golv. Du har inte ens dränering på samma sätt som i modernare hus.
Detta är INTE ett problem så länge källaren är källare.

Detta att källaren ständigt är att räkna som fuktig innebär att det är att mer eller mindre våldföra sig på konstruktionen när man som vi under senare år (70-talet och framåt) börjat inreda källare till bostadsrum.

Om man nu vill inreda sin källare så ställer det stora krav. Bl.a. krävs det helt andra fuktspärrar i (dvs utanför) källarväggarna. Detta innebär oftast omdränering med olika mattor på utsidan av väggarna som underlättar luftcirkulation.
Dessutom är det totalförbud med organiskt material (trä, papper...) mot fuktig yta (betonggolv, -vägg).
Man måste även sörja för att luften i regelverket ska kunna cirkulera.
För att inte tala om ventilation av rumsluften etc.

Att tänka på är även att markradon kan ge höga utslag i en källare och måste åtgärdas om man börjar använda källaren som bostadsyta.

Ti bee,
Även jag rekommenderar att du tar hjälp av en saneringsfirma för att åtminstone få råd om hur du på bästa sätt (dvs minst risk för din hälsa) ska kunna fixa din källare.
Ti bee
Hej alla!
Tack för råd!
Källaren skall få förbli källare och bara vi slipper mögel så gör lite fukt oss ingenting. Huset är gammalt, ingen inredning av källaren är aktuell. Däremot så kommer jag att arbeta en del därnere ibland och vill slippa ohälsosam miljö.
Imorgon ska jag ringa en fukt o mögelsanerare. Är nog bäst att få expert-utlåtande, så som många av er säger, så får vi ta ställning till hur vi gör efteråt.
Lovar att återkomma med besked hur det hela gick!
Håll en tumme för att vi inte får alltför dystra besked!
smile.gif
*Felix matte*
Håller båda tummarna och tårna me! wub.gif
Mögel är förrädiskt... jag har "mögelnäsa"... brorsan hade lukt vid entrédörren som jag inte riktigt orkade med... men han och barnen hade inga obehag.. tills barnbarnen började reagera och visst... där fanns mögel i massor sad.gif Väggar revs och byggdes om och nu finns där ingen lukt kvar.)
Tveka inte att ta kontakt med proffs.. det lönar sig i slutändan.
Zanna
Vi bodde i mögelhus i ca 11 års tid innan mina föräldrar fick rätt gentemot byggföretaget och fick ersättning för ombyggnad och lite för sveda och värk. Huset byggdes 1973 och hade ingen dränering runtom (trots att det stod med i ritningarna!) och var dessutom byggd på en rullstensås. När det regnade så rann vattnet in i huset och orsakade översvämning. Det var härligt när Skanska till sist fick ersätta renovering (första gången någon vunnit mot ett byggföretag!!!). Inga grannar orkade processa så de husen är väl fortfarande mögelskadade, jag har varit in i ett av dem nyligen och stanken är bedrövlig - och ägarna känner ingenting wacko.gif

Mögellukt är hemsk, hoppas ni får bort möglet relativt snabbt och att ingen av er hinner utveckla allergi innan dess!

Lycka till!
Ingrid på Västkusten
En luftavfuktare är bra å använda också - speciellt på sommaren då luften är varm och full med fukt fast det beror lite på hur huset är gjort med. Är alltid på min vakt då vi har krypgrund....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon