annagrevlind
Jag har en vanlig Phalaenopsis som har fått nya blad uppe på blomstänglarna! Jag har flera olika orkidéer sedan tidigare men har aldrig sett något liknande. Bladen sitter på två ställen och de ser ut som början till små orkidéplantor. De blir större och större för varje dag. Vad är de och vad ska jag göra med dem? Kan jag plantera dem i orkidéjord och få nya plantor, eller?

/ Anna
Christer i Falköping
Har aldrig haft turen med det själv, men visst är det nya små plantor du har där. Råd på hur du skall göra nu får du säkert från de som kan bättre.
Christer.
pejori
hej och välkommen hit biggrin.gif
låt dom små skotten sitta kvar tills dom fått gott om rötter smile.gif
sedan skär du av dom med en vass kniv och planterar dom i orkidee kompost och har fuktig vitmossa närmast rötterna. rolleyes.gif rolleyes.gif
det ska få dom att bli vackra plantor vart det lider smile.gif
lycka till
Ina
En sådan orkidé-bebis kallas för "keiki" som faktiskt betyder just bebis, fast på Hawaiianska.

Här finns ett forum... smile.gif
Svenska Orchidésällskapet
GoSatta
Ina har helt rätt, det är en keiki. vaerför får man sådana? oftaste beror det på att temperaturen är samma både dag som natt. i nyare hus/bostäder är det ofta så (även på kontor) och då får man oftast keikis, om temperaturen däremot går ner på natten så brukar man oftast få nya knoppar.
kristerh
Följ pejoris råd så blir det bra, de skall ha 3-4 rötter innan de planteras om wink.gif de småblommiga har en tendens att bilda många keikis.
krister
mekare
Hej!
Jag har oxå fått en liten planta på blom stängeln. Den har gott om rötter nu, men blom stängeln har även blommor och knoppar. kqan jag skära av och planetra ändå? kanske ska för tydliga lite. blommorna och knopparna är efter den nya plantan. kommer de att klara omplanteringen?
annagrevlind
Tack för svaren! Jag ska skära av småplantorna och plantera dem när de får rötter alltså... Orkidéjord har jag hemma men var får jag tag på vitmossa? Finns det i vanliga blomsteraffärer?

När vi ändå pratar om orkidéer - jag vill plantera om några nu. Kan jag göra det när de precis har börjat skjuta nya skott? Och räcker det att byta jord i krukan eller måste jag skaffa större krukor? Har inte hittat genomskinliga plastkrukor någonstans... Kan jag plantera orkidéerna i glaskrukor utan hål i botten, hur sköter jag vattningen i så fall? Många frågor på en gång...

/ Anna
pejori
ja. ja. nej. ja.
vitmossa finns i vanliga blomsteraffärer. se bara till så du inte får den du har runt adventsstakar. det är inte mossa,det är lav!!!!
vitmossa är grön smile.gif
du kan plantera om dom nu. det gör man när komposten har börjat brytas ned till jord. Är det väldigt trångt, så ta större kruka.
det går bra med glas, men akta dom på sommaren mot brännskador på rötterna. kolla krukan so det inte finns kondens i den innan du vattnar nästa gång.
jag planterar i coca kola-flaskor, (tvålitare och större) som jag klipt bort toppen på. det fungerar också gör hål i botten med kniv. wub.gif wub.gif
Ina
Det där med att återanvända plastflaskor är en utmärkt variant! Här kan ni se hur bra en liten Haraella odorata trivs i ett flaskväxthus där jag har utnyttjat även överdelen av flaskan för att få en bra luftfuktighet.

Min Haraella i april.

Samma Haraella nu i oktober.
kristerh
CITAT (mekare @ 13-10-2004, 12:19)
Hej!
Jag har oxå fått en liten planta på blom stängeln. Den har gott om rötter nu, men blom stängeln har även blommor och knoppar. kqan jag skära av och planetra ändå? kanske ska för tydliga lite. blommorna och knopparna är efter den nya plantan. kommer de att klara omplanteringen?

Du kan väl vänta med att klippa bort den tills stängeln blommat klart,
de blommor och knoppar som är ovanför keikin när du klipper kan du kasta de klarar sig inte.
krister
kristerh
CITAT (pejori @ 13-10-2004, 13:09)
det går bra med glas, men akta dom på sommaren mot brännskador på rötterna. kolla krukan so det inte finns kondens i den innan du vattnar nästa gång.

Min erfarenhet av glaskrukor är inte bra, använd dem inte, det tar evigheter innan de torkar, det är ständigt fuktigt i dem= inte bra,
dessutom känner man inte på vikten om det är dags att vattna, på vanliga genomskinliga plastkrukor känner du på vikten om det är dags att vattna, då väger de inget, om du har några glaskrukor kan du använda dem som ytterkrukor wink.gif
krister
kristerh
CITAT (annagrevlind @ 13-10-2004, 13:00)
... Orkidéjord har jag hemma men var får jag tag på vitmossa? Finns det i vanliga blomsteraffärer?
...

/ Anna

Vitmossa kan du säkert plocka ute i naturen, det finns dessutom som torkade block som man bryter av en bit på och lägger i vatten,
prata med din blomsteraffär de kan säkert ta hem både genomskinliga plastkrukor och torr vitmossa om du ber dem.
krister
pejori
CITAT (kristerh @ 13-10-2004, 15:50)
CITAT (pejori @ 13-10-2004, 13:09)

Min erfarenhet av glaskrukor är inte bra, använd dem inte, det tar evigheter innan de torkar, det är ständigt fuktigt i dem= inte bra,
dessutom känner man inte på vikten om det är dags att vattna, på vanliga genomskinliga plastkrukor känner du på vikten om det är dags att vattna, då väger de inget, om du har några glaskrukor kan du använda dem som ytterkrukor wink.gif
krister

är heller ingen älskare av glas huh.gif kör hellre med flaskor och andra plasprodukter som risburkar. m. m. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon