catlin
Var ju tvungen att ta in mina änglar som blommar som finast nu. Tre stycken är dom men oj vilken doft. Sambon klagar över huvudvärk men jag försvarar förstås mina änglar rolleyes.gif

Är det risk för allergiska reaktioner av denna doft..menar, den är ju lite giftig över lags annars.

Vad tycker ni..klippa ner dom nu?
Ingrid på Västkusten
Jag håller mig - de kan ju få lov att vara fiiina inne ett tag till ;-)
Jag tänkte mig inte för i år jag gav alla mina stooooora krukor istället för att ha dem kvar i de stora krukorna och sedan plantera alltihopa i den större krukan för att sedan ta upp den lilla krukan, trimma bort rötterna, klippa ner växten och på så sätt ha en mera hanterbar växt för övervintring.......men det är ju sådant man lär sig! Nån gång skall man la bli lite vis ;-) hoppas jag!

Hälsar Ingrid
stina
Jag släpade in min jätteängel på landet förra helgen. Hade inte hjärta att klippa ner den för den är alldeles full av knoppar. Men den slår i taket!!!! wacko.gif
kristerh
jag håller med dig om doften, jag skrev i en tidigare tråd att det luktade hemskt om den änglatrumpeten jag hade, men jag fick inget medhåll wink.gif
Jag fick migrän av stanken. nu vilar den i de sälla jaktmarkerna
ohmy.gif
krister
Ingrid på Västkusten
Hallon,

Det är därför jag satsade på selektiva inköp med namnade sorter, Mobisu är en mkt grann sort som jag skrivit om förrut som i år vart knappt 1,2 meter hög doftar knappt inget ( jo pyttelite lavendel på kvällen och personer utan bra luftsinne märker det inte alls) - och det är jag tacksam för nu i uterummet - det är överlevnadsbart!

Det som stinker mest är annars upprörda växter som kommit in fast detger sig snabbt :-)
kristerh
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 13-10-2004, 11:16)
Hallon,

Det som stinker mest är annars upprörda växter som kommit in fast detger sig snabbt :-)

inte den som jag hade wink.gif den luktade förjäkligt hela tiden.
krister
Margaretha
Jag har hört eller läst någonstans att man inte bör ha änglatrumpeter
inomhus eller på inglasade balkonger eftersom man kan bli dålig av den starka doften. Så det är säkert inte inbillning om någon får migrän av den. Man skulle visst tom kunna bli yr.
Jag har kapat min jätte till en liten stubbe som jag hoppas kunna övervintra på balkongen! Den var så läckert rosa så jag vill gärna ha den nästa sommar igen! wub.gif
Emser
Visst kan man bli dålig av Änglar...förra sommren så var det ett par undomar i Uppsala som torkade och rökte bladen ifrån änglar och blev höga som hus på dem och minst lika sjuka också...så visst finns det drogämnen i dessa vackra saker!
Ingrid på Västkusten
Ja och numera kan man t o m bota cancer med vissa arter i släktet......försök pågår....
stina
Släpade in min lågväxande vita änglatrumpet från balkongen förra veckan och nu har 18 blommor slagit ut. Hmmmm - luktar nästan kattpink....

/Stina
kristerh
CITAT (stina @ 15-10-2004, 09:08)
Släpade in min lågväxande vita änglatrumpet från balkongen förra veckan och nu har 18 blommor slagit ut. Hmmmm - luktar nästan kattpink....

/Stina

Precis!!! kattpiss var ordet, och doften blir värre ju varmare det är sleep.gif äntligen någon som har samma luktsinne som jag laugh.gif
När jag skrev om min ängla... som luktade kattpiss var det ingen som ville hålla med wink.gif
krister
stina
Det är konstigt - men ute tycker jag det luktar jättegott - däremot inne luktar det som sagt kattpink unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon