*Laika*
12-10-2004, 21:22
Hur är det med Persiljan egentligen? Är den 1, 2 eller flerårig? Ska buskarna stå kvar eller är det bara att kasta dom nu (efter att jag skördat av allt gottigt på dom)? Frosten är o biter på dom på nätterna, men den verkar inge sladdrig på dan när solen värmt upp den, den är väl fortfarande OK att skörda va? Tänkte klippa hela beståndet i morgon. Hur ska man göra med Salvian, Franska dragonen, Basilikan o timjan? Är dom ett eller fleråriga? Herre jösses va det vart många frågor på en gång, men va ska man göra när vintern snart är här.
Mvh. Laika
Ingrid på Västkusten
13-10-2004, 06:11
Hallon,
Persiljan är tvåårig så Du kan spara buskarna för de övervintrar hjälpligt i södra Sverige - men de går i blom år två efter ett tag så jag sår gärna nytt varje år - fast jag tar inte bort dem då de ger persilja i övergångsperioden innan sådden är hjälpligt stor och färdig att skörda utav.
kermita
13-10-2004, 07:38
HEJ!
Basilikan är väl bara att ätas upp. Men salvian dragon och timjan övervintrar bra hos mig, zon 2. Timjan och salvia kan man täcka med lite löv, och sen klippa lite om det behövs i vår.
Eva i Västerås
13-10-2004, 07:58
Här i Västerås verkar det gå bra med kruspersilja, medan den slätbladiga brukar ge sig.
Den går i blom andra året, men man har persilja från slutet på april. Och klipper man mycket dröjer den med att gå i blom.
Ingrid på Västkusten
13-10-2004, 08:26
Ja dte är så olika ifårn år till år med slätbladig här med - krusig är en tuffing, synd att dne inte smakar så mkt jämfört med den slätbladiga men å andra sidan lite kittel i halsen piggar ju upp ;-)
Timjan är nog sämst hos mig - några sorter klarar sig medans andra ger oförskämt snabbt upp!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.