Full version: Rhisomer
lolo
...ni får gärna tycka detta är världens knäppaste växtfråga, men eftersom jag är av ett nyfiket släkte så MÅSTE jag bara få VETA! rolleyes.gif T.ex., om jag tar ett toppskott av achimenes, dvs femöring/ugglemor osv, och sätter toppskottet i vatten eller direkt i jord. Då kommer ju vanliga rötter efter en tid, precis som med andra växter. Men kommer det även att bildas rhisomer så småningom av dessa toppskott? Slutligen undrar jag om man kan ta toppskott av oxalis med rhisomer/lökar? Eller har naturen helt enkelt gjort så att växter med rhisomer endast kan förökas med rhisomer och fröer av blomman? wub.gif rolleyes.gif unsure.gif huh.gif ohmy.gif /Nyfiken i en strut
Sulawesii
Ja, så småningom bildas rhizomer!
lolo
Tack för det svaret! tongue.gif
solkatten
"Knäppaste frågan"? ?? Knappast... jag trodde rhizomer var någon mysko sjukdom... ett sånt namn så är det 'bara' rötter laugh.gif
lolo
Tackar ödmjukast för att det, Solkatten... wub.gif rolleyes.gif tongue.gif Nej, det är ingen sjukdom, utan en slags knöl med övervintringsanlag och näring. Detta är förstås ett sätt för växten att föröka sig och se om sin överlevnad. Andra sätt kan vara att den sprider frön eller sänder ut avläggare osv osv, men i detta fall är det alltså knölar = rhisomer! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon