|
Killensomvillhagrönafingrar
13-10-2004, 07:49
Då min syster har köpt sig ett hus och skall omdränera så skall jag göra ett alvarligt försök att ta hand om hennes rhoderdendon. Jag vet att det lämpligaste för buskarnas överlevnad vore att vänta några månader men det är inget alternativ De är som sagt rejält stora, ca 2 meter höga och minst lika breda. Min tanke var att beskära dem rejält för att kompensera för den mindre rotmassan, men de är tomma i mitten. Ge mig så mycket tips som möjligt, alternativet mot att jag tar dem är motorsåg och iväg till tippen
13-10-2004, 08:01
Då jag inte är van att beskära träd så undrar jag hurpass många procent av bladmassan man bör ta?
Jag antar att jag till viss del kan ersätta den förlorade rotmängden med bättre jord? Vilken jord/kompost/gödsel blandning bör jag använda?
Idag står de två buskarna relativt skyddade, den nya placeringen är oskyddad, de får sol morgon och eftermiddag. Jorden är från åkermark, relativt mycket sand i. Buskarna skall flyttas från Gbg (Utby) till Kungsbacka (Vallda).
Vore kul om dessa överlevde, inser att de kan se rejält risiga ut ett par år men det är det värt.
Hannele
13-10-2004, 08:07
Rhododendron har väldigt ytligt rotsystem, så flytt är ganska lätt. Jag beskär aldrig nyplanterat, utan låter rötterna etablera sej något år. (Nu skulle jag inte beskära något, utan vänta till vårvintern. Fuktigt.) Men det går väl...
Rhoderdendon skall normalt vattnas på hösten, vid flytt bör den verkligen vattnas, annars kommer den riskera att torka ut i vinter.
13-10-2004, 08:32
Mycket vatten, absolut inga problem. (har faktiskt tänkt mig att tömma vattnet från akvariet till mina rhoderdendon, har 1,5 kubiks akvarie som jag byter ca 10% i veckan borde innehålla massa gott och är låg ph)
Skönt att höra att de har ytligt rotsystem. Är det någon ide att försöka gräva upp lika stort som trädkronan och försöka vika vika ihop dem till något boll liknande? (under transporten)
kristerh
13-10-2004, 08:42
Om du behöver klippa beror på hur mycket av rötterna du får med får du med hela eller nästan hela rotklumpen behöver du nog inte klippa grenarna, buskarna kanske blir lite lättare att hantera om du klipper dem lite  passa på att föryngringsbeskära, fast då får du inga blommor nästa år, ev knoppar finns redan på busken. Glöm inte att vattna massor, rododendron vill ha surjord, köp några säckar rododendronjord i någon plantskola, du kan även passa på att bli av med lite eklöv om du har sådana lägg lite i gropen innan du sätter ner plantan, du kan även lägga löv under, och runt om den för att förhindra för hård förfrysning i vinter. krister
Vi flyttade två stora ca 2 m höga och 3m vida rhododendron i våras. Jordklumpen är inte stor om man jämför med bladmängden, men de var svåra att rubba för trots att klumpen bara blev 50-80cm så väger det mycket! Vi skulle bygga ett garage och hade en bobcat hemma som tur var. Släpa runt i samma trädgård vet jag inte ens om det går. Har ni lastbil/lyfthjälp? Annars vet jag knappt hur ni ska få upp dem på nåt flak. Blir nog att ta bort all jord ifrån rötterna så ni orkar flytta dem.
Våra har tagit sig fint, de blommade efteråt. Nu har de lite gula blad trots att jorden borde vara bättre där de står nu, förra platsen hade bara sandjord. Vatten har de fått mycket iår tack vara allt regn. Men vattna rejält ett tag efter flytten. Håller helt med kristerh
13-10-2004, 10:54
KristerH: tackar för alla tips, det där med eklöv känns som en god ide får kila in i skogen och raffsa ihop några säckar. Xelma: Härligt att läsa ditt inlägg, vi kommer ha tillgång till en Bobcat vi med, det blir den som får lyffta upp plantorna på släpet. Vi lägger dem på en pressening på släpet så att vi kan släpa ner dem i planteringshålet. Min tanke är nu att lära mig föryngringsbeskära (får ta en snabbkurs som jag hoppas hitta på nätet) lite lätt. Gräva 1 meter djupa gropar, eklöv och rhoderdendonjord. Fylla på rejält med vattenvia ett dräneringsrör), täcka med löv och täckväv(runt stammarna) Skönt att få lite vuxna plantor på vår "åker" till tomt
Hannele
13-10-2004, 11:17
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 13-10-2004, 11:54) Gräva 1 meter djupa gropar Liten överdrift! Inte ens för fruktträd gräver man såna gropar längre.
Precis, klumpen är mer bred än djup, de var ca 40cm djupa och du måste inte gräva så mycket djupare, det viktiga är bredden. Förbättra utåt, dit söker sig rötterna.
13-10-2004, 12:36
Vad mycket man lär sig här. Detta tackar jag och min rygg för
19-10-2004, 09:55
Tänkte bara passa på och tacka för alla tipsen. Nu står buskarna på plats och även om de blev lätt skamfilade så pryder de verkligen vår trädgård  . Allt gick ok, tung, lerigt och det största lasset som varit på släpet. Men nu när man ser dem på plats är det garanterat värt allt jobb.
kristerh
19-10-2004, 10:33
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 19-10-2004, 10:55) Tänkte bara passa på och tacka för alla tipsen. Nu står buskarna på plats och även om de blev lätt skamfilade så pryder de verkligen vår trädgård  . Allt gick ok, tung, lerigt och det största lasset som varit på släpet. Men nu när man ser dem på plats är det garanterat värt allt jobb. Grattis, glöm inte att vattna ordentligt hela hösten... Om den står soligt kan du slänga upp en skuggande duk över den på vintern eftersom du förmodligen kapat en del rötter kan den ha lite svårt att "försörja" sig i vinter om solen ligger på och det är minus. krister
fruberglund
19-10-2004, 19:52
Vad roligt att de pryder eran trädgård  Jag har planterat en ny roddis i år och ska även jag flytta mina andra 3 stora buskar nästa år. Kul att läsa att det gick bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|