Helen B
13-10-2004, 10:26
Vi har en gammal trädgårdsmästartomt i västra stockholm (det var ett växthusområde här för 50 år sedan). Där finns det 3 äppelträd och 2 körsbärsträd. Till våren ska vi ta bort ett plommonträd som aldrig ger frukt. Trädet kommer från värmland och har väl antagligen ingen kompis i närheten. Det är synd för att frukten ska tydligen vara gudomligt god.
När det är borta får vi plats för ett annat frukträd. Frågan är bara vad vi ska välja. Hur fungerar det med persikor. Måste de stå mot en södervägg eller funkar gräsmattan lika bra? Eller ska man ta päron? Har någon förslag på en bra sort? Vad skulle ni välja?
Tacksam för svar
psst: platsen är ganska så solig.
Det finns flera fristående persikoträd i trädgårdar kring Stockholm. Gäller att det är hyfsat vindstilla och att man planterar väl och håller trädet starkt genom vattning när det är torrt.
Om du ska ha persika eller päron är svårt att säga, det är stor killnad mellan träden. Päronträd vill gärna bli 12 meter höga och ca 6-8 meter breda så småningom. Som stamträd kan det ta tid att få fram frukt, extrema sorter som gråpäron är 12 år vanligt. Persikoträd är betydligt mindre och ger frukt snabbare.
Igår träffade jag en trädgårdsmästare som i år fick 200 persikor på sitt 7 år gamla träd Anna Helena. De var lite större än de man köper i handeln. Fristående träd i zon 3, naturgödslat. Fantastiskt!
Med persika följer nästan alltid krussjukan, en svamp som missfärgar och deformerar bladen. Får man endast lite angrepp, som på mig verkar vara det vanligaste går den att brgränsa genom att man nyper av angripna blad, Får den härja fritt tar den så småningom alltför många blad för att trädet ska orka ge frukt och överleva.
Efter denna sommar när jag spanat in persikoträd på ost- och västkust skulle jag dock inte låta krussjukan hindra mig från att sätta ett träd. Svampen är sällan snabb, och dessutom - dör trädet tar det inte så många år för ett nytt att ge frukt.
Helen B
13-10-2004, 21:13
Tack för ett utförligt svar!!
En liten fråga till: Till häck har vi sibirisk ärtbuske, tyvärr. Den är ju ständigt angripen av mjöldagg och vi har varken tid/ork el. råd att byta ut den just nu. Den är väldigt låååång
Det nya trädet kommer att stå nära häcken, tror du att mjöldaggen kan gå över på persikoträdet? Vad jag har hört så brukar väl inte den smitta från häcken till andra växter?
Tack för hjälpen!!
Mjöldaggen på häckkaragan brukar inte smitta till fruktträd alls, precis som du gissar. Mjöldagg finns i i många varianter men den på häckkaragan minns jag inte om den gillar andra växter över huvud taget. Och på fruktträd ser man mycket sällan något som liknar mjöldagg.
En ful häckkaragan kan ju blir ett bra stöd till andra roliga klätterväxter som vill klättra på den... Vildvin, kaprifol, eller ettåriga slingerkrasse och klockranka som man lägger upp när de vill ringla ut.
Vill du bara testa ett år - välj klockranka. Extrem klätterväxt som hos mig blir 6 meter lång, vackert bladverk och stora blå eller vita klockor sent på sommaren till hösten. Fröodlas tidigt i februari inomhus eller köps som plantor.
Helen B
14-10-2004, 10:16
Bra ídé med klätterväxt. Jag ska prova det på delar av häcken. Jag är dessutom galen i klätterväxter så det passar mig utmärkt!
Klätterrosor eller riktiga climber-rosor kanske?
Men det gäller att gräva djupt och gödsla väl, häckplantorna konkurrerar säkert gott med växtligheten strax intill.
Om du vill ha päron kunde du leta efter en estnisk (?) självpollinerande sort som heter "Pepi", vill jag minnas. Åtminstone här i Finland kan man få den på en s.k. dvärgstam så att den hålls i mer hanterliga proportioner. Lär få god frukt redan i unga år.
Micke
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.