Sulawesii
Måste man verkligen ta bort det nedersta bladparet och sätta ner klacken i jorden för att rötter ska bildas? Räcker det inte med att köra ner sticklingen så att klacken kommer ner i jordytan och ha bladen kvar?
Trots att jag hållt på länge med att föröka växter har jag aldrig provat det senare.
Ina
Jag har gjort båda delarna och det har funkat. Dom blad vars skaft hamnar "under jord" brukar för det mesta gulna och lossa efter ett tag, men det verkar inte som om dom hindrar rotbildningen.

Vilket jag gjort har berott lite på hur stor sticklingen är. En liten stickling med bara två eller tre bladpar kan ju kanske behöva den fotosyntes som sker i det nedersta bladparet också... Det känns så i alla fall.

En stickling med väldigt tätt mellan bladparen kan däremot vara svår att få ner i jorden och om man måste begrava massa blad helt och hållet inbillar jag mej att det kan orsaka förruttnelse som kanske sprider sig till resten av sticklingen

Så om de blad man behåller hamnar ovan jord tror jag inte att det blir några problem, men annars är det nog inte så dumt att pilla bort några blad så sticklingen står stadigt.
Sulawesii
Bra. Då ska jag praktisera det "nya" sättet och se hur det funkar för mig! Tack Ina!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon