Full version: Sval plats
Cassiopeia
Hej

På en del växter står det att de ska stå svalt under vintern, gärna runt 15 grader. Om man bor i lägenhet blir det ju svårt att hitta något sådant svalt ställe... har ni några idéer på vad man kan hitta på då?
De enda skyddade svala ställen jag har tillgång till är ju beckmörka. sad.gif
lolo
Känner du någon som kan avvara lite plats för dina växter under vintern? Annars klarar sig många växter i lägenhet också, beroende givetvis på fönsterläge och vilken sort det rör sig om. Har du t.ex. pelargoner i ett svalt läge och mörkt, så brukar de kunna klara sig bra så länge det är frostfritt./Ann-Louise
pejori
tycker att det går bra ändå. smile.gif
fönsterplatsen är automatiskt sval, så det fungerar bra. jag brukar skruva ned elementet lite, det räcker wub.gif wub.gif
vill dom däremot ha nedåt tio grader bara, åker dom ned i källaren. wub.gif
Cassiopeia
Jag har ingen källare här. Och jag kan omöjligt skruva ner elementen för då fryser ju jag ihjäl. *s*
Det är väl först och främst clivian jag tänker på, jag vill så gärna att den ska blomma igen. Har läst att den då ska stå svalt under vintern. Även novemberkaktusen vore kul att få i blom.
pejori
förvarar min clivia i vanlig rumstemperatur. men den får inget vatten under vintern.(okt. till feb.) den blommar snällt varge år. rolleyes.gif
Cassiopeia
Ojjj... inget vatten alls under hela vintern? *stora ögon*
Blir den inte jätteledsen då?
Ska jag sluta vattna den nu alltså?
pejori
japp. det blir bra. rolleyes.gif
nej den blir inte ledsen. smile.gif den somnar bara biggrin.gif biggrin.gif
Cassiopeia
Ohh... känns som växtplågeri, men jag litar på dig. smile.gif
Hur gör man när man väcker den då?
pejori
CITAT (Cassiopeia @ 13-10-2004, 13:59)
Ohh... känns som växtplågeri, men jag litar på dig. smile.gif
Hur gör man när man väcker den då?

börjar vattna igen biggrin.gif biggrin.gif
jag ger min en rejäl mängd vatten i mitten av feb. sen vattnar jag sparsamt tills knoppen kommer laugh.gif laugh.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Novemberkaktusen behöver du inget speciellt ställe till ifall du har balkong. Låt novemberkaktusen stå ute under sommaren och långt in på hösten (jag tog in mina kaktusar förra helgen) kylan den får nu på hösten räcker för att de ska bilda blomknoppar, flera av dem är redan fulla i knoppar.
Christoffer
Kan man göra på något sätt så att en plats blir kyligare?
Något som kanske innefattar ett akvarium?
Kan man återvinna torris på något sätt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon