Full version: Chiliplantorna
Ätlig trädgård
Hej!

Jag har tagit in mina chiliplantor och de står nu i ett fönster över ett element. När jag tog den mogna frukten från dem så började de blomma för fullt. Alla mina (4) plantor har nu massa blommor och en utav dem Aji Blanco Cristal har redan satt nya frukter. Det konstiga är att de tappar massa blad hela tiden. Ajin är snart naken förutom frukterna som växer duktigt för var dag som går.
Många blommor ramlar av och blir inget, men en del växer till frukt...

Vad ska jag göra med dem?
Jag har funderat på att ge dem lite ny jord ovanpå den de står i, alltså inte plantera om dem, det tänkte jag spara till våren.
Hjälper det om de får lite ny jord?
Ska jag gödsla dem?
Ska jag plocka bort de små frukterna de sätter? Kanske de har kraft kvar till bladen då???

Ska man beskära chilisarna? Jag har inte rört mina, plockar bara lösa blad.

Vad mer ska man göra med dem under vintern?

Jag vore jätteglad för svar!!

Mvh Chilifan!
Ingrid på Västkusten
Chocken över att få komma in - till torr luft och ovanpå ett element som förhoppningsvis inte går för full styrka...kan ge bladfall. Har Du möjlighet att sätta extrabelysning?

Och kika NOGA på bladen - att de inte redan har rött spinn, hur länge har Du haft dem inne? Chiliplantor som kommer in utifrån bär med sig en massa ohyra och får lätt löss och rött spinn så man kan kanske behöva behandla dem. Så håll kollen biggrin.gif

Omplantering sker bäst till våren - frågan är om de orkar producera frukter nu när det blir mörkare och mörkare så den där extrabelysningen är av vikt och kanske lite glödning. Jag brukar iofs klippa ner plantorna när jag tar in dem och om de står varmt klippa nån gång till mitt i vintern då de inte orkar så bra med frukt men sedan i februari ( ungefär) så är det ny jord och näring som gäller för då är det lagom att de sätter fart. Har Du belysning hele vintern kan Du starta tidigare med 'vårstöket'.

Själv satsar jag itne på cvhiliproduktion under vintern utan mest på att de skall överleva - någorlunda friska. Vissa sorter övervintrar lätt andra är mer knöliga. Det märker Du!

Hälsar Ingrid också chilifan.
Lenis
Bara måste gå in och kommentera - jag är oxå ett Chilihead!
Och ta ej in något en kall dag utan se till att ta in uteväxter den soligaste varmaste dagen så blir övergången mer lagom!!!
Jag har nu 20-30 plantor som övervintrar - de blir bara fler och fler *lena leeeer*Måste skaffa ett växthus snart......NÅ´N SOM HAR ETT BEG, 15kvm TILL SALU???
I januari skall du klippa ner dem hårt - de är duktiga på att reproducera sig (som tomater ungefär...) Och plantera om dem i större krukor då, de jag har nu är 25,4cm diam. el. nästan 10liter. Och understa halva jordlagret blandar du upp med pelleterad hönsgödsel (stinker förfärligt!!!) och sedan så fyller du upp med vanlig obl. jord så ska du se på gnistor! De jag har tagit in har jag kapat strax ovan för de sista frukterna som nu skall bli röda och färdiga. (som man gör med tomaterna för att de skall orka...)Men visst finns det 'galningar' som blommar om igen inne och låt dem gå till om de vill du kan få färsk frukt till nyår då ;-) Men som sagt beskär kraftigt i januari så de inte blir så gängliga att de går av vid fruktsättning.
//Lenis Chillis
wub.gif
Ingrid på Västkusten
Härligt med fler chiliheads!

Jag har ett antal med i år jag satsar stort på Capsicum pubescens d v s olika sorters Rocoto biggrin.gif dem har jag fallit för big time! Tyvärr blir de flera meter höga min äldsta planta är 1,5 meter hög ;-) står i mitt pötteväxthus.

15 kvm ? Vaffö så lite ? Jag funderar på en polytunnel!!!!!

Hälsar Ingrid med storhetsvansinnedrömmarna ( det skall ju skötas med!)
Kajsa
Ingrid
Har stammat upp två Chiliplantor i sommar, Jamaican Bell, är det svårt övervintra dom? Blev inga frukter i sommar. Klarar dom värmen inne?
Ingrid på Västkusten
Todeloo,

Jamaican Bell har jag övervintrat så den 'går' biggrin.gif
Har Du något rum som är svalare?
Om inte så får Du köra utan - ge dem extra ljus och bered Dig på att de kommer å fälla blad och se hemskt risiga ut ...man får som Lena nämnde tidigare klippa ner dem lite då och då - jag klippe rnär jag tar in och så klipper jag till våren - kan klippa emellanockså om de växer hemskt mycket eller ser gräsliga ut eller har mkt problem med rött spinn ( det finns botemedel Provadospray) tänk då på att det skall gå minst en månad innan man rör frukterna.

Bästa skörden är år två och alla år efetr detta ;-)
Kajsa
Tack för svar, det får bli övervintring i ganska varma förrådet, får väl sticka i provadopinnar i förebyggande syfte. Är mycket förtjust i mina chiliplantor och jag vill att dom ska bli vackra små träd, det är vad jag hoppas. biggrin.gif
Ingrid på Västkusten
Fast pinnarna är itne samma sak som sprayen - den heter Provado Plus och hjälper emot spinn också...
estet
Å jag gjorde tvärt emot alla andra. smile.gif Jag ställde ut sambons chili igår i minusgraderna och sa tack o hej!

Den var nämligen så fruktansvärt stark så vi har knappt kunnat använda den. Jag skördade det som satt kvar på den innan den åkte ut.

Den hette Carribian Red. Det är ganska lustigt att läsa om den på ortagarden.com, där kallar de den för ett vulkanutbrott och att den ska användas med sunt förnuft. biggrin.gif Men en fantatisk nyponsmak har den.
Ätlig trädgård
Hej!

Tack för era tips!
Jag vet inte om jag har rött spinn, hur ser det ut. Men nu när jag kollade över plantorna lite, så såg jag att det är små ljusa varelser som kryper runt på dem... Vad kan det vara?
Sen så har de alla lite "nät" på sig ibland. Jag har aldrig sett djur i dem, så jag vet inte vad det kan vara.
De tappar fortfarande blad, men inte lika mycket. Hur ska jag klippa dem?

Tack!

Chilifan!
Ingrid på Västkusten
Halloj,

Låter LITE som spinn.......det finns ju olika sorters spinn dessutom :/
Man kommer långt med att klippa dem - tukta men inte för mkt och inte mer än att Du har kvar första greningsparet plus lite till......ta noga bort det angripna och så då och så sprutar med såpvatten. Det hjälper hjälpligt emot spinn - det är ju så här att de trivs där det är torrt och varmt så tar man bort det torra ;-) på vintern härjar de fritt så Du blir inte av med dem - men kombinationen nedklippning och sprutning kan hålla dme stången ett tag. Om det blir för jivligt så finns det något som heter Provado Plus som biter på spinn, det kan man ta till mitt i vintern om inget annat hjälper och då det är ett bra tag kvar tills det är dax för frukter och konsumtion.

Hälsar Ingrid
blackvelvet77
Funderar på att odla Chilli, finns det någon bra "nybörjar" version?
Tipps??? unsure.gif
Ingrid på Västkusten
Balckvelvet - svar finns i 'Din' tråd i detta forum
Mia, zon 3
Jag har klippt mina chilisar till ca 5 cm höjd, och sprutat det som blev kvar med såp-sprit-vatten. Hoppas det ska funka..... De står riktigt svalt på en glasveranda.
Klippte jag för mycket? De flesta fick inte ett blad kvar, men alla har "knölar", ni vet, blivande skott alltså.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon