|
dragonbeauty
13-10-2004, 15:10
Jag är nyfiken på vad ni kan dela med er av för husmorstips angående Hibiskus?? Jätteglad att jag har köpt dem, mycket fina! Valde en med orangea blommor.... Tack på förhand!
Dragragonbeauty>> Detta är nog min favoritblomma utan tvekan...
Fördelen med den är att den blommar när man sköter om den. Dvs. den kan blomma under de allra mörkaste månaderna. Den är ju även allergivänlig då blommorna inte luktar!
Nackdelen är att det är en tropisk växt som kräver tropisk hantering. Vilket innebär fuktig luft för att behålla blommorna. Har den väl satt knopp så snurra inte på krukan - för då ramlar knopparna av! När den väl är hemma kan det ändå hända att knoppar ramlar av - det är naturligt eftersom H. är en vane blomma - den regerar på klimat förändringar!
En annan sak som är till det negativa med denna Edens blomma är att den lätt angrips av Spinn. Den sockrar (får sockerdroppar) sig under varje blad, men vid torka så sockrar den sig mera och då kommer de som på beställning. Men håller man bara jorden konstant fuktig (men inte blöt) så klarar man en hibiskus.
Blomman/plantan klipps och planteras om varje vår innan den börjat växa igen. Trivs på/i varma och soliga lägen. Jag har mina på min söderbalkong och de växter så det knakar! Å blommar ljuvligt.... Kräver ganska mycket gödning på våren, sommaren samt hösten. Men jag göder dem inte under vintern. Låt de stå svalt runt +15 grader under sin vinter vila.
Är det något annat du vill veta hör av dig! Det jag inte kan svara på, tar jag reda på!
Japp, så ramlade den av till slut... Hade fått en mkt fin frisk o röd knopp på en av mina hibiscusar... o jag bara visste att den skulle rammla av. Fast de tidigare knopparna har nästan inte gjort det. Men.. så hittade jag den på golvet idag.  Det är så trist när de händer. Men som sagt det roliga är att de kan komma fler knoppar under vilken årstid som helst =)
Om du vårdar din hibiskus ömt  kommer du ha en blommar som följer med dig länge. Min stora hibiskus har följt med mig de senaste 6 åren. De blommar troget varje år med ljuvliga blommor och när de väl blommar är jag så betagen av skönheten i blomman. Tur att jag har digitalkamera. Vet inte hur många bilder jag har på blommande hibiskusar  men det är många. Orchid, Jag fick en hibiskus att blomma på självaste julafton. Vilken julklapp! Ciczi
CITAT (ciczi @ 14-10-2004, 07:27) Orchid, Jag fick en hibiskus att blomma på självaste julafton. Vilken julklapp!  Wow  Min hibiskus har spinn och har flyttat ut på balkongen tills vidare. Hoppas att den blir bra snart igen.  Jag saknar blommorna, den är inte så gammal men har blommat friskt ändå. Och trots angreppet och det brutala miljöombytet upptäckte jag två nya knoppar häromda'n!  Fulla med spinn...
jonas_w
14-10-2004, 07:56
 Min hibiskus blommar idag! Den har varit lite dålig med det på sistone och många knoppar har ramlat av, men har försökt sköta om den lite bättre och ställt den i ett ljusare fönster... verkar som det gett resultat!
Usch, nu blir jag nästan orolig att mina också ska angripas av spinn när jag hör så mkt om det. Plus att det ska vara vanligt också att drabbas av för hibiscusar.
dragonbeauty
14-10-2004, 11:40
Ojoj vilken fin hibiskus du hade Jonas!! Vad heter sorten??
jonas_w
14-10-2004, 12:00
Ingen aning  Fick den av mamma i somras...
ja det var en rackarns tjusig hibiskus jonas!
Ciczi
jonas_w
14-10-2004, 13:34
CITAT (ciczi @ 14-10-2004, 14:22) ja det var en rackarns tjusig hibiskus jonas!
Ciczi Tack så mycket
 Jonas, lite lika är dom fast min är ljusare =)
jonas_w
15-10-2004, 18:13
CITAT (Orchid @ 15-10-2004, 17:38) Jonas, lite lika är dom fast min är ljusare =) Ja helt klart  Tycker om min första och enda hibiskus.. blir nog nån mer senare.. Det faktum att dom är fleråriga och blommar med väldigt fina blommor gör dom intressanta!
CITAT (jonas_w @ 15-10-2004, 19:13) Tycker om min första och enda hibiskus.. blir nog nån mer senare..
Det faktum att dom är fleråriga och blommar med väldigt fina blommor gör dom intressanta! Precis jonas_w, jag har min första hibiskus som signaturbild. Han är dessutom stoltheten i mitt fönster. Har dessutom märkt att blommorna inte ser lika ut varje gång. Se själv. Det är samma blomma med några års mellanrum.  Ciczi
dragonbeauty
16-10-2004, 17:02
Jag köpte två stycken för några dagar sen, i affären varnade hon mig för att några knoppar mest troligt skulle ramla av pga flytten... Men inga har ramlat! De växer och ser ut att slå ut när som helst! *stolt*
Ett tips som jag går efter är att när man ser att "pinnen" knoppen sitter på börjar gulna så spraya med vatten. Då brukar man oftast klara knoppavfallet. Å blomman blommar ändå!
CITAT (dragonbeauty @ 16-10-2004, 18:02) Jag köpte två stycken för några dagar sen, i affären varnade hon mig för att några knoppar mest troligt skulle ramla av pga flytten... Men inga har ramlat! De växer och ser ut att slå ut när som helst! *stolt* Jag hoppas de slår ut, men man ska inte säga hej fören man kommit över bron Det har nämligen hänt mig några gånger, att knopparna varit så fina o stora o det har sett ut som om de ska slå ut vilken minut som helst.. o så vips har jag hittat dom på golvet!
Hibiscusen fäller knopparna om luften är för torr - därav vatten sprutan...
http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=2...=evin&pid=18280Här är min hibiskus som jag fick som stickling i våras. Blommade för ca en månad sedan. /E
CITAT (Emser @ 17-10-2004, 19:40) Hibiscusen fäller knopparna om luften är för torr - därav vatten sprutan...  Ingen sprutar nog lika mkt som ja gör på mina hibiscusar =)) Men ändå har de hänt att de tappar knoppar, så jag antar att luften är extremt torr.. Evin: vad fin den var!! Fjärilshibiscus, jag kanske är lite efter men jag har inte sett nån sådan.. alltså där jag köper blommor också.. *Vill ha* den var så fin..
Det är inte den "riktiga" fjärilshibiskusen. Den jag är ute efter heter hibiscus schizopetalus och är helt underbar. Jag har en till som inte har blommat än, hoppas att det är den "rätta" Här är en länk till en google sökning med bilder http://images.google.se/images?hl=sv&q=hib...petalus&spell=1/E - sprutar aldrig sina knoppar men blommar iaf
dragonbeauty
18-10-2004, 14:49
Ja fjärilshibiskusen var jättefin verkligen! O tack för tipset med att spraya dem, det ska jag göra!
kopernikus
19-10-2004, 06:11
Evin>>Jag har fått tag i två sticklingar av som ska vara den "riktiga". Vet dock inte ännu då de inte blommat ännu. Men jag gör gärna lite byten med dig!!
Kazooomse
19-09-2014, 17:29
CITAT (Emser @ 13-10-2004, 19:40)  <span style='color:blue'>Dragragonbeauty>> Detta är nog min favoritblomma utan tvekan... Fördelen med den är att den blommar när man sköter om den. Dvs. den kan blomma under de allra mörkaste månaderna. Den är ju även allergivänlig då blommorna inte luktar! Nackdelen är att det är en tropisk växt som kräver tropisk hantering. Vilket innebär fuktig luft för att behålla blommorna. Har den väl satt knopp så snurra inte på krukan - för då ramlar knopparna av! När den väl är hemma kan det ändå hända att knoppar ramlar av - det är naturligt eftersom H. är en vane blomma - den regerar på klimat förändringar! En annan sak som är till det negativa med denna Edens blomma är att den lätt angrips av Spinn. Den sockrar (får sockerdroppar) sig under varje blad, men vid torka så sockrar den sig mera och då kommer de som på beställning. Men håller man bara jorden konstant fuktig (men inte blöt) så klarar man en hibiskus. Blomman/plantan klipps och planteras om varje vår innan den börjat växa igen. Trivs på/i varma och soliga lägen. Jag har mina på min söderbalkong och de växter så det knakar! Å blommar ljuvligt.... Kräver ganska mycket gödning på våren, sommaren samt hösten. Men jag göder dem inte under vintern. Låt de stå svalt runt +15 grader under sin vinter vila. Är det något annat du vill veta hör av dig! Det jag inte kan svara på, tar jag reda på!</span>
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|