Margaretha
13-10-2004, 15:39
Inför vintern tänker jag införskaffa en frostvakt till min inglasade balkong. Den ska ha termostat, fläkt och även kunna köras med bara kalluft till sommaren.
När jag har tittat lite i byggvaruhus mm har jag inte riktigt hittat vad jag söker. Jag bor i zon 1.
Är vi fler som söker eller har någon redan funnit och kan tipsa om vad och var?!?
Jag känner till en frostvakt som vi köpte på Clas Ohlson. Kommer ej ihåg namn eller nummer på artikeln, men misstänker att de har kvar den. Den har dels stått i mitt kallväxthus på våren, och dels bott i potatiskällaren förra vintern. Fungerar bra!
Det är den här jag menar. Bild finns där också : Frysvakt 230V/200W. Liten och kompakt, lämplig i växthus, pumphus, matkällare m.m. Justerbar termostat +5°C - +35°C. 0.5 m kabel och jordad stickpropp. IP-24. Lev. med väggfäste. Storlek 390x150x95 mm. 32-7014 198,00 st.
www.clasohlson.se
Margaretha
13-10-2004, 18:35
Tack! Den ska jag åka och titta på snarast!
gammelnalle
13-10-2004, 20:59
hmmmm Inget ont om denna men det framgår inte om det går att köra BARA fläkten ....som du vill ha på sommaren... MEN kanske...
http://www.clasohlson.se/shop/store/main.a...1C08AB281488781
jessica zon6
14-10-2004, 07:31
Kikade lite på olika fläktar på clas ohlson,bl.a. Honeywell värmefläkt 2,5 kw och Termo värmefläkt 2 kw...De verkade lite billigare än andra fläktar avsedda för växthus

Har någon erfarenhet av dessa? fungerar de i t.ex. ett växthus eller???Jag vill ju ha någonting med värme/kyla och behöver ju inte kosta lika mycket i elräkningen som en kupevärmare....
gammelnalle
14-10-2004, 10:35
Hittade en annan sak hos Clas i sjön , men den är icke avsedd för fuktiga utrymmen: en termostat direkt i vägguttaget... TYP en sådan med högre IP-klass skulle lösa en del av ditt problem.. (t.om. en kupevärmare skulle funka vintertid...)
http://www.clasohlson.se/shop/store/main.a...1C08AB281488781
Gammelnalle, det där med att köra fläkten på kallluft sommaren har jag ingen aning om ifall den kan, bra att du uppmärksammade det! Margaretha, du får fråga om detta hos Clas Ohlson.
Margaretha
14-10-2004, 20:14
Jag ska gå dit och titta och fråga. De verkar ju ha en hel del olika varianter, så det löser sig säkert! Tack än en gång för tipset!
kerstin z5-6
14-10-2004, 20:16
Kupevärmare blir svindyrt! jag avråder

O vilket flängande .. den ska ju gå på när det behövs -inte gå hela tiden,däremot är kalluft mycket bra att ha på sommaren
gammelnalle
17-10-2004, 17:28
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-10-2004, 21:16)
Kupevärmare blir svindyrt! jag avråder

O vilket flängande .. den ska ju gå på när det behövs -inte gå hela tiden,däremot är kalluft mycket bra att ha på sommaren

nja... det var ju därför vi skulle ha en termostat.... då går inte fläkten hela tiden !!!!
(jag har själv en separat termostat (IP44) som styr ett vägguttag, funkar alldeles utmärkt med kupevärmare. Hittade förresten en billig kupevärmare 298:- i ett lågprisvaruhus.. valde just den för den hade även ett "bara fläkt"-läge ...)
björn
kerstin z5-6
17-10-2004, 17:32
En av mina fläktar med termostat kostade 398 ...de är dessutom rörlig och sprider varmluften från sida till sida -Köpt på bensinmack
Margaretha
20-10-2004, 14:14
Jo minsann, visst har det blivit en frostvakt, men de modeller som fanns i katalogen eller som ni hade vänligheten att länka till var antingen väldigt stora eller slut i hyllorna.
Så det blev en som jag nästan fick till skänks. Halva reapriset eftersom det var en utgående modell. 99 kronor! Den har de funktioner som jag önskade. Hoppas nu bara att den är så bra som de 298 kronor den kostat utlovade!
Den har en STOR fördel till. Den är liten och nätt! Och blå - om nu det är en fördel.
Hälsningar
Margaretha
PS Kanske köper jag dessutom en liten rörlig fläkt nästa sommar. För kalluften. Det måste ju vara bra med lite blåst i alla vrår!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.