kerstin z5-6
Här är de som hittils imponerat mest

Nio Favoriter smile.gif
-asno-
Mmmmmmm habegär
Har också en Praire Joy (stavade jag fel nu wink.gif ) och är mycket glad i färg på både blommor och blad. Nästa sommar ska nog beställas Morden Sunrise, håller den vad den lovar på bild? Så vacker tycker jag.

/Åsa
pejori
john davies verkar vara den som faller mej i smaken smile.gif smile.gif
vackra rosor allihop wub.gif
Kajsa
John Davis, JP Conell, och Praire Joy var klara favoriter även hos mig i sommar, men jag blev förvånad att JP Conell växte så sakta, hoppas den tar ett skutt nästa sommar, så roligt med en ljusgul kanadensare. Och lilla Morden Sunrise var väl en söt, häftig ros. Den får det nog bli fler av.
kerstin z5-6
Sunrice håller vad den lovar -snyggare än på bild -o Jp växlar hos mej mellan Gul -champange och helvit .. mmm
Cilla
Min rosdrottning blev som vanligt favoriten även om jag inte vill vara utan de andra heller. I år mätte hon 6 x 3 meter och orkade blomma med enorm prakt trots slagregn.

Finlands vita ros, Pimpinellifolia Plena. En veckas stark rosdoft i hela trädgården sprider hon och många besöker för att se henne.

Det är den enda ros jag inte gör någonting med. Ingen gödsel på 10 år, inget vatten, ingenting annat än ger henne min beundran.

Här en del av henne:
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2..._pimpinell4.JPG

Här en annan del:
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2..._pimpinell2.JPG

Här lite närmre så ni känner doften riktigt tongue.gif
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2..._pimpinell6.JPG
Unn
Åååå! Den ljusgula JP fick det verkligen att börja klia i inköpsfingrarna! Å jag som sorterat bort de kanadenisiska från min vill-ha lista...Hmmm...Nå, man kan ju ändra sig wink.gif
Din finlands vita är ju SÅ underbar, Cilla. Ska tala om för min lilla att den får ta sig i kragen och börja växa nu smile.gif
Min favorit i somras var faktiskt lite otippat ett vårligt impulsköp:En trio av Emperor du Maroc, en remontant från 1858, som hade så mörkt purpurfärgade blommor att de svartnade. Inga bilder jag sett har gjort den färgen rättvisa! Och doften...!
Tror mig dock inte om att jag kan hålla dessa kinkisar vid vigör och hälsa någon längre tid, men jag ska verkligen försöka ge dem en chans.
Sommartorparn
CITAT (Cilla @ 14-10-2004, 00:17)
Finlands vita ros, Pimpinellifolia Plena. En veckas stark rosdoft i hela trädgården sprider hon och många besöker för att se henne.

Underbart Cilla!
Hur länge dröjer det innan rosen blir så här stor? Jag har haft min i 10 år nu och den har inte ens blivit meterhög. Är det kanske blåsten som generar den?

Och jag har nog aldrig sett den blomma heller. sad.gif
Blomningen är så kort och vid en tidpunkt när jag aldrig är där.

Gubben tycker jag ska ta bort den och sätta dit någon som blommar hela sommaren....
Cilla
Hej Sommartorparn,

Min Pimpinell är satt på 1940-talet, och det förklarar bredden men på höjden växer skotten till 3 meter på 2-3 säsonger. Grenarna är inte alls så gamla, busken föryngrar sig hela tiden genom att skicka upp nya skott mitt i och lite vid sidorna.

Att min blir hög beror på att den står invid ett stenparti rätt i sydväst utan alltför mycket vind. Att den en gång breddat sig beror nog på den varma och ganska lätta (sandblandade) jorden. Där rosen står slår vårblommorna ut först.

Om din inte blommar efter så många år är något fel. För lite sol?

I vår ska jag för första gången ge min gödsel. Det är hon värd efter att ha givit så mycket så länge.
Sommartorparn
CITAT (Cilla @ 14-10-2004, 20:28)
Om din inte blommar efter så många år är något fel. För lite sol?

Nog blommar den - men aldrig när jag har tillfälle att se den. :-(
Korta blomningstider är inget för en sommartorpare ;-)
Helen i Piteå Zon 5
Så många vackra rosor Kerstin, inte undra på att man blir sugen. Det blir en resa till Blomqvist nästa sommar också, så då ska jag köpa fler sorter, jag är ju sååå glad för de 4 jag har :-) / Helen
anne
wub.gif Livsfarligt att kika i ditt album Kerstin.

ha begäret hos sambon vaknar direkt och smittar av sig på mig laugh.gif laugh.gif

Vackra är de allihop.

Kramisar Anne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon