Full version: Någon
*Felix matte*
Kan detta vara Svarthätta?
pejori
tror det. den ser ut så i min bok, men jag tycker ockå att den liknar kärrmesen (entitan) ohmy.gif
*Felix matte*
Entita är det inte... den har en liten svart haklapp... den här är ljus och det svarta på huvet är inte så "långsmalt" som på entitan.... ser mer ut som rund hätta.
pejori
då är det säkert en svarthätta rolleyes.gif rolleyes.gif wub.gif
Gossen Ruda
Jo, det verkar vara en svarthättehane men jag tycker den ser lite uppburrad ut. Var det kallt just då?
*Felix matte*
Vi hade +5 men det blåste byig vind... den burrade upp sig varje gång den bytte "sittplats"... satt mest inne där busken var tätast.
Hoppas den kommer tillbaka imorgon... finns massor av bär kvar.
Vad jag vet så har den aldrig tidigare setts här i stan. biggrin.gif
Gossen Ruda
Lite märkligt men inte helt ovanligt. Svarthättan lever mest av insekter och borde vara på väg till Afrika nu men det förekommer att den går över till bärdiet och stannar över vintern. Men om det funkar i Kiruna betvivlar jag. Håll tummarna.
gammelnalle
näää någon fågelkännare är jag inte men jag har pippi!! sägs det!!
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

får man diskriminera fåglar så där?? hätta= skalle => svartskalle

biggrin.gif laugh.gif tongue.gif sleep.gif smile.gif mad.gif sad.gif unsure.gif
*Felix matte*
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
*Felix matte*
Nu är det bekräftat... det var en Svarthätta... dessutom... inga tidigare observationer har gjorts här i stan. biggrin.gif

Tack vare Odla så har jag blivit mer intresserad av både växter och djur...stora som små. wub.gif
pejori
CITAT (Felix matte @ 19-10-2004, 20:03)
Nu är det bekräftat... det var en Svarthätta... dessutom... inga tidigare observationer har gjorts här i stan. biggrin.gif

Tack vare Odla så har jag blivit mer intresserad av både växter och djur...stora som små. wub.gif

samma här biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
ser på värden med nya ögon wub.gif wub.gif
LenaTuring
Vad häftigt att du fått se en fågel som är ovanlig och att du har hunnit ta kort på den också!!
Tyckte den såg ut som en mesfågel men ser i fågelboken att den hör till gruppen sångare. smile.gif

Jag tycker att det är väldigt roligt när man får fåglar till fågelbordet på vintern. Jag såg min första rödhake här för ett par år sedan det var jättekul.
Hannele
Ja, svarthätta. En isektsätare med den lilla smala näbben, det är därför en flyttfågel och den återkommer till våra breddgrader i slutet av maj, har jag lärt mej.
zaaritha
Märkligt--de brukar verkligen inte va´kvar vid denna årstid!!!!
Vet ni förresten att honan har röd hätta?!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon