kerstin z5-6
Dessa gror lätt, och tillhör i flera fall de växter man kan behöva en hel del av ,om man nyanlägger stora perennrabatter

Gråbladiga tex som lugnar ner färgerna smile.gif
Alla gror i rumstemp

Salvia nemorosa -lila spiror 30 cm trevligt rossällskap passar i stora grupper

Stacys byzantinus -Lammöra -gråbladigt med rosa blom om man vill
har ingen större spridningstendens i hög zon-30-40cm

Artemisia stelleriana -sandmalört -kryper, snygg kanväxt -grå/silverbladig -15 cm

Scabiosa --Vädd,många olika - S.columbaria nana är en låg sort -från blått till vitt-de vanliga är ca 50 cm höga

Hosta -Funkia -går ej att så "namnsorter" eftersom de inte är fröäkta . Men blir roliga egna kombinationer.Vissa blommade redan år 1 efter sådd .
Obs bör ha hög temp i första stadiet av groning minst + 22 och hög luftfuktighet.Lätta i övrigt

Riddarsporrar -Kinesisk -låg och de vanliga D."magic fountain" blir lägre o kompaktare -1,2m -många färger

Alcea -stockros A rugosa är mer "perenn" än övriga sorter som är tvååriga

Coreopsis -Höstöga -gula höga prästkragar som blommar sensommar höst

Echinops -Bolltistel -metalliskt blå bollar i juli -lättgrodd
Eryngium planum blaukappe -Gror inne om fröna är färska -Jelittos funkade bra -om grodden inte kommit inom 3 v ställ ut i 4 v o pröva igen
-asno-
Så kul att se att du "rockat loss" igen med frön och sådder laugh.gif För nog är det så att det kliar lite i fingrarna igen. Köpte restfröer från Althea med rabatt och skulle redan nu vilja börja. Men kanske man kan få lite goda råd innan?? Sådde i våras Lathyrus vernus och av dem blev ingen wacko.gif vilket fel gjorde jag? Har också köpt platycodon Fuji pink, penstemon hirsutus, campanula collina, gypsophila oldhamiana och salvia lyrata. Allt köpt helt utan plan och bara för att fingrarna kliar som sagt, men hur sår jag dem på bästa sätt?

/Åsa
kerstin z5-6
Lathyrus vernus och av dem blev ingen vilket fel gjorde jag?
la du fröna i blöt innan du sådde -de är som vanlig luktärt -kan även behöva kylas för att gro , om inget händer

"Har också köpt platycodon Fuji pink," ? -ska gro varmt

Penstemon hirsutus,
-kyl 6 v -vill du ha småplant tidigt kan du så o ställa ut i snön i dec .

Campanula collina,-börja i + grader täck fröna tunnt behöver nog lite mörkt för att gro -händer inget sätt ut efter tre v . -intressant växt -Hör av dej om du får för många !
gypsophila oldhamiana -ljust, täck ej fröna -så på ytan -varmgroende

salvia lyrata-Ljust o varmt ,så ytligt
Lycka till ! smile.gif Klart man får pigga upp sig lite nu -när Mårran står i trappan och det är aldeles mörkt ! smile.gif
Sollan
Åh, det kliar i såfingrarna! Har samlat frön av allt man kan tänka sig och lite till. Har sått olika aklejor, benved och stjärnflocka i pallkragen. Få se om de tittar upp i vår!
Hade tänkt så trebladsspira också men vet inte riktigt om de blir något. Får väl spara lite av fröna till våren... och flox och silverfryle och .... wub.gif
Ti bee
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-10-2004, 18:30)
Salvia nemorosa -lila spiror 30 cm trevligt rossällskap passar i stora grupper

Jag säger bara (eller sjunger, lite lagomt falskt sådär, men med inlevelse... rolleyes.gif ):
Caradonna caradonna caradonna....... laugh.gif

(=salvia nemorosa Caradonna....Ljuvlig!!!)
kerstin z5-6
Japp den ska sås i år:)
Killensomvillhagrönafingrar
Stacys byzantinus -Lammöra -gråbladigt med rosa blom om man vill
har ingen större spridningstendens i hög zon-30-40cm

Denna är jag verkligen sugen på att dra upp en massa plantor av wub.gif
Är den så lätt som det verkar när man läser?
När skall man sätta fröerna?
Var kan jag få tag på fröer?

(off topic)
Jag skall använda den på detta sätt. Vi har en bärhäck(ca 25 m) med stenläggning runt. Denna gränsar till en stenlagd kryddträdgård/upphöjda bäddad/växthus. Då det är en "slänt" som är 20 cm bred och sluttar 10 cm så vill jag ha något fint där som skiljer av och döljer nivåskillnaden. Tror att nåt grått och silver skulle vara fint mot den gräsmattan som är på andra sidan bärhäcken.
kerstin z5-6
Ja det är jättelätt att dra upp dem -Har du växthus kan du börja i -mars -om värmefläkt finns .Så inne och bär ut i växthus när det är dags för omskolning -perenner gillar + 10 ca o behöver ingen större värmebölja för att växa bra , bara det är ljust !
Du kommer att ha utplanteringsbara Lammöron i juni på detta satt -massor av dem smile.gif
Här kan man best bra frö men det finns många ställen
den gråbladiga artemisian borde passa bra även den i din slänt
Jelitto
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon