CITAT (Cilla @ 14-10-2004, 19:58)
Hej,
För att öka chanserna att det från stumpen som är kvar ska komma något nytt var det bra att kapa nu. För att ta ympris, dvs årsskott från grenverket som du tog bort, är det bättre att ta dem senare då de är i full vila.
Men ympris från körsbär kan du ganska lätt få tag i på tidiga våren när det är dags. Kolla Ebe Plant eller gå på någon trädgårdsmässa som har.
Hur allvarlig en stamskada är avgör man bland annat genom att se hur stort såret är i förhållande till stamomkretsen. Om såret är 25 cm på en stamomkrets som är 30 innebär det oftast träddöd, medan samma sårstorlek på ett träd med större stamomkrets inte behöver vara livsavgörande.
Hej igen,
jag tror du missuppfattade mig. Du nämnde någonstans att man helst bör göra stamympning med körsbär??? Eller var det ngn annan....
Hur som helst, stammen jag sågade av var ca 4 cm i omkrets. Vad jag undrade var om den del som jag sågade av minus det skadade området kunde ympas på ett annat träd med samma omkrets?
Usch vad krångligt det blir när man skall förklara utan facktermer.
Jag har alltså sågat bort den biten som var utan bark, kan jag fästa den på ett annat träd nu? Stam mot stam?
Krångligt blev det...tack för tålamodet!