jejnet
Hej,
köpte ett litet träd för ett par år sedan. Nu har tyvärr rådjuren gnagit av stora bitar från barken och även lyckats knipsa grenar.
Vad göra?
Kan man såga av trädet längre ner på stammen under det skadade området? Kan det bli typ buskbigarrå eller?
Tacksam för alla förslag.
Cilla
Om de inte betat av barken runt stammen kan det överleva och valla över stamskador, även om de är långa i längsled. Brutna och avknipsade grenar kan du klippa in nu strax under fnaset.

Gräv upp marksvålen ytligt (5cm) ovan trädets rötter och lägg ett tjockt lager löv på området. I vår kan du lägga på en säck kogödsel och stödvattna. Om trädets skador inte är för stora hjälper detta mycket.

Du kan också såga ned trädet strax ovan föräldingsstället, dvs den lilla knöl långt ned som är ympen (om den finns). Antingen överlever roten och skickar långsamt upp något nytt, eller inte. Även i detta hjälper jordluckring och att hålla gräs borta ovan rötterna. Väljer du detta, såga nu. På våren är chanserna minimala att lyckas.

Och naturlitgvis om du behåller trädet - skydda mot rådjuren. De besöker sällan ett träd bara en gång.
jejnet
Tack Cilla,
då barken var borta runt om ca 25 cm beslöt jag att kapa det strax under.
Det finns nu kvar en stam på ca 30 cm. Jag tog bort gräs och la löv runt.
Har inhägnat stammen så rådjuren inte kan komma åt.

Kan jag nu använda den avklippta delen till ymp? I såfall kan man ta från den stambit som är frisk med de 2 grenar som fanns kvar?
Hoppas du förstår vad jag menar.
Hur skall jag då göra. har ett fågelbärträd som är relativt nytt. Kan jag sätta ihop dessa? ;)
Cilla
Hej,
För att öka chanserna att det från stumpen som är kvar ska komma något nytt var det bra att kapa nu. För att ta ympris, dvs årsskott från grenverket som du tog bort, är det bättre att ta dem senare då de är i full vila.

Men ympris från körsbär kan du ganska lätt få tag i på tidiga våren när det är dags. Kolla Ebe Plant eller gå på någon trädgårdsmässa som har.

Hur allvarlig en stamskada är avgör man bland annat genom att se hur stort såret är i förhållande till stamomkretsen. Om såret är 25 cm på en stamomkrets som är 30 innebär det oftast träddöd, medan samma sårstorlek på ett träd med större stamomkrets inte behöver vara livsavgörande.
jejnet
CITAT (Cilla @ 14-10-2004, 19:58)
Hej,
För att öka chanserna att det från stumpen som är kvar ska komma något nytt var det bra att kapa nu. För att ta ympris, dvs årsskott från grenverket som du tog bort, är det bättre att ta dem senare då de är i full vila.

Men ympris från körsbär kan du ganska lätt få tag i på tidiga våren när det är dags. Kolla Ebe Plant eller gå på någon trädgårdsmässa som har.

Hur allvarlig en stamskada är avgör man bland annat genom att se hur stort såret är i förhållande till stamomkretsen. Om såret är 25 cm på en stamomkrets som är 30 innebär det oftast träddöd, medan samma sårstorlek på ett träd med större stamomkrets inte behöver vara livsavgörande.

Hej igen,
jag tror du missuppfattade mig. Du nämnde någonstans att man helst bör göra stamympning med körsbär??? Eller var det ngn annan....
Hur som helst, stammen jag sågade av var ca 4 cm i omkrets. Vad jag undrade var om den del som jag sågade av minus det skadade området kunde ympas på ett annat träd med samma omkrets?
Usch vad krångligt det blir när man skall förklara utan facktermer.
Jag har alltså sågat bort den biten som var utan bark, kan jag fästa den på ett annat träd nu? Stam mot stam?
Krångligt blev det...tack för tålamodet!
wub.gif
Cilla
tongue.gif Visst blir det krångligt att beskriva med ord, det tycker jag också ofta och tänker att vad mycket lättare det är när man står öga mot öga och kan peka på träden.

Jag fattade vad du menade och försökte svara på det... biggrin.gif
Mitt råd: Strunta i det du sågat bort. Av två skäl. Dels kan man inte använda något så grovt när man ympar. Dels ska man ta ympkvistar senare på säsongen när de är i vila.

Och ett skäl till: Det är lätt att köpa ympkvistar på våren som andra plockat och lagrat. Eller så frågar man grannen om man i december får ta några årsskott av hans träd, lägger in dem i fuktiga tidningspapper i kylskåpet till mars-april när man kan ympa körsbär.

Fast ska du barkympa är det maj som gäller, när barken släpper från veden. Barkympa är när man sticker in ymparna i en "stubbe" som den som du nu har.

om jag vore du skulle jag vänta och se om det inte kommer något av sig själv från trädet. Har man aldrig ympat förr är körsbärsympning inte det man börjar med.
Maria R
CITAT (Cilla @ 13-10-2004, 23:58)
Du kan också såga ned trädet strax ovan föräldingsstället, dvs den lilla knöl långt ned som är ympen (om den finns). Antingen överlever roten och skickar långsamt upp något nytt, eller inte. ---
Väljer du detta, såga nu. På våren är chanserna minimala att lyckas.

Cilla, vad är anledningen till att chanserna är minimala att lyckas på våren? Är det för att det är bättre att beskära så snart som möjligt efter att skadan har skett, eller är det av någon annan anledning?

Hälsningar Maria R
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon