Full version: Humpfh...axtry? nä!
Ti bee
Var i Botaniska parken i Lund för ett tag sedan (vilken underbar park!!) och föll för en växt. Skylten sade "axtry". Växten var starkt lilablå, riktigt lysande i färgen. Jag antecknade namnet och gjorde idag en sökning på "axtry" - och det visade sig inte vara den växt jag sett.
Växten finns i stenpartiet i parken. Den är ganska hög (kanske 1,20+, om jag minns rätt) och alltså lysande lilablå. Otroligt vacker!
Ett långskott - men vet någon vad det kan vara? Annars så får jag åka tillbaks och fota och återkomma med min fråga.

rolleyes.gif Ibland träffar även långskott mål... smile.gif
kerstin z5-6
Leycesteria formosa hmmm vetenskapliga namn var det ja LOL laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Fryser ofta ner helt o hållet/ men kommer till baka '
-får betraktas som pålitligt perenn" endast i milda zoner
Inte för att jag känner till botan i Lund -axtry på svenska mycket riktigt , men du märker ju hur "effektiva " de svenska namnen är -när man gör sökningar ...
smile.gif
Ti bee
Den var fin - axtryn! smile.gif Tack för latinet!
Skrivit svar under Cimifuga Brunette i förökningssnacket också.
Det var dock en perovskia jag förälskat mig i, som då stod framför axtryn dvs....*blir lätt röd om kinderna*...som blommade osedvanligt mycket. smile.gif

Men jag ska nog ta och kika lite på axtry tror jag. Väldigt vackert det med!
Och envis som jag är så ska jag väl dra upp det från frö som vanligt.... rolleyes.gif
kerstin z5-6
laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon