fruberglund
Har letat efter en Cunninghams White i år men har inte hittat den någonstans. Idag var jag till Granngården och där hade de 25% rabatt på allt = 100 spänn för en Rhododendron jag letat efter hela året, hur glad blir man inte då smile.gif

Vet att man egentligen ska plantera dem på våren men får väl chansa då.

Hittade äntligen klematisen Summer Snow som jag också letat efter i år.

Sen köpte jag en buske som heter Kerria med fyllda gula blommor. Jättefin, någon som vet något om den? Går egentligen bara till zon 3 (bor i zon 4) men ska försöka ändå. Man kan ju inte mer än misslyckas smile.gif
fruberglund
Hittade lite info på nätet, enligt den sidan klarar den sig upp till zon 5.

Väldigt tålig och blommar även i djup skugga och är vintergrön.

Ja, vi får väl se smile.gif
fruberglund
Hittade en bild också

Kerria
carren
Jahaaa, är det Kerria den heter! Just en sådan buske grävde vi upp och kastade på komposten när vi målade om huset i somras! Inte för att den inte är vacker för den var verkligen jättefin, du blir säkert nöjd, men för att den stod för nära väggen med tanke på risken för fukt inomhus.

Vi bor i trakterna runt Västerås alltså zon 3 och den stod i rätt djup skugga mot husets norrvägg men blommade glatt gjorde den ändå,
Cilla
Kerrian är inte vintergrön i bladen men grenverket är grönt så det lyser mot snön. Lika illande färgglatt som kornellernas röda eller gröna grenar.

Men här i zon 3 fryser delar ned. Jag har gjort misstaget att klippa bort dött för tidigt på våren, då dör det ned igen. Man får vänta till dess att åtminstone björken har musöron.

Snabbväxande är den och får den full sol är man garanterad kraftig solskensblom på vår/försommar, och sedan strödda solblommor hela sommaren.

Jag tycker den är en bortglömd buske. Inte prydlig som så många andra prydnadsbuskar eftersom det blir lite dött och risigt här o var, men härligare blom får man leta efter på buskar. Som glada bollformade maskrosor på en buske!
ingmet
CITAT (fruberglund @ 14-10-2004, 02:08)
Idag var jag till Granngården och där hade de 25% rabatt på allt = 100 spänn för en Rhododendron jag letat efter hela året, hur glad blir man inte då smile.gif
Vet att man egentligen ska plantera dem på våren men får väl chansa då.

Jag planterade om 5 Roddar förra senhösten, det gick utmärkt! Se till att vattna ordentligt..
Ti bee
Ja, Kerrian är en lycklig buske! smile.gif Det syns på den!
Jag är väldigt fäst vid vår, ymnigt blommande, skönhet! Jag förvånas över att den inte odlas mer än vad den gör, den är verkligen generös och mycket söt! Den blir du nog nöjd med tror jag! smile.gif
Måste som sagt hållas efter lite, döda grenar klippas bort, samt frostskador ytterst.
Tänk på att busken kan bli ganska bred och yvig (vår är det i alla fall).
Den fungerar faktiskt även i lätt skugga (vi hittade en gammal buske i ett bortglömt hörn av trädgården, den var då i full blom även den).
Vår ena Kerria i år

Summer Snow köpte jag också i år. Blommade lite grand, har inte satt fart än, men det kommer säkert nästa år. Ljuvliga gräddiga små blommor, vacker!

Låter som bra köp! smile.gif
fruberglund
CITAT (Ti bee @ 14-10-2004, 22:25)
Ja, Kerrian är en lycklig buske! smile.gif Det syns på den!
Jag är väldigt fäst vid vår, ymnigt blommande, skönhet! Jag förvånas över att den inte odlas mer än vad den gör, den är verkligen generös och mycket söt! Den blir du nog nöjd med tror jag! smile.gif

Ser ut som jag har gjort ett bra val med Kerrian...vilken fin bild smile.gif

Vet ni om den tål södersida? Funderar på att sätta den på framsidan av huset i min nya rabatt jag ska göra, på den här sidan har jag en Magnolia. Blir den mycket större än Magnolian eller kan man beskära den så den håller sig i samma storlek ungefär? I så fall tänkte jag sätta den på andra sidan verandan.

anne
CITAT (fruberglund @ 14-10-2004, 02:15)
Hittade en bild också

Kerria

laugh.gif Ogräs är vad det är. här i zon tre ialla fall. Vackert sådant.
Blommar både vår och höst hos mig.
Kräver inte så mycket mer än vatten och normal jord.

Kompisen testade i zon 6 och det gick bra med täckning. tongue.gif

Så den klarar sig säkert hos dig med.

Kramisar Anne
Cilla
Javisst tål den full sol, Fru B. Här på holmen finns exemplar i alla lägen utom djupt skuggiga, och blommar som mest där den har mest sol.
fruberglund
Kollade lite mer och det ser ut som att den blir väldigt stor så det får nog bli en annan plats för den...

ojojoj, vart ska jag sätta den nu?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon