stickanp
Har bl a några rätt stora pelargoner, ca 50 cm, som jag i flera år låtit övervintra inne. Problemet är att jag inte tordas beskära dom så mycket så därför sitter de nedesta bladen ca 20 cm upp - inte så fint alltså.

Skulle nu vilja beskära dom så att dom blir mer kompakta tills nästa säsong - men frågan är när och hur mycket jag kan tordas beskära? Måste man spara så att man efter beskärningen har ett visst antal blad kvar så blir det svårt att få dom riktigt bra. Men ju mer man kan beskära desto finare kan man väl förvänta sig att dom blir till våren - under förutsättning att de klarar beskärningen och inte dör på kuppen... mad.gif

Och så detta med om det är bäst att beskära dom redan nu eller vänta, och i så fall hur länge? De övervintrar i ett rum med ca 17°C i fönster i österläge.

Någon här som har något bra tips...
lolo
Du kan välja precis hur du vill göra med beskärningen, antingen vänta till nästa år eller ta det nu. Pelargoner brukar må bra av beskärning, oavsett om man gör det på hösten eller våren. Du verkar dessutom ha en bra övervintringsplats för dem, då de får rätt mycket ljus och har det lite svalare än på sommaren. Prova beskär dem nu redan och ta gärna sticklingar av dem. Då har du ändå plantor till våren, ifall moderplantan skulle stryka med. Det är nämligen så att det går alldeles utmärkt att ta sticklingar den här tiden på året. Ta gärna flera av samma sort. Sticklingarna klarar övervintring bra, när de fått rötter. Det är mitt tips! tongue.gif
stickanp
Tack lolo, men vet du också hur mycket kan jag beskära? Måste jag se till att det blir kvar ett antal blad på varje gren - eller tål de som regel att man klipper bort allt i bladväg?

Det där med sticklingar ska jag prova också, men det hinner väl knappast bli några större växter fram till våren?
cinis74
Om du vågar chansa och klippa ner helt så ska du definitivt vänta till våren. Tycker att det är svårare att få sticklingar att rota sig på hösten/vintern och så känns det som om pellisarna vaknar till liv fram på vårkanten och sätter nya blad av bara farten.

Jag våldade väldigt på min Mr Wreen i våras som var hiskeligt lång och ful med blad bara på de översta centimetrarna. Klippte (skar) ner den så att det bara var ca 5 cm kvar på varje "pinne" (inga blad kvar alltså) och lät den sedan stå i söderfönster. Tror du inte att den sköt nya blad och blev jättefin. Dessutom fick jag tre plantor till av topparna..... biggrin.gif

Det enda du ska tänka på är att stjälken inte är förvedad där du skär för då blir det svårare att få den att skjuta nytt. Skulle du misslyckas, vilket jag inte tror att du gör, så har du ju sticklingar av topparna som lever vidare. (sätt dem i såjord så rotar de sig lätt) Jag skulle definitivt skära ner den till våren och hoppas att den tar sig.
stickanp
Tack cinis74!
Nu vet jag allt vad jag behöver tänka på och hur gå tillväga...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon