Häftig bild Lena!
CITAT
Endel hävdar att vissa däggdjur skulle kunna vara resistenta mot de gifter som finns i flugsvampar. Men dessa substanser liknar "normala" signalsubstanser i kroppen, samma signalubstanser används av alla däggdjur och jag tror inte att resistens mot dessa kan uppstå.
Ändå är det onekligen så, att det finns en hel del giftiga svampar som äts av djur, och då inte bara sniglar och maskar och sånt, utan även däggdjur, kanske främst möss, sorkar och andra gnagare.
T.ex. bollmörtsskivling, som är mycket giftig för människor (även om möjligheten att överleva är ganska stor), den äts med glädje av sorkar och möss, medan exempelvis katter blir lika sjuka som människor (hur man nu vet det).
Ser man en svamp som ett däggdjur har ätit på, så är det inget som helst kriterium för att det är en svamp som är ätlig för människor! (Något som många tror)
Det du säger om signalsubstansernas lika roll hos alla däggdjur, Kurt, vet jag inte så mycket om att jag kan uttala mig.
Men det behöver ju inte vara i just signalsubstanserna i sig själva som toleransen uppstår, utan kanske i någon annan mekansim, t.ex. hur kroppen kan göra sig av med ett alltför stort överskott eller nåt.
Kanske med hjälp av andra ämnen, eller bakterier eller nåt.
Jag har ingen aning, jag "vet" bara att vissa djur, även däggdjur, tål en del giftiga svampar som människor inte tål.
/amaira