Full version: Poppelhäck
SolveigGavik
Vi har från vår lokala plantskola beställt en poppelhäck för flera veckor sedan. Den kommer inte förrän nästa vecka, vecka 43. Är det inte för sent att sätta häckplantor i jorden så sent på hösten. Det har redan varit många frostnätter. Klarar plantorna av detta.

Häcken skall skymma en massa bråte som grannen har nära vår tomt. Därav valet av hög snabbväxande häck.
KURT
Så länge det inte är tjäle i marken så går det bra, de behöver inte etablera sig på hösten, utan kommer att kunna börja växa till våren. De är i vila nu så de kommer inte att torka ut pga vattenbrist.
carren
Lite frågor till dig, Solveig: Hur hög tänker ni låta er poppelhäck bli, och tror du att det går att få den ordentligt tät? Hur kommer ni att komma åt att klippa ovansidan av häcken? Vi har ett radhusområde som närmsta granne längs ena sidan av tomten och emellanåt känner jag mig besvärad av att det är full insyn på sina ställen. Går därför och funderar på olika möjligheter att skapa insynsskydd som små träd, friväxande häck, klippt häck, granhäck osv. Det vore kul att höra hur ni resonerat om valet av just poppelhäck, kanske det finns det någon infallsvinkel jag kan sno rolleyes.gif Mitt specifika problem är att den sidan som har insynen är tomtens södersida. Sätter jag något alltför högt där så blir det skugga på stor del av tomten där det nu är härligt solgass och det vore ju lite trist.
Cilla
Spännande med en poppelrad! Vilken av alla popplar har ni valt, Solveig?

Poppel som insynsskydd är ett skojämne i min familj. En familjemedlem blev för många år sedan arg på grannen som byggde ett högt fult hus med glasad vinterträdgård åt vårt hus. Under en av hans gräsklippningsturer fick han idén om Poppelkriget.

Han är inte precis biolog och varje gräsklippningsseans var alltid ett vågspel med allt annat som vi planterat och som vi brydde oss om i trädgården (alla träd hade stamskador bl a). Men nu lyckades han ta reda på vilka träd som blev högst, hade mörkast bladmassa och samtidigt var smala.

Ögonen föll på en av italica-popplarna som fanns i närheten och där lyckades han övertyga ägarna om att få klippa kvistar. En lång rad småkvistar stacks ned i marken. Några tog sig.

Omsorgsfullt vattnades de och sakteliga tog de fart. Ha - nu skulle grannen minsann få se på höghus tyckte familjemedlemmen som inte precis hade stöd av oss andra som hellre ville ha kvällssol och goda grannkontakter.

På tredje året hade de pinnat upp granska bra, men spensliga är de ju i början. Under en av de kända gräsklippningsraiderna lyckades han klippa av alla enmeterspopplar. Poppelkriget var över och vår familj fick ännu en liten historia att skoja om.

Populus nigra v. betulifolia 'Plantierensis'
Denna kallas ofta Populus Nigra 'Italica'
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon