Full version: Vintertäckning
Elihe
Så har hösten kommit på allvar med många kalla nätter o ca 10+ på dagarna. Bladen faller som furor o jag undrar om det är dags att täcka ömtåliga växter, typ Magnolia. vindruvor o nysatta växter nu eller ska man vänta till det börjar bli dags för tjäle? Man ska ju inte täcka för tidigt har jag läst mig till men vad är det?
MVH zon 2-3 rolleyes.gif wub.gif unsure.gif
AndreasBK
Jag täckte min Katalpa (tror jag att det stavas) för ungefär 3 veckor sen. Den växer i zon 2 precis vid havet.
Konstigt nog hade den redan fått en frysskada i toppen.
Cilla
Jag är inte påläst på täckningsfrågor men jag har täckt jorden vid rosor och nysatta träd här i zon 3. Dels pga att kylan kommer snart och att min idé är att det går lite långsammare om jorden hålls varm, dels för att det är snustorrt och avdunstar så himla snabbt om jorden är öppen.

Jag har vattnat hela sensommaren till nu och är trött på det.
Elihe
Då kanske det är dags för mig att täcka mina växter också!! mulle mullbär har fällt sina blad men lilla Frost håller stånd mot nattfrosten än- (därav namnet?). magnolian har inte ett blad kvar o vindruvorna har också tappat sina.Vi har haft ned till 4 minus där jag bor flera nätter men dagarna är varma ännu.
Mvh

blink.gif wink.gif rolleyes.gif
Maria R
Det finns väl en risk att det blir en gynnsam miljö för svampar och dylikt om man täcker för tidigt med höstlöv, speciellt sådana löv som bildar tjocka tunga blöta mattor, som lönn.

Om man har träd eller buskar som har angrepp av svamp och virus så kanske dessa problem förstärks om man täcker dem för tidigt med lövtäcke? (även om man har rensat bort sjuka frukter och blad finns sporerna i jorden runtomkring)

Maria R
Sylvia
CITAT (Maria R @ 15-10-2004, 11:08)
Det finns väl en risk att det blir en gynnsam miljö för svampar och dylikt om man täcker för tidigt med höstlöv, speciellt sådana löv som bildar tjocka tunga blöta mattor, som lönn.

Om man har träd eller buskar som har angrepp av svamp och virus så kanske dessa problem förstärks om man täcker dem för tidigt med lövtäcke? (även om man har rensat bort sjuka frukter och blad finns sporerna i jorden runtomkring)

Maria R

Och inte bara svampar! Möss och sorkar blir själagalda för en varm vinterbostad också... sleep.gif
Betty
CITAT (Cilla @ 14-10-2004, 20:43)
Jag är inte påläst på täckningsfrågor men jag har täckt jorden vid rosor och nysatta träd här i zon 3. Dels pga att kylan kommer snart och att min idé är att det går lite långsammare om jorden hålls varm, dels för att det är snustorrt och avdunstar så himla snabbt om jorden är öppen.

Jag har vattnat hela sensommaren till nu och är trött på det.

Täcker man för tidigt finns risk att avmognaden försenas och då fryser växten ihjäl när vintern kommer...
Elihe
Fick AOT idag o där fanns en hel del att läsa om vintertäcknknig, bl-a. det du skrev, Betty. Däremot lät det lite märkligt att täcka med torra löv o sen plasta in växterna. Är det någon som har gjort dylika operationer på sina växter o hur gick det? Jag hade tänkt lägga löv o täcka med granris men om jag förstått AOT rätt så kan löven klumpa ihop sig i vätan i frysa till isklumpar.
Mvh
wink.gif sleep.gif
Kajsa
Det finns en grön väv som man skuggar vintergröna växter med på våren, det snodde jag in två rosor med förra hösten, och när jag tog bort väven i våras hade stammarna fullt av vit svamp, rosorna dog inte men kom sent. Så det gör jag aldrig om, det får räcka med jord.
Cilla
Jag har aldrig haft problem av mina vintertäckningar men å andra sidan så täcker jag inte så mycket heller. De flesta plantor här tål en eller fler zoner högre än jag har.

Rosorna har tidigare fått den befintliga jorden uppskottad, men i år får de mer känsliga sand kupad kring stammarna. Sanden blandar jag med kogödselingen sedan på våren.

De nysatta träden får ett lager eklöv, ca 3 cm, över rötterna.

Mitt sommarsatta dvärgpersikoträd ska få löv över rötterna så småningom, när det tappat bladen som ännu är gröna. Kanske skuggar jag det i vårvinter också så att det inte startar för tidigt.
Elihe
Det låter som om jag ska fortsätta på den inslagna vägen med löv, granris o skuggväv. Tänkte just att plast kan bli väldigt tätt o inkörsporten för ev svampar. Klarar de sig så gör de, annars var det väl inte meningen att de skulle finns i min trädgård- för mycket arbete med täckning o dylikt känns lite onaturligt, helst ska ju växterna klara sig ändå. med lite lagom hjälp på traven.
Mvh
sleep.gif smile.gif smile.gif
kerstin z5-6
Löv , men I plastsäckar som dumpas omkring mesostar är bra och blir ingen iskaka
Maria R
mesostar? blink.gif
kerstin z5-6
mesostar -Kinkiga typer -z1-3 växter osv .. biggrin.gif tongue.gif blink.gif
Maria R
biggrin.gif
Betty
CITAT (Elihe @ 15-10-2004, 18:05)
Fick AOT idag o där fanns en hel del att läsa om vintertäcknknig, bl-a. det du skrev, Betty. Däremot lät det lite märkligt att täcka med torra löv o sen plasta in växterna. Är det någon som har gjort dylika operationer på sina växter o hur gick det? Jag hade tänkt lägga löv o täcka med granris men om jag förstått AOT rätt så kan löven klumpa ihop sig i vätan i frysa till isklumpar.
Mvh
wink.gif sleep.gif

Jag täcker med granris och täckväv - inga löv.
Det är inte meningen att man ska "plasta in" växterna, bara lägga en bit plast över lövhögen så att den inte blir blöt.
Sedan kan man lägga granruskor över plasten så att den hålls kvar där.

För ett antal år sedan, när jag inte visste bättre, satte jag en massa löv runt en för det året nysatt rosbuske, sedan draperade jag flera varv täckväv runt det hela. När jag tog bort täckningen nästa vår hade löven frysit ihop till en stor isklump runt den lilla busken som var alldeles död.
Numera orkar jag inte pjoska så mycket med täckning av växterna, de som inte överlever med bara täckning mot tidig vårsol - de dör. rolleyes.gif
Elihe
tycker inte heller att man ska pjoska, det som inte klarar sig utan rimliga åtgärder- som granris o skydd mot vårsol får gå hädan. Bara småträden får extra omsorg eftersom de inte acklimatiserat sig ännu. sen ska de förhoppningsvis också klara sig.
Tack för alla synpunkter!!!- särskilt den om mesosten!!!!
Man bugar sleep.gif biggrin.gif rolleyes.gif laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon