Full version: Rabattrosor
Elihe
Här kommer nästa inlägg, om rosor denna gång. Köpt mitt lilla hus för två år sedan o flyttade då på ett gäng rabattrosor som tynade bort under stora buskar. Trodde de skulle uppskatta flytten till friare läge o bättre jord men de ser taniga ut o blommar dåligt, fulla med svartrost. Kan de vara för gamla? här har de säkert stått i 10-15år. Kanske bara att ta bort för gott?
Är det någon som har en aning?
MVH
från soliga Linköping
wub.gif rolleyes.gif
kerstin z5-6
Ympade alldeles säkert ?-rosen blir inte för gammal ,men ympunderlaget stryper "dem till sist enligt vissa . Är de dessutom sjuka så ..Kanske dags att byta ut mot nyare mer svartfläcks resistenta sorter ? biggrin.gif
Cilla
Hej Bettan,
Skicka in några bilder så kan flera här (inte jag) hjälpa dig med sort mm!

Rabattrosor står väl sällan på egen rot, Kerstin? Har de någonsin sålts i handeln som rotäkta?

Buskrosor däremot... I år har jag spanat på rosor där jag jobbar och flera är 100 år gamla. Föryngrar sig själva hela tiden. verkar som att man förr, för länge sedan, satte en hel del rotäkta medan man idag nästan alltid okulerar.
Elihe
Helt klart ympade, det såg jag när jag flyttade dem. Tyvärr är det inte mycket att visa för tillfället- bara några pinnar med enstaka blad. En blommar fortfarande -skall se om jag får en bra bild imorgon. Men kanske bäst att gräva upp o förnya- jag är själv förtjust i buskrosor. Har skaffat några sådana bl.a Madame Hardy, Madame Boll, Maxima, Eglntyne-engelsk ros o har beställt Menja.
MVh
wub.gif smile.gif sleep.gif
kerstin z5-6
Nej precis , jag begraver mina på 20 cm ,vissa utveckar egen rot -då tar jag bort ymproten -annars verkar de ha gjort sitt efter 5-8 år -de ympade alltså.
Unn
Men om de är för gamla eller inte beror nog till en del på vilka rosor det är också. Nog finns det väl moderna rabattrosor som klarar en 10 - 15 år eller mer?
Jag drar mig till minnes en och annan `Peace´, `Peer Gynt´och Hanne´ exempelvis, som planterats under 70-talet i nyanlagda bostadsområden och som fortfarande lever och frodas i högsta välmåga...
- Fast oj vad mycket pyssel det antagligen är med gödsel, vatten och beskäring...och säkert en och annan kemikalie då och då unsure.gif

Akta dina nyinförskaffade rosor Bettan - även om många rosor ur de äldre grupperna (och nya - framtagna de sista åren) är mer motståndskraftiga mot sjukdom, kan de ändå bli smittade om svartfläck finns i närheten.

Unn - i vars trädgård rosrost lurar sad.gif smile.gif
Maria R
Kerstin mfl: För några år sedan sticklingförökade jag och några väninnor rosor. Det är ju smidigt om man vill ha många rosor till en billig penning.
Om man lyckas bra med etableringen osv. borde de få längre levnadstid än vad som här anges för rabattrosor, eller hur? (förtydligande: rabatt-rosor wink.gif )

Det vore kul att läsa mer om sådana experiment, men sånt har ni kanske skrivit mer om i "sticklingsförökningsavdelningen" här på forumet?

Hälsningar Maria R
kerstin z5-6
Ja det har jag gjort reklam för ett bra tag ,det är en bra metod -Dessutom blir rosorna som sticklingsförökas rotäkta vilket bara är till fördel här i norr
Här är en av mina sticklingsförökade rosor -Vanlig ros från en "fådd Bukett "
Den har levt ute i två år men är nog en z 1 ros och blir betydligt mer grandios i vinterträdgård:)[IMG]-den vita, men även de röda har en gång varit vanliga snittrosor, Nu har jag stuckit ett antal Austin, buskrosr mm som nog är klara för rabatter till våren ) Mina sticklingsrosor
Finns nog en del inlägg här o där om det smile.gif
Maria R
tjusigt!
ska söka i forumet och läsa mer om detta!
ser framför mig att detta kan komma att bli en trevlig hobby när vi funnit Huset med Trädgården!

hälsningar Maria R
kerstin z5-6
Hoppas det blir snart så kan vi kanske börja ha lite sticklingsytbyte här på forum smile.gif Kom igen ni andra med rosor -Gör sticklingar i vår smile.gifsmile.gif
Unn
CITAT (kerstin z5-6 @ 15-10-2004, 13:28)
Hoppas det blir snart så kan vi kanske börja ha lite sticklingsytbyte här på forum smile.gif Kom igen ni andra med rosor -Gör sticklingar i vår smile.gifsmile.gif

Jag är med! Jag är med!
...Men...ähum..., i ärlighetens namn har jag verkligen ingen tur med sticklingar. I våras gjorde jag ändå massor med försök, inne, på friland, i kruka, med undervärme, med luftfuktighet, med belysning, i sand och torv, i vanlig jord...
Resultat? Hmmm...ser bara en sort som velat rota sig (multiflora - som jag redan har massor av - ) och har nu föga hopp om att de överlever vintern...

Tror det är avsaknad av Burträsksljuset wink.gif

Någon som testat vintersticklingar? Kanske det är lättare?

Unn (oops - vad tråden for iväg nu smile.gif )
Cilla
Jag har sedan i och somras ett litet sticklingsland, full av rosor från hela landet. Står på friland, men ska krukas och ställas ned i marken samt inglasas. Kanske ställer jag dem på sommarverandan som håller strax över 0 grader på vintern. Sommarsticklingar av rosor har jag aldrig testat förut.

Jag följde en annans höststicklingar som gick bra. Rätt långa årsspröt, 30 cm, samlades i oktober - november. Slogs in i fuktat tidningspapper och lades i kylskåp, hölls vattnat. Togs fram i maj och hade då rotat sig över hela kvisten. Det var svårt att se vad som var upp och ned och de stacks ned i marken på allehanda vis; liggande helt under och stående. De tog sig allihop!

Ålder på okulerade rosor verkar variera mycket. Jag har okulerade Flammentanz, Symphatie och en okulerad rabattros som inte står i djup jord så de rotat sig själva. De är minst 20 år gamla.
kerstin z5-6
Det är möjligt att de okulerade misstrivs mer i kallare klimat ?
Tror jag startar en ny sticklingstråd smile.gif
K
Sommartorparn
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-10-2004, 12:33)
rosen blir inte för gammal ,men ympunderlaget stryper "dem till sist enligt vissa . Är de dessutom sjuka så ..Kanske dags att byta ut mot nyare mer svartfläcks resistenta sorter ? biggrin.gif

Jag tänkte just i dag att det var då en väldig tur att mina rosor är helt ovetandes om att de är för gamla och att de borde ha försvagas av de svarta fläckarna. För i så fall skulle de inte ha blommat så praktfullt som de gör....... Utan någon som helst skötsel utom vårbeskärning. wub.gif

Är det möjligt att det är mera en fråga om läge och jordmån än om ålder?
kerstin z5-6
Det låter på dej som om du tror att jag har något emot rabattrosor -eller gamla sådana ? Det har jag inte .
Dina har kanske bildat egna rötter -eller har bra okuleringsunderlag ?
I och för sig tillhör inte rabattrosor mina favoriter , men jag har inget emot dem alls
Är de friska och dessutom gamla tycker jag du ska vidareföröka dem -det måste vara bra sorter
Hälsar K
Sommartorparn
CITAT (kerstin z5-6 @ 27-10-2004, 20:10)
Det låter på dej som om du tror att jag har något emot rabattrosor -eller gamla sådana ?

Nejdå, det tror jag inte alls smile.gif
I min okunskap så visste jag inte att rosor kunde bli för gamla. Så jag är mest förvånad. De som står vid mitt hus har säkert varit med sedan 70-talet och under många år hävdat sig mot både kirs och knölklocka. Friska? Nej det är dom inte. Men livskraftiga och blommar rikligt. Kan dom ha fått egna rötter? Kanske. Nya skott ser ut som rosen i övrigt. Aldrig "tjuvskott". Det rör sig om Aloha, Peace, Flammentanz och Rödhätte. Inte kan väl dessa ha varit rotäkta från början? Hur märker man om en ros är för gammal? Kan rosor som växer i den skånska myllan bli hur gamla som helst? unsure.gif
kerstin z5-6
nej , det är ytterligt osannorlikt att de var rotäkta från början -därmot är de planterade av någon varsam och roskunnig person smile.gif
är de numer rotäkta kan de leva till tidens ände smile.gif Grattis smile.gif
var rädd om dem ! smile.gif
Häsar K
Sommartorparn
Ursäkta att jag tjatar, men kan dom vara rotäkta trots att dom inte bråkar med rotskott kors och tvärs som albarosorna?
kerstin z5-6
Javisst -!! Peace och liknande rosor har nog ingen besvärlig" rotskottstendens,

Medan naturligt starkväxande buskrosor naturligtvis skjuter mer o fler rotskott

Det är likadant med mina Kanadensiska rosor som är rotäkta -somliga sätter igång direkt -och ökar sitt territorium
Medan andra sticker upp nåt enstaka efter flera års väntan .. för jag väntar ju på den -så man kan dela med sig ..

Menar du att alborna skjuter äkta rotskott ??
Rotskott från ympade rosors ymprot - är alltid :
Annorlunda än den riktiga rosen , mattare blad , taggigare grenar "fel"antal bladpar i bladen osv

Du kanske bara har rotäkta saker smile.gifsmile.gif Själva vitsen med rotäkta rosor är ju just att med dem behöver man inte bekymra sig alls om det kommer rotskott -så länge det finns plats så blir rosbusken bara större och vackrare ..
Sommartorparn
CITAT (kerstin z5-6 @ 28-10-2004, 12:37)
Menar du att alborna skjuter äkta rotskott ??
Rotskott från ympade rosors ymprot - är alltid :
Annorlunda än den riktiga rosen , mattare blad , taggigare grenar "fel"antal bladpar i bladen osv

Den alba jag har (i ganska många exemplar vid det här laget) är Alba Maxima (vit bondros). Den skjuter många äkta rotskott som jag ger bort till höger och vänster. Innan jag köpte huset 1990 bodde där en gammal tant, som hade bott där hela sitt liv. De senaste tiotal åren hade hon inte gjort mycket åt trädgården, så jag antar att hon planterade dessa rosor i sin krafts dagar. 70-tal gissar jag, kan vara ännu längre med tanke på att de vi i dag kallar för moderna rosor ändå har några år på nacken. De vildvuxna rosorna utefter hela fasaden och de knotiga frukträden bidrog till att jag fastnade för huset. Därför, när dränering skulle grävas satte jag undan rosorna och återplanterade dom utan att ha en aning om vilka sorter de var och vad de har för "värde". Det tog några år innan de hämtade sig från den pärsen, men nu är de i full gång igen. Albarosorna bråkar jag mycket med eftersom rotskotten både växer in i dräneringen och upp mellan gångplattorna, så det slutar nog med att de förpassas till något annat ställe. Rabattrosorna är mycket mera diciplinerade och håller sig till anvisad plats. Blommar länge och går att klippa ned rejält så att man kommer åt att kalka huset. Alban är ju underbart vacker när den blommar, men resten av sommaren bara en ful buske som hugger tag i förbipasserande..... Inte rätt ros för den placerigen.

Detta om detta. Det var intressant att höra att rabattrosorna kan tänkas vara rotäkta. Hittills har de i alla fall inte producerat något skott som går att gräva upp och ge bort. Kan man lägga ned en gren, tror du och få den att rota sig?
kerstin z5-6
Ja det borde gå eller ta av klippet på våren o stick ner under moderbusken -petflaska på smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon