Full version: Gazing Ball?
miQlo
Jag letar efter en såkallad Gazing Ball. Det är en reflekterande sfär som amerikanarna brukar ha i sin trädgård (se bilden). Dom står oftast på en pelare men kan också ligga fritt på marken. Vad kallas dessa på svenska och vart kan jag få tag på dom?

Ingrid på Västkusten
Kan köpas på kontineten bl a i Tyskland, där fick jag tag i min - fast det var ett tag sedan skulle också behöva förnya!

Hälsar Ingrid som också först hörde talas om gazing balls på ett amerikanskt forum för X antal år sedan...
miQlo
ok, jag tänkte mer om det fanns nån leverantör eller butik i sverige gärna i stockholms området.
Det går ju att beställa från staterna men jag tycker inte det är värt frakten.
Blomstertanten
Finns i Stockholm !

Här hittade jag Gazing Ball Vattumannen postorder
Unn
Ååh, vad kul! Såna där var rätt vanliga i svenska trädgårdar för lite mer än hundra år sedan...fast då hette de spegelkula eller spegelklot.
Trodde inte att sådana stod att finna nuförtiden wub.gif
Ingrid på Västkusten
*skratt*

Jag tvivlar på att det som Vattumannen säljer är trädgårdsdekoration ;-)
det är nog mer menat som 'kristallkula'!

Ser man bara på priserna!!!!
miQlo
oj vattumannen hade endel, men inga bilder får åka dit och kika. Grejen är att jag skall inte ha min i trädgården utan jag skall använda min som en spegel för fotografi. Gazing balls reflekterar nämligen tillbaka nästan hela omgivningen runtomkring den, sen plockar man in den bilden i ett program som vecklar ut det runda klotet till en lång rektagulär bild som hela omgivnignen 360° är med på. Så då får man med hela tjocka släkten hur stor den än är rolleyes.gif
Orchid
Är syftet med Gazing ball rent dekorativt, eller även nåt annat?
Ingrid på Västkusten
CITAT (miQlo @ 15-10-2004, 12:57)
oj vattumannen hade endel, men inga bilder får åka dit och kika. Grejen är att jag skall inte ha min i trädgården utan jag skall använda min som en spegel för fotografi. Gazing balls reflekterar nämligen tillbaka nästan hela omgivningen runtomkring den, sen plockar man in den bilden i ett program som vecklar ut det runda klotet till en lång rektagulär bild som hela omgivnignen 360° är med på. Så då får man med hela tjocka släkten hur stor den än är rolleyes.gif

Aha - om detta kan man läsa på en del europeiska forum - den bollen man har i trädgård är oftast för stor - det är julgranskulestorlek som behövs ;-) prova och söka på gazing ball och photography ;-))
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon