LenaTuring
Måste kontra till inlägget fulaste. Jag tycker det är lättare att tycka åt andra hållet.
Jag gillar flera typer av gesneriaceae och har också börjat intressera mig för vissa pelargonsorter. Jag har i mitt album t.ex en stjärnpelargon med fläckar som ser ut som att man skvätt färg på den och en Kohleria ('Dragons blood') som hör till släktet gesneriaceae visst är den helt underbar med sina rödfärgade hår på bladkanterna! wub.gif
Ciczi
Fascinerande krukväxter, ja det finns bara en; Livsblad. Fast hibiskusar är bedårande och betagande.

Ciczi
Flamingon - växtgalning
gillar många gardenia, hibiskus, skelettblad, bloddracena, elefantfot, monstera och de olika typer av bladväxter från regnskogen.... wub.gif rolleyes.gif
Cassiopeia
Jag har alldeles för lite kunskap om växter för att kunna välja ut någon... Har dock alltid varit förtjust i alla slags kaktusar (inklusive bladkaktusar).
Kajsa
Alltid gillat kaktusar. Andra favoriter är Älghornsbräken, min Dadel palm som jag dragit upp från frö, Japansk kottepalm för den är så gammal, den är märkvärdig, min fågelbobräken som har blad över metern, på sista åren har jag köpt många orkidéer det är en ny spännande värld.
AndreasBK
Jag gillar trädtomater, de har så häftigt stora blad och blir så höga.
jendah
Tycker om våra hoyor.
Stephanotis är fin.
Hjärtan på tråd...
Välskötta, glänsande och täta benjaminfikusar är fina...
Kaktusar är fina...

Julstärnor, hyacinter och amaryllis när det är säsong smile.gif

De flesta är fina wub.gif
Evin
Jag är väldigt svag för medelhavsblommor.
Bougainvilla har varit min favorit länge, passionsblommor och hibiskusar.

Orkidéer i olika tappningar är oxå favvisar.
Älskar blommande blommor som vilar och sedan blommar igen. Då känner man att man har lyckats med blomman när den ovilliga blomman blommar igen efter ett par månaders vila.

/E
GoSatta
kaktusar (främst tropiska) orchideer och euphorbior är klara favoriter.

Men det är ju alltid kul när man får vilken växt som helst att överleva i den torra och tråkiga inomhus miljön även dom växterna som togs upp i "ful" tråden =) .. Blir fortfarande lika glad varje gång min monstera ploppar ur sig ett nytt blad eller skjuter en ny rot =)
Blomstertanten
Säger bara en sak : Hoyor
wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif

Lättskötta (dom flesta i alla fall)
Vackra
Blomvilliga (somliga mer än andra)

Men en varning är på sin plats ! Dom väcker samlarfebern !
tongue.gif
kristerh
Orkideér förståss!
krister
stina
Ödesträd är EN av mina favoriter. Växer så det knakar och blommar villigt. Fast på vintern är den kal och ful ett tag.

Jag har också en konstig krukväxt som jag tyvärr inte vet vad det är. Bladen är smala, höga och den växer som en solfjäder (jättebra insynsskydd i sovrummet). Det lustiga med den är att det ca 1 gång/år växer upp en jättelång stängel, ca 1,5 meter lång, och längst upp kommer det en irisliknande blomma. Vet som sagt inte vad det är och den är väl inte särskilt vacker, men jag gillar den för att den är så konstig.

/Stina
m-l södra halland
STINA
m-l södra halland
STINA Det är nog en apostlalilja
ursäkta föregående inlägg - för snabb på tangenterna
Sylvia
Det är verkligen svårt att säga vad som är vackrast - det varierar.

Det var bladkaktusar ett tag - men jag fick aldrig dom att blomma så där överdådigt som mormor i sitt ugnsuppvärmda stora hus med svala sal fick.
Nu är det bara de snälla jul- och påskkaktusarna jag har kvar, de blommar ju fint varje år.

För sådär 15-20 år sedan var jag samlare av Saintpaulior, sedan tröttnade jag eftersom jag efter varje utställning fick slänga det mesta p g a att de fick spinn!! sad.gif
Nu har jag bara några Kohlerior och Sinningior av Gesneria-släktet kvar och dom ställer jag inte ut.

Sedan har det varit pellisar och fuchsior som jag fortfarande har massor av, och nu börjar det bli allt fler Hoyor och orkidéer...

Hippeastrum har jag alltid gillat men bara under "juletiden", annars gör de ju inte mycket väsen av sig.

Att ha några blommande sesongväxter är också roligt, men dessa är mest billiga slit- och slängväxter som köps för att pigga upp, istället för snittblommor.
stina
CITAT (m-l södra halland @ 15-10-2004, 10:45)
STINA Det är nog en apostlalilja
ursäkta föregående inlägg - för snabb på tangenterna

Jaaa!! Tack snälla. Himlans vad glad jag blev att få veta vad det är! smile.gif smile.gif smile.gif
Cassiopeia
Åh, en sådan apostlalilja hade jag med, en helt enormt stor men den bara tvärdog för mig för något år sedan. sad.gif Kul att få veta vad det var för något i alla fall.
Orchid
Ja det är självklat mycket lättare att tycka åt det här hållet =)

Jag tycker om Gardenia (mest pga doften när den blommar, älskar doftande blommor), doftranka, Hibiscus, älskar växter med VACKRA blommor! Och Hoya, men mest fascinerad är jag nog av orkideer tongue.gif
estet
Visst är det lättare åt det braiga hållet. Satt just i den andra tråden och försökte komma på nåt...

Jag fascineras av ex: Mikado, Kalahari survivor, Ginko, Alocasia, Japansk kottepalm, Flaskjatrofa, Rosenkalla, Praktaralia och såna med lite ovanliga växtsätt.

Sen gillar jag ju pelargoner också men de står ju mest ute.
smile.gif
lolo
Jag har alltid fascinerats av passionsblommorna med sina exceptionellt vackra blommor. Likaså känner jag för orkideérna.
Flamingon - växtgalning
oj...det glömde jag oxå...passionsblomma har jag gillat sedan jag va liten men alltid inbillat mig att de skulle vara svåra.... unsure.gif

men köpte en i somras som blommade och växte samt t o m bildade frukt. men så hittade jag en massa sköldlöss som säkert hängt med ett tag så det blev till att slänga växten. sad.gif

men jag "räddade" några toppskott som inte va närheten av sköldlössen kollade och la dem som sticklingar....så nu har jag 3 nya miniplantor.... wub.gif
Sulawesii
Allt som är lite ovanligare och inte växter i vart hem. Då blir det genast spännande! Sen får dessa gärna blomma emallanåt.
Ina
Hoyor, och hela familjen Asclepiadaceae, dit hoyorna hör. Bland de övriga familjemedlemmarna finns bland andra Ceropegia, Stapelia och Dischidia. Amaryllidaceae, alltså amaryllisfamiljen - dit hör ju inte bara krukväxter utan även påsk- och pingstliljor som jag också gillar skarpt! Kaktusar och suckulenter av olika slag, orkidéer och Gesneriaceae är sådant som jag försöker att låta bli att samla på.. hehe... det går sådär... wink.gif
Caudexväxter är ju också nåt alldeles extra, när jag tänker efter... Ni kan nog räkna ut hur det ser ut hemma hos mej! biggrin.gif
jonas_w
Hemskt vad många som gillar hoyor rolleyes.gif

Nån som har fin bild och kan förklara varför... ohmy.gif ohmy.gif
Ciczi
Ja, man kan ju inte annat än att bli nyfiken på dessa hoyor. Det är en massa inlägg som handlar om dem.
Sätt in en bild någon! Snälla! rolleyes.gif

Ciczi
estet
CITAT (Sulawesii @ 15-10-2004, 18:51)
Allt som är lite ovanligare och inte växter i vart hem. Då blir det genast spännande! Sen får dessa gärna blomma emallanåt.

Precis! De nya och ovanliga är intressanta.

Jag glömde en tidigare :Papyrus, åh så vacker. Den får jag verkligen passa med vattningen.
jonas_w
Ja, och en bra motivering!

Tack på förhand smile.gif
Ina
CITAT (ciczi @ 15-10-2004, 19:53)
Ja, man kan ju inte annat än att bli nyfiken på dessa hoyor. Det är en massa inlägg som handlar om dem.
Sätt in en bild någon! Snälla! rolleyes.gif

Ciczi

Här har du Hoyabilder här på odla!
Annelies fotoalbum!

Och här har du på lite andra ställen!
Pierre & Marie
Maggans hoyasida

Titta och njut!! smile.gif
CarMa
Här är en bild på min Lacunosa. Den doftar otroligt gott.
Ni som undrar varför hoyor är så populära, skaffa några sorter så märker ni varför!
Man blir liksom drabbad av nån sorts bacill. Det gäller förvisso alla sorters krukväxter har jag märkt wub.gif

zaaritha
Kornettblommor, saint paulia, rumslind, blomsterlönn, begonior, pelargonier,
blåvinge!
Floreat
Av orkidéer blir jag fascinerad varje gång wub.gif

Några personliga favoriter: bonsai, hibiskus, (orientaliska) liljor, hoyor, gardenia, doftranka mm
Sedan tycker jag att Zamiakalla är en praktfull växt.
astrid.m.s
Det finns så många blommor man blir glad av. Jag tycker mycket om Palettblad då de har så vackra färger på sina blad.
Den här årstiden höst/vinter är de kanske inte lika färgsprakande och vackra då de inte får tillräckligt med ljus.
Har fått ge bort många skott till folk som blir förtjusta i dem.
Det är bara bra eftersom de ska toppas emellanåt.
Har alltid beundrat orkideér men inte haft någon förrän nu, så det är roligt att prova på nåt nytt.
Även Hoya, har jag haft en men nu bytt till mig en till sort. Får väl se om det är nåt jag blir "biten" av.
Då det gäller krukväxter är det oftast bladen jag lägger först märke till.

wub.gif
eldhroka
Jag tycker om

*Blåvinge
*Ixora, eldboll
*Chamaedora elegans (Stavning?), bergspalm
*Ödesträd

(har dock ingen av ovanstående men hade de tre första ett bra tag)

Av de jag har så tycker jag om:

*Phaleonopsis
*Dracena
*Rosor (vet dock inte vilken sort)
renate
Just nu blommande växter:
som Hibiskus som har blommat sedan augusti,mina 2 Phaleonopsis,
Doftranka,Kaktusar, Hoyor och gärna lite ovanliga växter.
kopernikus
Hibiskus hibikus hibiskus...
men sedan bougainvillea, doftrankorna, vaxrankan, citrusträdet, oxalis...ja i princip alla mina växter som jag drivit upp själv är mina favoriter. Man blir ju mån om att de ska växa å ha det bra, då man lagt ner så mycket tid och omsorg på dem! rolleyes.gif
Blomstertanten
CITAT (jonas_w @ 15-10-2004, 19:11)
Hemskt vad många som gillar hoyor  :rolleyes:

Nån som har fin bild och kan förklara varför...  :o  :o

unsure.gif Förklaring ???

Behövs väl inte ! biggrin.gif Titta bara ! biggrin.gif
zeppo
Jatropha !!
Absolut inte kaktusar, dom är det tråkigaste som finns.........
Vitsippan
Jag har en viss fallenhet för helt gröna växter i alla fall inomhus. Utomhus älskar jag enkla raka blommor. Favoriten är Ringblomma!
kryddan
Hibiskus! I alla fall när de blommar rolleyes.gif och inte har spinn mad.gif
ylle
CITAT (zaaritha @ 15-10-2004, 23:50)
blåvinge!

Ja! Pelargoner! Är de ute eller varför är det bara en person som nämner dem? Jag har en doftpelargon som doftar så underbart så jag blir helt berusad och kollrig. Har tyvärr glömt vad den heter...
Och alla andra med underbara blad i olika nyanser och lenhet. Slösande blommor med olika färg och form.
Och lättskötta och blomvilliga till långt in på hösten.
Nämner också sötpotatis. Klänger och klättrar, men har tyvärr ännu aldrig blommat.
LenaTuring
Jag har tidigare aldrig varit särskilt intresserad av pelargoner.De som oftast finns i handeln är så "stereotypa" och lite tråkiga.

Den enda pelargon jag ägde för ett par år sedan var en röd rosenpelargon. Sedan ramlade jag över en appelblossom rosenpelargon på en semester och tänkte att den måste jag ha, var nog lite påverkad av artiklar i tidningen Allt om Trädgård.

Efter det började jag surfa runt på nätet och upptäckte en hel massa olika typer av pelargoner som jag aldrig sett förut. Tycker det finns jättemånga annorlunda och fina sorter. Jag har ganska nyligt börjat samla på stjärnpelargoner och äggskals/fågeläggspelargoner.

Jag gillar dessa därför att de inte blir så överdådiga i sina blomklasar utan mer lätta och fjärilslika. Men annars gillar jag och har ett antal Kohleria, Chirita, Epicia, Streptocarpus (Gesneriacer) och ett antal Hoya.
estet
CITAT (ylle @ 21-10-2004, 11:56)
blåvinge!

Ja! Pelargoner! Är de ute eller varför är det bara en person som nämner dem? Jag har en doftpelargon som doftar så underbart så jag blir helt berusad och kollrig. Har tyvärr glömt vad den heter...

Pelargoner har flera nämnt, inklusive jag...

Kan du beskriva doften, blev så nyfiken?

Jag gillar mest vild-, doft- & hängpelargoner.
Hannifer
Åhå! tongue.gif Jag gillar hibiskus, klockmalva, murgrönspelargoner, rosor, medicinalväxter och vackra träd.
ylle
CITAT (estet @ 22-10-2004, 14:55)
CITAT (ylle @ 21-10-2004, 11:56)
blåvinge!

Pelargoner har flera nämnt, inklusive jag...

Kan du beskriva doften, blev så nyfiken?

Jag gillar mest vild-, doft- & hängpelargoner.

Jättesvårt att beskriva: [B]starkt[B], medicinalaktigt, mynta, menthol, lavendel, friskt. Små ludna blad, ganska oansenliga vita blommor.
Betty
CITAT
Vilka krukväxter fascineras ni av, eller gillar bäst

Tjaaa... låt mig tänka... Jo så här är det:
Jag fascineras mest av köttätande växter men jag gillar bäst doftrankans bedövande doft, hibiskusarnas vackra blommor, amaryllisarnas julstämning, saint pauliornas små näpna blommor, porslinsblommornas ljuva doft, pelargonior och fuchsiornas sommarkänsla, orkidéernas vidunderligt sköna blommor, bougainvilleans utomlandsminnen, spindelliljor, nerium och clivian som minner om min mamma, ödesträdets röd/vita blommor i mars...
Listan blev visst lite lång... wub.gif
Jagular
Just nu är det min Hoya Tsangii som står i full blom och får hela lägenheten att dofta kola tongue.gif
annars är det hoyor och fikusar och vad annat som tål min sporadiska vattning biggrin.gif
Nanna
Just nu är jag väldigt förtjust i Ginko Biloban jag köpte till min mamma.
kerstin z5-6
Ananasmint doftar min .. ser ut som din Pellis smile.gif Min favorit bland dem är nog Attar of roses som doftar bättre ros -än någon av mina rosor .. nästan smile.gif
Orkideträd bauhinia variegata är min favorit smile.gif och Kamelia -knoppar nu smile.gif
Gunvor Nilsson
Cocospelargonen doftar så härligt varje gång jag petar på den när jag går förbi! smile.gif

/Gunvor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon